Hlavní obsah

Colours of Ostrava. Fenomén, který přináší miliardy, prestiž, ale i hluk

Foto: Profimedia.cz

Festival v jedinečném prostředí.

Spousta hudby, zábavy, spokojených lidí a prosperujících podniků. Na druhé straně ale také drahé ubytování, jídlo i pití, hluk. Jak se Ostrava proměňuje v období jednoho z největších českých festivalů Colours of Ostrava?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

V Dolní oblasti Vítkovic ve středu odstartoval multižánrový hudební festival Colours of Ostrava, který každoročně do Ostravy přiláká desítky tisíc českých i zahraničních návštěvníků a městu se stará o dobré jméno.

Právě díky velkým hudebním festivalům, jako je Colours of Ostrava nebo Beats for Love, který proběhl na začátku července, Ostrava získává plusové body a zvyšuje svou prestiž.

Festival přináší miliardy

„Festivaly významně pomáhají budovat pozitivní image města, což si uvědomují i naši obyvatelé. Ostatně ve velkém dotazníkovém šetření, které jsme dělali za účelem tvorby nové strategie rozvoje města Ostravy, se kulturní akce a festivaly, jako například často zmiňované Colours of Ostrava, objevují mezi nejlépe hodnocenými aspekty Ostravy,“ říká ostravský primátor Jan Dohnal.

Významné jsou festivaly pro Ostravu zejména z ekonomického hlediska. Podle Dohnala je efekt obou výše zmíněných festivalů, i podle konzervativních odhadů, v miliardách korun, přímá útrata účastníků ve stovkách milionů.

„Ať už to jsou přímé dopady výdajů festivalů, jejich návštěvníků, nebo nepřímé dopady, které produkují dodavatelé –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ investice do těchto festivalů se vyplácí jak na lokální, tak celostátní úrovni. Těží z nich veřejné rozpočty, ale samozřejmě také místní podnikatelé, řadě z nich se zvyšují tržby dvakrát až čtyřikrát oproti jiným ‚běžným‘ měsícům,“ konstatuje Dohnal.

Festivaly v Ostravě značně podporují i cestovní ruch, kromě tuzemských turistů přijíždí i více cizinců.

„Sezóna festivalů je tradičně nejsilnější, co do počtu ubytovaných hostů, i co do počtu jejich přenocování –⁠⁠⁠ oproti prvnímu kvartálu roku je vždy nárůst o 40 až 50 %. V tomto období také zaznamenáváme nárůst ubytovaných zahraničních návštěvníků, a to i ze zemí, které jsou v jiných obdobích roku ve statistikách zastoupeny jen nepatrně. Je třeba ale zdůraznit, že mnoho návštěvníků se ani do těchto statistik nepromítne, protože jsou ubytováni v soukromí, případně v okolních městech a obcích,“ komentuje primátor.

Pro představu: třeba jen návštěvnost vyhlídkové věže Nové radnice během festivalů roste až o 100 procent oproti srovnatelnému prázdninovému provozu.

Hotely jsou až trojnásobně dražší

Velkého přílivu turistů využívají zejména místní hotely a penziony, které své zákazníky ubytovávají zpravidla za zvýšené ceny. Cena hotelového pokoje v Ostravě může v sezóně letních festivalů růst až k trojnásobku standardní sumy.

„S cenami si hraje celá Ostrava a netýká se to jenom festivalů, ale je to tak pokaždé, když je ve městě nějaká velká konference nebo událost. Naposledy se ceny výrazně zvedaly v květnu při hokejovém šampionátu. Takový standard je, že se ceny navýší dvojnásobně, někteří podnikatelé je zvedají ale i více,“ říká manažerka hotelu Ruby Blue Petra Míšancová.

„My jsme mimo festivaly v cenové hladině 2000 až 2500 korun za pokoj, přičemž to jsou pokoje dvoulůžkové se snídaní. Větší ostravské hotely mají ceny samozřejmě ještě vyšší.“

Třeba poslední noc čtyřdenního festivalu Colours of Ostrava ze soboty 20. července na neděli 21. července 2024 vychází v hotelu Ruby Blue, podle serveru Booking, pro dvě osoby až na 6500 korun.

Foto: Seznam Zprávy

Podvečer na festivalu.

