Hlavní obsah

Chodit sem nemusíte. Dopravní psycholog nabízel posudky bez vyšetření

Foto: David Tadevosian, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Jako řidič z povolání sháněl odborníka, u kterého bude moci podstoupit dopravně psychologické vyšetření. Oslovený psycholog mu nabídl, že potvrzení vystaví, aniž by ho vyšetřil.

Článek

Šestačtyřicetiletý Petr, bývalý řidič autobusu, si chtěl letos zkraje roku obnovit své řidičské oprávnění. Hledal proto psychologickou ordinaci, kde by mohl absolvovat dopravně psychologické vyšetření (redakce jeho totožnost zná, z důvodu ochrany se ale rozhodla uvádět pseudonym, pozn. red.).

Nabídka, kterou dostal od osloveného dopravního psychologa, ho ale zcela zaskočila.

Odborník mu přislíbil, že mu potvrzení zašle, aniž by musel chodit na testy do ordinace. Jakmile obdrží peníze, poslal by mu potvrzení poštou.

„Nemusel byste přijít, akorát ho zaplatíte a budete ho mít na těch pět let,“ slibuje Jiří Fišer, který je akreditovaným dopravním psychologem uvedeným na seznamu Ministerstva dopravy.

Na jeho služby odkazuje i server 12bodu.cz, skrze který se k němu proklikl i Petr. „Žil jsem řadu let v cizině, a když jsem se vrátil, hodně lidí mi říkalo, že se to tady ve spoustě věcí změnilo. A opravdu, musím říct, že to není poprvé, kdy se mi stalo, že si mi někdo řekl o peníze,“ říká.

„Ale tohle mě opravdu překvapilo a to v tom smyslu, že si o to řekl člověk, který mě v životě neviděl. A mně to velmi vadí. Vadí mi, že je tady korupce, že si tady každý může zaplatit, co chce, třeba i řidičák,“ dodává muž.

„Jestli nechcete, přijít nemusíte“

Když následně Seznam Zprávy jednání psychologa samy prověřovaly, opakoval se totožný scénář jako v případě Petra.

Redaktor na začátku hovoru Fišerovi řekl, že je řidič z povolání a potřebuje dopravně psychologické vyšetření. V návaznosti na to mu pak psycholog nabídne, že vše zařídí a on si pak jen vyzvedne potvrzení.

„Já teď nemůžu chodit… že bych vám to udělal, jestli souhlasíte? Že bych vám vyhotovil ten první na pět let?“ nabízí psycholog.

„Jako že bych za vámi nemusel?“ ptá se redaktor. „Jestli chcete no. Když ne, tak ne,“ odpovídá mu Fišer. Nahrávku hovoru si můžete poslechnout níže.

Poté chtěl psycholog nadiktovat číslo občanky, řidičského průkazu, další osobní údaje a řekl si o peníze.

„Dva tisíce faktura a tisícka, tři tisíce celkem,“ vypočítává.

Poté slíbil, že jakmile obdrží požadovanou částku, pošle potvrzení o úspěšném absolvování vyšetření (jelikož by se dále jednalo o podílení se na protiprávním jednání, komunikaci s psychologem jsme v této fázi ukončili a peníze nezasílali, pozn. red.).

Následně jsme se Fišera pokoušeli s jeho jednáním konfrontovat. Opakované telefonní hovory však nepřijímal. Nezareagoval ani na zaslanou SMS. Reportéři se ho snažili zastihnout i v jeho ordinaci v Karlových Varech, kde ale ve čtvrtek dopoledne nebyl.

Foto: Magdalena Kulasová

Ordinace psychologa Jiřího Fišera.

Může někoho zabít

Podobu psychotestů pro řidiče udává zákon. Podstoupit je musí profesionální řidiči autobusů a nákladních aut nad 7,5 tuny, ale také lidé, kteří žádají o vrácení řidičského průkazu po vybodování nebo zákazu řízení.

„Je tam určitá baterie výkonových testů, kde se mimo jiné měří reakce pod tlakem, paměť, intelektové schopnosti, postřeh, všechny důležité věci, které jsou třeba pro řízení auta. A pak se dělají osobnostní dotazníky, kde se zjišťuje, jakou má daný člověk strukturu osobnosti. A taky se samozřejmě dělá rozhovor, kde se například mluví o tom, co řidič provedl, pokud je v zákazu nebo vybodovaný,“ přibližuje Michal Walter, jeden z členů předsednictva Asociace dopravních psychologů.

