Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
I když Češi na kvalitu hromadné dopravy často láteří, procestují v ní v přepočtu na obyvatele nejvíce kilometrů ze všech Evropanů. Vyplývá to z dat evropského projektu Odysee-Mure z roku 2019, který se zabýval efektivitou využití energie v evropských zemích a jehož výsledky nedávno prezentovali.
Evropský průměr je přibližně o 1500 km nižší, než nacestují Češi. A to 2229 kilometrů. Na druhém a třetím místě se ve statistikách umístilo Rakousko a Maďarsko, nejméně kilometrů pak projedou v hromadné dopravě Slovinci.
„Když to vztáhneme na největší dopravní systém, který máme v republice, tak co se týče Prahy, její veřejná doprava patří k nejlepším na světě. A to jak svojí strukturou a hustotou, tak zároveň svojí kvalitou a spolehlivostí,“ popsal pro Seznam Zprávy dopravní expert z ČVUT Zdeněk Lokaj.
Příčiny intenzivního využívání veřejné dopravy lze hledat v dobách komunismu. „Pravděpodobně to bude vycházet z toho, že za minulého režimu nemohl mít auto úplně každý. To znamená, že jsme byli více motivováni nebo odkázáni na veřejnou dopravu,“ doplnil Lokaj.
Podle dopravní expertky Stanislavy Jakešové ale volí lidé pro svoje cesty veřejnou dopravu proto, že je plynulejší a bezpečnější. „Další důvod je ten, že naše silniční síť je špatná,“ vysvětlila Jakešová. „Silnice jsou opravdu plné a přetížené, takže je obecný zájem, aby se veřejná doprava využívala,“ vysvětlila. Dodala, že až bude jednou silniční síť hotová, možná se na ni přesune více lidí.
Budoucnost veřejné dopravy
Podle srovnání Odysee-Mure tvoří veřejná doprava 33 % z veškeré přepravy osob v Česku. Oproti evropskému průměru je to zhruba o 14 % víc.
Tento podíl bude podle Jakešové nadále stoupat a nejspíš do něj nezasáhne ani růst cen energií. „Pohonné hmoty šly nahoru, ale ani na silnicích to není vidět,“ komentovala s tím, že vše ukážou nové jízdní řády, které by měly začít platit od prosince. „Teď se předvídá, že využití veřejné dopravy bude stoupat. Většina krajů ale bude zdražovat dopravu, doufám, že nezdraží příliš,“ dodala.
Podle Lokaje totiž není veřejná doprava ze své podstaty schopna se zafinancovat sama. Ilustroval to na příkladu Prahy, kde je městská hromadná doprava dotována přibližně z 80 %. Proto bude její budoucnost záležet z velké části i na jejím hospodaření.
„Musíme ty peníze vynakládat efektivně, abychom nevozili vzduch,“ komentoval Lokaj. „To byl problém v covidu, kdy systém veřejné dopravy fungoval, na druhou stranu si nemůžeme dovolit provozovat autobusy, které budou prázdné a nikdo jimi jezdit nebude,“ dodal. Kraje podle něj proto už nyní požadují po dopravcích cenově přijatelná řešení, třeba používání menších a úspornějších vozů.
„Pakliže bude stát, města a kraje dál rozvíjet systémy veřejné dopravy, pak věřím, že to bude dostatečná motivace pro cestující, aby veřejnou dopravu využívali. Celkově dlouhodobě bychom měli jako společnost tento způsob dopravy podporovat právě proto, že je ekologický, ekonomický a převeze velké množství lidí,“ shrnul Lokaj.