Hlavní obsah

Chceme třináctý plat a mzdy zvednout o osm procent, říká letištní odborář

Foto: David Neff, Seznam Zprávy

Letiště Václava Havla. Ilustrační foto.

Na pražském letišti přestala fungovat spolupráce mezi čtyřmi tamními odborovými organizacemi. Pavel Sokolík, předseda Odborového svazu zaměstnanců letectví v rozhovoru popisuje, že o stávkové pohotovosti kolegů dopředu nevěděl.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Během úterního dopoledne proběhla už druhá schůzka mezi čtyřmi odborovými organizacemi a vedením letiště.

Odborový svaz pozemní a letecké dopravy stávkovou pohotovost ohlášenou začátkem července zatím neodvolal. Splněn zatím byl jen jeden bod z jejich požadavků –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Letiště Praha vyplatí mimořádnou letní desetitisícikorunovou odměnu.

Pavel Sokolík, předseda další odborové organizace čítající stovky členů, která také působí na pražském letišti –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ konkrétně Odborového svazu zaměstnanců letectví –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ v rozhovoru vysvětluje, proč se nepřidal k protestům kolegů. Dopředu o ní totiž neměl informace, odbory své kroky nekoordinují.

Jak jste spokojený s výsledkem úterního jednání s vedením letiště?

Situace je taková, že na letišti jsou čtyři odborové organizace a jedna z nich udělala tuto akci (vyhlásila stávkovou pohotovost, pozn. red.). Náš odborový svaz neměl informace o tom, že se to stane. Byli jsme z toho trošku překvapení. Požadavky, které odborová organizace vznesla, jsme se dozvěděli na prvním jednání, které proběhlo 9. července za přítomnosti všech odborových organizací a vedení Letiště Praha.

Jedou si po své linii

Takže kolegové stávkovou pohotovost a své požadavky s dalšími odborovými organizacemi nekoordinovali?

Bohužel ne, což mě osobně mrzí.

Kolegy jsme neinformovali, potvrzuje odborář

Místopředseda Odborového svazu pozemní a letecké dopravy Marek Sedlák pro Seznam Zprávy potvrdil, že s ostatním organizacemi dopředu o stávkové pohotovosti nejednal. „Minimálně jedno vedení odborové organizace s námi už v minulosti nechtělo spolupracovat,“ vysvětlil Sedlák, proč se rozhodl postupovat se svou organizací bez předešlé dohody s dalšími letištními odbory.

Takže teď do září dáváte vedení letiště čas a klid, aby zvládlo letní krizovou situaci, tykající se mimo jiné nakládky zavazadel?

Ano, přesně tak. Krizová situace se řeší, jak na Letišti Praha, tak i na Czech Airlines Handling (dceřiná společnost Letiště Praha, která se mimo jiné stará o odbavování zavazadel), například nyní nově nastoupilo na oddělení Nakládání zavazadel celkem 63 lidí na hlavní pracovní poměr i dohody.

Vedení Letiště nám oznámilo, že nelze požadavky realizovat nyní, ale budeme se o nich bavit při kolektivním vyjednávání v září 2024, s tím, že by mohli platit od 1. ledna 2025.

Kolegové měli upozorňovat i na porušování bezpečnosti nebo hygieny, nebo porušování zákoníku. Máte podobné informace?

Nemáme. Pokud by to tak bylo, tak má odborová organizace vyvolat jednání s daným manažerem nebo ředitelem daného oddělení.

Chceme benefity

Co si slibujete od zářijového jednání o kolektivní smlouvě?

Snaha je každý rok navýšit mzdy pro zaměstnance. To je teď priorita všech zaměstnanců. Určitě. A pak jsou další benefity jako příplatky za přesčasy, noční, svátky nad rámec zákoníku práce.

Proč se do jednání pustíte až v září?

Vedení letiště už bude předběžně vědět, jak jsou na tom finančně a co si budou moci dovolit v příštím roce.

Takže už budou data, o která se můžete při plánování opřít?

Ano.

Lidé chtějí přidat 10 procent

A s čím vy půjdete do jednání ohledně platu od příštího roku, co budete v září požadovat?

Většinou se díváme na inflaci, o kolik jde nahoru a bavíme se i s kolegy z jiných odborových organizací nebo vycházíme z materiálu Českomoravské konfederace odborových svazů. Když jsem se bavil se členy a i nečleny odborových organizací, tak by si představovali navýšení mezd o 10 procent, ale bude záležet na celkovém balíčku, na kterém se dohodneme s vedením letiště. Například zda bude vyplacena třináctá mzda, a v jaké výši.

Na jednání zaznělo, jestli může vedení říct a slíbit, že se bude přidávat do mezd, tak vedení řeklo, že s tím určitě počítají, jen nedokážou říct, o kolik procent, protože nejsou hotové výsledky. Očekávání je ještě větší než v minulém roce, protože lidé cestují a cestují extrémně, určitě bude firma v plusu.

Takže budeme spokojení, pokud dostaneme 13. mzdu, o té se vždycky jedná, v jaké bude výši. A když k tomu bude navýšení k osmi procentům, tak budu velmi spokojený.

Letiště nyní oznámilo, že vyplatí mimořádnou letní odměnu 10 tisíc korun. To je ten z požadavků, který byl odsouhlasený. Podobné odměny se ale vyplácely i v minulosti. V čem je to tedy letos jiné?

Je to na uklidnění situace, není to, že by si nás kupovali, ale ocenění přístupu. Této odměny si vážíme, jelikož nemusela být vyplacena a za druhé ji dostanou řadoví zaměstnanci pracující na hlavní pracovní poměr. Vyjmutí jsou manažeři, ředitelé, výkonní ředitelé. Ta odměna se vždycky týkala provozu, tedy lidí, kteří se reálně dostanou do styku s cestujícími, jako jsou bezpečnostní kontrola cestujících,  ostraha letiště, řidiči autobusů a tak dál. A teď tu odměnu dostanou i kancelářští lidé jako IT, účetní, centrální nákup a další, kteří na ni nemohli dřív dosáhnout.

A dostanou odměnu i zaměstnanci Czech Airlines Handling, tedy dceřiné společnosti Letiště Praha, která se právě mimo jiné stará o odbavování zavazadel?

V Czech Airlines Handlingu zastupujeme členy, jakou jsou například pozice nakládání letadel, Ramp Control, Load Control, Úklid letadel nebo Kontaktní Centrum. Budu se snažit s kolegy i z dalších odborových organizací, aby jim odměna byla vyplacena. Zatím to jisté není.

Doporučované