I přes vysoké ceny hlásí většina hotelů obsazeno, téměř plné kapacity má i hotel Ruby Blue se strategickou lokalitou v centru Ostravy na Stodolní ulici.

„My jsme obsazení už dopředu. Když nám nějaký pokoj zbývá, je to většinou tím, že se na poslední chvíli vystornuje. V termínu Colours of Ostrava mám z 16 pokojů volné už jenom dva a předpokládám, že se taky obsadí,“ říká Míšancová.

„Část našich hostů se k nám vrací pravidelně. Někteří si ubytování na příští rok rezervují dokonce už když z festivalu odjíždí, takže ten pokoj mají zablokovaný celoročně,“ uzavírá.

Ceny rostou i v restauracích

Ceny v období festivalů nerostou jenom pro turisty v ubytovacích zařízeních, ale často se zvedají také místním obyvatelům v jejich oblíbených podnicích.

„Když je mistrovství světa v hokeji nebo festivaly, všechny podniky kolem nás zdražují. Třeba na Stodolní bylo pivo přes hokej dražší i o 100 korun, v restauracích zhruba o 30 korun,“ říká provozní restaurace Radegastovna na Masarykově náměstí Aneta Sus Zajíčková.

Foto: Seznam Zprávy

Aneta Sus Zajíčková.

Ke zdražování cen vybízí zejména zvýšená poptávka díky velkému přílivu turistů.

„Přes festival Beats for Love máme až o 70 procent více zákazníků, festival Colours of Ostrava nám dává zhruba 50 procent navíc. Místo standardních 180 obědů jich prodáme třeba 300. Zároveň se nám prodlužuje i doba obědů, protože běžně k nám lidé chodí od 11, ale festivaloví zákazníci přichází až okolo 13. hodiny, uklidňuje se to pak až kolem 17,“ říká Zajíčková.

„Ceny ale neměníme, protože si nechceme rozhodit naše stálé hosty, je to zkrátka nefér vůči místním, takže to neděláme. Dostali jsme i spoustu zpětných vazeb, že to lidi rozčiluje. Nemůžou za to, že se ve městě koná nějaká akce a oni na úkor toho mají dražší servis a jídlo,“ dodává.

Stejně se k situaci staví i majitel sítě čtyř ostravských kaváren COKAFE Richard Mauler.

„I přes festivaly k nám chodí nejvíce naši pravidelní zákazníci, takže zdražit na čtyři dny a pak zase zlevnit bychom nemohli. Zdražujeme jenom v případě, kdy máme v areálu festivalu stánek, protože tam musíme navíc zaplatit ještě nájemné a procenta z tržeb,“ vysvětluje.

Pro vegetariány i milovníky svíčkové

Velký nápor turistů podniky řeší zejména zjednodušováním jídelních lístků a náborem nových brigádníků.

„Najednou na oběd přijde klidně o 200 lidí více, takže musíme být připravenější. Standardně vaříme čtyři jídla denně, která se v průběhu týdne mění, ale přes festival máme jedno celotýdenní menu, takže máme celý týden na výběr ze šesti stejných jídel, aby to bylo pro nás bylo co nejjednodušší,“ vysvětluje Zajíčková.

Foto: Seznam Zprávy

Na festivalu langoš, k obědu svíčková.

„Na festivalech se najde i hodně vegetariánů, proto taky přidáváme bezmasá jídla, aby si vybrali opravdu všichni. Vaříme i více českých pokrmů, protože lidé na festivalu jí celé čtyři dny jenom řízky, langoše a hranolky, takže my jim chceme vymyslet i normální tradiční jídla, jako je třeba svíčková, aby si dali něco, co v areálu festivalu nenajdou a zároveň za to zaplatí normální cenu,“ doplňuje provozní.

Majitel kaváren Richard Mauler nejvíce příprav vkládá do kavárny situované v Dolní oblasti Vítkovic, nachází se v těsné blízkosti festivalu Colours of Ostrava.

„Vyměňujeme jídla, která na přípravu trvají dlouho za ty, která jsou rychlovka. A ještě trošku zjednodušujeme nabídku, třeba normálně máme na snídani v nabídce deset jídel, ale na Colours budeme mít maximálně pět, jinak bychom to nestíhali. A v personálu máme běžně sedm až devět lidí, ale přes Colours nasadíme lidí dvojnásobek.“

Hodně hostů, ale málo dýšek

Ostravské podniky v období festivalů také ve větší míře přijímají platby kartou, jedná se ale o vedlejší efekt festivalů.