Současně upozorňuje i na to, že by měl řidič podle zákona psychologovi přinést s sebou na vyšetření i posudek o zdravotní způsobilosti od praktického lékaře.

„Ale když ho nepředloží, tak ten člověk u toho doktora ani nemusel být. Psycholog mu pak vystaví posudek o psychické způsobilosti a ten – teď to přeženu – feťák je zpátky na silnici, aniž ho kdokoliv zkontroloval a pak tam může pod vlivem návykových látek způsobit nehodu, někoho zabít a tak dále,“ nastiňuje možné dopady.

Podle Waltera správně provedené vyšetření trvá minimálně dvě hodiny, čemuž odpovídá i zkušenost řidiče Petra, který testy posléze absolvoval v jiné ordinaci.

„Přišel jsem, byl tam počítač a taková velmi přísná paní, a musel jsem odpovědět asi na 400 různých otázek typu: jestli jsem někdy naštvaný, jestli jsem měl rád svoje rodiče, jestli rád pomáhám lidem, jestli mám někdy chuť někoho zbít. To je osobnostní test, který odhalí, co jste vlastně zač,“ popisuje s tím, že v testu ani nelze lhát, jelikož se tam opakují podobné otázky jen v různých variacích.

„A druhý test byl pohotovostní, opět vás posadí k počítači a pak mačkáte barvy, šlapete na pedály, mačkáte tlačítka na zvukové signály a musíte to dělat hodně rychle,“ doplňuje Petr.

Walter nicméně připouští, že o případech podvodných posudků za dobu své praxe neslyší poprvé. „Někde jsou schopni to potvrzení vytvořit za 15 minut. Tam jde jenom o to, že to sepíšou na počítači, vytisknou jim ten papír, oni jim zaplatí a odejdou,“ říká psycholog.

Kontroly? Zejména na základě podnětů

Cena vyšetření se obvykle pohybuje kolem dvou až tří tisíc korun.

„Ve finále se to pak poskládá jako puzzle a psycholog musí rozhodnout, jestli je daný člověk psychicky způsobilý k řízení, jestli je způsobilý s podmínkou, anebo je nezpůsobilý,“ vysvětluje Walter s tím, že v případě posledního scénáře řidič buď nedostane oprávnění nazpět nebo – pokud jde o profesionálního řidiče – mu ho naopak odeberou.

Pokud je řidič úspěšný, musí následně psycholog jeho posudek zaslat na úřad obce s rozšířenou působností. Úřad je pak podle Waltera schopen v databázi dohledat, kolik testů psycholog udělal a s jakým výsledkem.

„A všechno je to v souladu se zákonem, všechno je to někde popsané, akorát průšvih je v tom, že dopravní psychologové ten zákon nedodržují,“ dodává Walter.

Na konci loňského roku bylo v Česku celkem 268 akreditovaných dopravních psychologů. Oprávnění ke kontrole jejich činnosti má Ministerstvo dopravy. To ale uvedlo, že kontroly probíhají zejména na základě podnětů a například v roce 2023 neproběhla ani jedna.

Na dotaz Seznam Zpráv současně resort uvedl, že pokud psycholog závažně a dlouhodobě porušuje své povinnosti, lze mu akreditaci odebrat. „K případu zvlášť závažného nebo opakovaného porušení povinností akreditovaného dopravního psychologa, která se vztahuje k jeho činnosti v rámci akreditace, lze za nás říci, že toto se řeší odejmutím jeho akreditace ze strany Ministerstva dopravy ve správním řízení,“ sdělil mluvčí František Jemelka.

Prezidentka Komory dopravních psychologů ČR Irena Wagnerová se s případem, kdy by psycholog nabízel vystavení posudku bez vyšetření, nesetkala. Považovala by ale za přínosné, kdyby kontroly probíhaly s větší frekvencí.

„Je nám bohužel známa řada případů, kdy vyšetření neproběhla částečně či zcela lege artis. Pokud se o takovém případu dozvíme, pak naléháme na klienty, aby se v takovém případě obrátili se stížností na Ministerstvo dopravy, kterému dopravní psychologové podléhají,“ přibližuje.

„Ministerstvo dopravy jsme žádali o vytvoření plánu kontrolní činnosti dopravní psychologie. Bylo nám sděleno, že kontroly budou probíhat pouze příležitostně na základě uvážení Ministerstva dopravy,“ uzavírá Wagnerová.

Doporučované