Hlavní obsah

Chtěl do mobilu svoji občanku. Omylem ale získal úplně jiný doklad

Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Muž s překvapením zjistil, že si do telefonu nahrál doklady své manželky. (Ilustrační snímek)

aktualizováno •

Místo digitální podoby svého občanského průkazu muž z Prahy v mobilní aplikaci s překvapením objevil doklad své ženy. Chyba není na naší straně, reaguje Digitální informační agentura po prošetření kuriózního případu.

Článek

Možnost nahrát si do svého mobilního telefonu občanský průkaz do aplikace eDoklady se rozhodl vyzkoušet v tomto týdnu i občan Prahy 6. Výsledek ho ale překvapil.

Místo svého občanského průkazu se mu do telefonu nahrál občanský průkaz jeho ženy. „Postupoval jsem přesně dle návodu a vše vypadalo super,“ popisuje občan v dopisu starostovi Prahy 6 Jakubu Stárkovi (ODS), který případ anonymizovaně v pátek zveřejnil na sociální síti Facebook.

„Do okamžiku, než jsem zjistil, že číslo mého občanského průkazu nesedí. Následně jsem zjistil, že můj eDoklad je ve skutečnosti dokladem mojí manželky,“ líčí občan s prosbou o rychle řešení.

Jakub Stárek Seznam Zprávám popsal, že se s občanem osobně setkal a případ prověřil. „Ověřil jsem si, že podle našich expertů se nejedná o jeho chybu, ale chybu systému, tak doufám, že to vyhodnotí a co nejdříve zalepí,“ říká starosta.

Vysvětluje, že chyba podle něj mohla nastat tím, že občan použil méně obvyklý způsob přihlášení do aplikace eDoklady. „Většina lidí se přihlašuje přes bankovní identitu, on využil Mobilní klíč eGovernmentu, který asi nebyl dostatečně otestován,“ myslí si starosta a doplňuje, že občan Prahy 6 standardně používal tento klíč k přístupu do datové schránky jak své, tak i manželky.

Anna-Marie Lichtenbergová, tisková mluvčí Digitální informační agentury, pro Seznam Zprávy uvedla, že po prošetření celého případu došla k závěru, že chyba se nestala na straně systému nebo aplikace. Zdrojem potíží tak může právě klíč eGovernmentu, a to, že muž z Prahy 6 omylem použil přihlašovací údaje své manželky.

Přímo na sociální síti zareagoval Ondřej Profant – jeden z autorů zákona o právu na digitální služby a aktuálně náměstek ministra pro legislativu –, že chyba už se prošetřuje.

„Obrátil se na náš odbor, který vydává doklady, se kterým běžně komunikuje, a je obvyklé, že se občané obrací na starostu a na městský příslušný úřad, protože do této doby si chodili pro doklady pouze sem,“ zdůvodňuje starosta Prahy 6, proč s problémem muž kontaktoval právě jeho.

Problémy s eDoklady

Samotný start eDokladů během minulého lednového víkendu způsobil problém s využíváním digitálních služeb státu. Zjednodušeně řečeno: zájem o občanský průkaz v telefonu byl takový, že zahltil státní službu, která občany digitálně ztotožňuje a ověřuje, že jde skutečně o ně. Výpadky tak hlásili i na Ministerstvu práce a sociálních věcí, kdy se dočasně nešlo přihlásit do portálu Jenda, přes který si mohou lidé žádat o dávky. Problémy se mohly objevovat i u datových schránek.

Od soboty 20. ledna je možné aplikaci eDoklady používat na ministerstvech a ústředních úřadech.

Od července bude možné používat aplikaci i v kontaktu s policií nebo soudy, na finančních a živnostenských úřadech, úřadech práce a na České správě sociálního zabezpečení. Také na katastrálních úřadech, na krajích a obcích s rozšířenou působností.

Od ledna 2025 pak budou elektronickou podobu občanky přijímat i školy, notáři, banky, pošty a zastupitelské úřady i soukromé osoby.

Přehled míst, kde lze eDoklady použít od 20. ledna 2024

Kromě ministerstev (vyjma zastupitelských úřadů) i:

  • Český statistický úřad
  • Český úřad zeměměřický a katastrální
  • Český báňský úřad
  • Úřad průmyslového vlastnictví

Aktualizace: Doplnili jsme článek o informaci Digitální informační agentury, že z jejich šetření vyplynulo, že chyba se nestala na straně aplikace ani státních systémů.

Související témata:

Doporučované