„Organizátoři Beatsů a Coloursů nově udělali cashless festivaly, což znamená, že se v areálu platí pouze kartou a zákazníci, kteří k nám chodí z festivalů, pak kartou platí i u nás. Zhruba 80 procent z nich proto nedává žádná dýška. Myslí si, že když zaplatí kartou, tak tomu uniknou a nemusí dávat nic. Ale tady jste v kraji, který je hodně držgrešle, takže tu to je jiné než třeba na západě,“ konstatuje Zajíčková.

I přes nízké spropitné pro obsluhu si provozní Radegastovny Aneta Sus Zajíčková festivaly chválí: „Festivaly jsou dobré, protože turisté se rozprsknou do všech stran a každému podnikateli nějak pomohou, přispějí, a to i těm, kteří nemají tak dobrou lokalitu v centru města jako třeba my.“

„Nám to přinese i jinou, novou klientelu, přijedou třeba Pražáci, zajdou si na fesťák a zjistí, že to tady máme fajn, a tak za rok přijedou znovu a řeknou si to třeba i mezi sebou, takže pro nás to je dobrá reklama,“ připomíná.

„Festivaly mě drží při životě“

Z letních festivalů se netěší jenom jejich návštěvníci a majitelé hotelů a restaurací, ale i další místní podnikatelé. Jedním z nich je třeba i Pavel Hojka, deset let provozuje tiskové centrum Copy Ostrava.

Foto: Seznam Zprávy

Pavel Hojka.

„V létě mám úbytek zakázek a festivaly mě drží při životě. Kdyby ty akce nebyly, tak si v létě musíme najít jinou práci,“ připouští.

„Přes rok pracujeme hlavně pro studenty, tiskneme jim studijní materiály, diplomky, bakalářky a třeba pro stavaře a výtvarníky velká portfolia k přijímačkám. Studenti nám dělají přes rok 50 % obratu, ale oni mají teď prázdniny a nic tisknout nepotřebují, maximálně ti, kteří chodí na opravné zkoušky.“

O prázdninách Pavel Hojka pozoruje útlum i ze stran firem a jednotlivců.

„Tiskneme věci i pro firmy, ale i u nich to je podobné, všichni jsou na dovolených nebo mají celozávodní prázdniny. Nebo lidem, kteří začínají podnikat, tiskneme letáčky a vizitky, ale i oni to přes prázdniny v podstatě utnou,“ lituje.

Hojka je proto rád, že v Ostravě probíhá velké množství větších či menších akcí. Nejméně třetinu letních zakázek má z festivalů.

„Aktuálně děláme pro ostravský Soldout Festival, tiskneme jim v podstatě všechno –⁠⁠⁠ pódia, plakáty, bannery, mapy, různé označníky a lístky. Když byl třeba před pár týdny festival Beats for Love, tiskli jsme jim samolepky, na Colours of Ostrava máme zakázky hlavně od stánkařů, kteří jezdí z celé republiky. Tiskneme jim třeba na poslední chvíli to, co si už doma nestihli vyrobit. Z Coloursů k nám chodí třeba slečna, která na stánku prodává obrázky a u nás si je nechává vytisknout.“

„Taky k nám chodí i samotní návštěvníci festivalů, aby si vytiskli vstupenky. Máme pro ně připravené samoobslužné tiskárny. Vytisknou si sice jenom dva papíry, ale je to korunka ke korunce,“ vysvětluje Hojka.

Stodolní na festivalech tratí

Majitel tiskového centra díky letním akcím prosperuje, jiným podnikatelům se ale v období festivalů naopak daří méně.

„Hotely ubytují lidi, restaurace je obslouží a taxikáři pak rozvezou, ale noční podniky si moc neukrojí, protože každý chodí z festivalu vyšťavený,“ tvrdí Hojka.

