Článek
Praha usiluje o vznik Jednotného informačního systému (JIS) pro veřejnou dopravu na území města. Hlavním cílem projektu je sjednotit informačně-navigační systémy pro veřejnou dopravu a veřejná prostranství, zvýšit srozumitelnost informací a zvýšit podíl veřejné dopravy a snížit závislost na individuální automobilové dopravě.
„Pražská hromadná doprava je jedna z nejkvalitnějších na světě, ale přestupy na některých dopravních uzlech byly vždycky výzvou. Předpokládáme, že se nám do Prahy vrátí turistický ruch a budou tu lidé, kteří se neorientují v naší veřejné dopravě. Proto je důležité mít jednotný informační a navigační systém, který bude pro všechny srozumitelný,“ řekl k projektu primátor města Zdeněk Hřib (Piráti).
Bude to takový detail, který nám pomůže zpříjemnit každodenní pohyb po městě. Ten návrh, co se nám podařilo vybrat, je elegantní, do města zapadá a je neuvěřitelně praktický.
Podle Adama Scheinherra (Praha Sobě), radního pro dopravu, jde o obrovský krok pro to, aby se lidé dobře orientovali ve městě. Projekt sází na srozumitelnost informací a jejich minimalizaci. Autoři se inspirovali navigačními systémy po celé světě. „Strávili jsme nad tím stovky hodin, a to jak procházkami městem, tak cestami do zahraničí a inspirací ve městech jako je Vídeň nebo Londýn,“ vysvětlil Petr Ropčík, zástupce ROPIDu.
Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) ve spolupráci s dalšími městskými společnostmi vyhlásil loni v září mezinárodní soutěž pro vytvoření chytrého systému navigace, který by vyhovoval všem občanům i návštěvníkům města.
Vítězným návrhem nového navigačního systému pro Prahu je projekt skupin Side2, A69 architekti a Superior Type. „Oslovili jsme desítky společností, autorů a odborníků. Obdrželi jsme 16 návrhů jednotlivých studií, jak si představují systém. Osm bylo českých, osm zahraničních. Poté odborná porota vybrala pět studií, které postoupily do dalšího kola. Nakonec jsme vybírali ze třech finalistů,“ řekl Ropčík. Anna Schwarz, hlavní architekta Dopravního podniku města Prahy doplnila, že rozhodování nebylo příliš složité, protože se porota jednohlasně shodla na výsledku.
První prvky by měly být pilotně instalované během léta. Mělo by jít o základní prvky okolo jedné stanice metra nebo odjezdové tabule u zastávek autobusů. Inovace metra by měla začít ve stanicích Palmovka a Háje, kde chtějí autoři testovat systém v maximální možné míře. První pěší zkušební trasa by měla vést ze zastávky Staroměstská na Výstaviště.
Projekt preferuje pěší mobilitu. V budoucnu má vzniknout i mobilní aplikace nejen s informacemi, ale i s prvky rozšířené reality jako interaktivním prvkem, který by měl podpořit pěší chůzi oproti například použití tramvají na krátké vzdálenosti.
Jsem nadšený. Myslím si, že Češi mají na světové designové pažbě spoustu zářezů a tento návrh to posouvá ještě dál. JIS není rozmařilostí, je to velmi důležitá a klíčová věc pro pocit bezpečí a vnímání města. Kvalitní veřejná prostranství jsou důležitá. Je výborné, že se do toho Praha pustila.
„Věříme, že je náš návrh dobrým východiskem pro vznik kompletního navigačního systému hlavního města Prahy, který by pomohl lidem napříč všemi dopravními systémy včetně pěší mobility,“ shrnul Tomáš Machek, zástupce vítězného návrhu.
Celoměstský projekt by měl být spuštěný v lednu 2024.