Jeho teorii potvrzuje majitel koktejlového baru Rio na Stodolní ulici Tomáš Patzak. „Festivaly nám ubírají zákazníky. Jsme koktejlový bar, nejsme diskotéka, takže k nám si lidé chodí v klidu posedět a dát si třeba vodní dýmku. Navíc otevíráme až v pět hodin odpoledne a areály festivalů se otevírají mnohem dříve, takže lidé jdou rovnou tam. Před festivalem si zajdou maximálně do místní restaurace. Navíc v areálech festivalů je tak široký výběr všeho, že do barů pak nemusí už vůbec,“ míní.

Foto: Seznam Zprávy

Tomáš Patzák.

„Dříve byly pro nás prázdniny výdělečné, hodně se to ale proměnilo od konce covidu, kdy si lidé uvědomili, že mohou zase cestovat a chodit na festivaly. Navíc tolik festivalů kdysi ani nebylo, teď je každý víkend nějaká akce a lidé chodí spíše tam. Tržby máme kvůli tomu slabší až o 30 procent,“ počítá Patzak.

Na Stodolní ulici, dříve známou pro svůj bohatý noční život, podle Tomáše Patzaka v období letních festivalů moc návštěvníků nezavítá. „Stodolní ulice už nemá co nabídnout, i po těch negativních článcích. Navíc třeba festival Beats for Love měl hudební program až do čtyř hodin do rána a pak mohli lidé pokračovat na afterparty do partnerských klubů festivalu –⁠⁠⁠ třeba do Fabricu. “

Za nižší výdělky podniků na Stodolní ulici může podle Patzaka i samotná letní sezóna.

„O prázdninách lidí v Ostravě obecně ubývá, někteří jezdí na dovolenou a jiní přes festivaly schválně odjíždí z města pryč, aby svoje byty mohli pronajímat návštěvníkům festivalů. Takže nám začne sezóna až v září, kdy skončí festivaly,“ říká Patzak.

„Turisté sice chodí, ale určitě ne tolik jako třeba v Praze nebo Olomouci, kde je lidí v létě obecně více a jsou i za koktejl ochotni zaplatit více peněz. Tady v Ostravě to je pořád o tom, že si lidé zajdou přes týden radši na pivo,“ říká Patzak.

Sjezd taxikářů z celé republiky

I přes posílenou městskou hromadnou dopravu jsou během festivalů v exponovaných časech tramvaje i autobusy plné a někteří návštěvníci, místo dlouhého čekání na další spoj, raději volí služeb taxikářů.

Místní řidiči většinou ale nejsou schopni pokrýt veškerou poptávku, i proto se v období festivalů do Ostravy jako posily sjíždí taxikáři z různých koutů České republiky, nejčastěji z okolních měst, v menší míře přijíždí ale také řidiči z Brna nebo Prahy. „Jejich primárním cílem je vidina většího výdělku,“ potvrzuje Josef Rückl generální manažer společnosti Bolt pro ČR.

Foto: Seznam Zprávy

Veřejná doprava často nestačí.

„Vzhledem k vysoké poptávce po jízdách evidujeme v průběhu festivalů zvýšené výdělky našich partnerských řidičů. V průměru se během trvání celého festivalu výdělky navýší o zhruba 25 %, v některých exponovaných časech jsou i více než dvojnásobné.“

I přes zvýšený počet taxikářů ve městě mají návštěvníci v některých případech problém sehnat si odvoz domů. Podobnou zkušenost má třeba i podnikatel Pavel Hojka.

„Když jsem byl na festivalu Beats for love, tak jsem nemohl najít taxikáře, který by mě chtěl svézt. Sice jich tam bylo hodně, ale já bydlím v Ostravě Zábřehu, což je relativně blízko areálu, a to se jim nevyplatí. Říkali mi, že by mě klidně odvezli do Karviné nebo Havířova, ale „takový kousek“ pro ně údajně nemá cenu,“ vzpomíná.

Případy, kdy řidiči odmítají zákazníky z důvodu nadměrného množství požitého alkoholu a jiných omamných látek, jsou podle Josef Rückla výjimečné. Jinou zkušenost má ale provozní Radegastovny Aneta Sus Zajíčková.

„Někteří lidé v průběhu festivalu rádi užívají kromě alkoholu i jiné návykové látky a občas se nám stalo, že jsme třeba někoho museli vyhodit, protože užívali tyto látky na záchodech, ale třeba potyčky neřešíme žádné.“

Policie v akci

Na poklidný průběh hudebních akcí i chod města dohlíží posílené policejní hlídky, říká krajská policejní mluvčí Pavla Jiroušková.

„Policisté přijali bezpečností opatření, kterého se zúčastní denně desítky policistů z různých složek a služeb. Spolupracujeme také s celorepublikovými útvary a městskou policií. V místě či okolí se pohybují policejní hlídky, primárně z řad uniformované policie a vzhledem k charakteru akce policisté mají i dlouhé zbraně. Věnujeme se i bezpečnosti v dopravě, v případě potřeby budeme dopravu koordinovat,“ dodává.

Foto: Seznam Zprávy

Jeden z prvních koncertů.

Zvýšený počet přestupků a trestných činů policie v průběhu festivalů ale neeviduje.

„Řešíme jen minimální počet případů. Jedná se především o dopravní přestupky a následně protiprávní jednání majetkového charakteru či jednání v souvislosti s požitým alkoholem, například výtržnosti,“ uzavírá Jiroušková.

Hluk až do rána?

Jako hlavní negativum festivalů někteří obyvatelé Ostravy uvádějí hlukové znečištění v průběhu noci. V blízkosti areálu Dolní oblasti Vítkovic se nachází obydlená zóna a dvě nemocnice. Přestože se podle většiny obyvatel hluk dá vydržet, jiní obyvatelé by byli raději, kdyby se festivaly konaly mimo centrum města, ideálně na okraji Ostravy. Podobný názor sdílí třeba místní obyvatelka Věra Martínková.

„Bydlím vzdušnou čarou čtyři až pět kilometrů od areálu, v obytné zástavbě sídliště Fifejdy. Hluk z festivalů se zvláštním způsobem odráží a zesiluje od okolních výškových budov, takže nás ruší i v pokojích, jejichž okna jsou orientována na opačnou stranu. Nikde jsem se nesetkala se situací, že by se letní festivaly pořádaly prakticky v centru města. Není výjimkou, že hudební produkce končí v brzkých ranních hodinách,“ lituje Martínková.

Situací zvýšeného hluku se zabývá i primátor Dohnal.

„Magistrát si na začátku roku vyžádal stanovisko obou nemocnic, které se nachází v blízkosti areálu. Obě nemocnice potvrdily, že v minulosti neřešily žádné stížnosti od pacientů nebo personálu v souvislosti s hlukem letních festivalů v Dolní oblasti Vítkovic. Změna lokací festivalů byla i předmětem diskuze na lednovém zastupitelstvu. Směrem k zamýšlenému rozvoji areálu Dolní oblast Vítkovice bude určitě probíhat debata nad festivaly a jejich budoucností. Obecně bychom však chtěli festivaly udržet v Ostravě. Jejich odchod do jiného místa nebo města bude mít velký dopad na ztrátu benefitů, které Ostravě z obou prestižních festivalů plynou,“ konstatuje.

„U vybraných hudebních akcí, tedy i několika málo těch nejprestižnějších festivalů, je dána výjimka z doby nočního klidu obecně závaznou vyhláškou. Hudba sice může hrát i poté, ale noční klid nesmí být rušen. Město je v kontaktu s pořadateli festivalů, včetně samotného provozovatele areálu, v souvislosti s protihlukovými opatřeními,“ uzavírá Dohnal.

Pořadatelé ostravských festivalů se sami hluk aktivně snaží snižovat a ve věci spolupracují s Městskou policií Ostrava.

Foto: Seznam Zprávy

Hluk v Ostravě řeší, o festivaly ale přijít nechtějí.

„Snažíme se směřovat pódia tak, aby měla co nejmenší zvukový dopad na obyvatele města, zároveň objednáváme takové audio soupravy, které lze detailně nastavit v rámci směřování zvuku a tím dále omezovat jeho dopady na obyvatele. Rovněž máme vlastní tým, který měří úroveň zvuku nejen před samotnými pódii, ale také mimo areál ve vytipovaných částech města. Dále tento tým vyjíždí na místa, odkud je hlášen možný zvukový vliv a vyhodnocuje, jestli je to vliv festivalu a nebo naopak pochází zvuk z jiných zdrojů,“ uvádí ředitel marketingu festivalu Beats for Love Matyáš Ožana.

Doporučované