Článek
Přes zákaz nevyžádaného telemarketingu roste počet hovorů nabízejících například úspory na energiích.
Přicházejí z neznámých čísel a na druhé straně není člověk, ale automat. Ten je naprogramovaný na krátké a konkrétní otázky a dokáže stejně tak odpovídat. Pokud příjemce položí komplikovanější dotaz, automat začne opakovat, že nerozuměl.
Až když člověk odpoví na všechny dotazy a automat vyhodnotí, že by byl vhodným kupcem, může ho přepojit na člověka.
Problematické je nejenom to, že firmy volají na konkrétní čísla, která získaly z veřejných seznamů, ale i to, že čísla vytáčí náhodně automaticky.
„Zákon o elektronických komunikacích stanoví právní fikci, kdy se za vytvoření účastnického seznamu považuje také náhodné vygenerování telefonních čísel, seznam telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů nebo seznam, kde se uvádí telefonní čísla, případně osobní nebo identifikační údaje účastníků, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu,“ popisuje problematiku mluvčí Úřadu pro ochranu osobních údajů Milan Řepka.
Kdo volá?
Někteří lidé problém neřeší třeba proto, že nemají potřebné informace. Nevědí totiž, že je možné získat je až dva měsíce zpětně přímo od operátora. Je ale třeba vyplnit formulář a zaplatit poplatek. Ten se pohybuje v nižších stovkách korun. Na základě těchto dat pak mohou podat na některém z úřadů stížnost nebo třeba kontaktovat firmu přímo.
Službu ale podle operátorů moc lidí nevyužívá. „Podle našich statistik se zájem o tuto službu nijak zásadně nezvyšuje ani nesnižuje. Od začátku tohoto roku evidujeme řádově desítky případů využití této služby. Pouze malý počet zákazníků službu využívá z důvodu telemarketingového volání, často totiž vědí, kdo jim volá,“ popsala pro Seznam Zprávy mluvčí společnosti Vodafone Charlota Dědková.
Jednou z firem, kterou se redakci Seznam Zpráv podařilo identifikovat, je ostravská společnost DFC Consulting, s. r. o., která vznikla teprve v únoru a už stihla vystřídat dva majitele. Nemá ale webové stránky, e-mailovou adresu ani kontaktní telefon.
Současným majitelem je Dmytro Fomin, který firmu přebral v červnu. Bývalý majitel Lubomír Vacula přitom dnes působí v několika dalších, povětšinou „schránkových“ firmách.
Ani jednoho z nich se redakci Seznam Zpráv i přes veškerou snahu nepodařilo zkontaktovat.
Jeden problém - dva úřady
Situaci v boji s nevyžádanými telefonáty pro mnohé komplikuje i fakt, že takovou problematiku částečně řeší hned dva úřady: Český telekomunikační úřad a Úřad pro ochranu osobních údajů.
A například Česká obchodní inspekce nevyžádané obchodní nabídky paradoxně neřeší. Podle mluvčího České obchodní inspekce Jiřího Fröhlicha to není v její kompetenci.
Zneužívání telefonních čísel řeší hlavně Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Ten ale velké množství stížností neeviduje. Lidé totiž cizí čísla raději blokují, než aby je složitě nahlašovali úřadům. Hlášení jsou často navíc neúplná a případného viníka tak nelze jednoduše postihnout.
„Úřad pro ochranu osobních údajů v této věci eviduje méně než 10 stížností, které se týkají nevyžádaných telefonátů s nabídkou fotovoltaiky a jeden případ hovoru z automatu. V obdržených stížnostech nebyl správce osobních údajů identifikován, protože stěžovatelé uvedli pouze telefonní číslo, odkud jim bylo voláno,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí úřadu Milan Řepka.
Jak poznat nelegální marketingový hovor?
- Nevyjádřil jsem aktivně souhlas s marketingovými hovory ve veřejném účastnickém seznamu.
- Přesto jsem příjemcem telefonátu, který mi nabízí zboží nebo služby.
- Volá společnost, se kterou „nemám nic společného“.
- Když se volajícího zeptám, odkud má mé telefonní číslo, označí jako zdroj kontaktu veřejný seznam - či často jen obecně internet - nebo náhodně generované číslo.
Zákon o elektronických komunikacích porušen není, když například:
- Volající provádí výzkum veřejného mínění. Účelem není nabídka zboží či služeb.
- Volá mi moje banka a nabízí prémiový účet. Zdrojem kontaktu není veřejný seznam, ale zákaznická databáze banky, která disponuje dříve uděleným souhlasem s kontaktováním – obdobně platí i pro jiné subjekty, jejichž jsem klientem.
Stížností podle Řepky ale v posledních měsících ubylo obecně. Důvodem je i od června platný zákon, který nevyžádané telefonáty zakazuje.
„Pokud jde o statistické srovnání, tak v loňském roce 2021 jsme řešili bezmála 150 stížností, které se týkaly telemarketingu obecně. Přitom v předcházejících letech to bylo v průměru kolem 240 stížností za rok. K poklesu stížností přitom dochází už od loňského roku. V letošním roce jich od začátku roku registrujeme přes 70,“ dodává Řepka.
Stížnosti pak řeší i Český telekomunikační úřad. Ten jich ale narozdíl od ÚOOÚ dokonce eviduje víc.
„Počty stížností na nevyžádaná marketingová volání jsou oproti době před zavedením nových pravidel vyšší. Jedná se o 229 stížností od 1. 7. 2022, a to 57 za červenec, 87 za srpen, 85 za září. Domníváme se, že je to proto, že spotřebitelé jsou si po medializaci tématu vědomi svých práv i toho, že se na nás mohou obrátit,“ říká mluvčí ČTÚ Tereza Meravá.
Dodala také, že úřad zahájil a nadále bude zahajovat kontroly, které mohou přerůst ve správní řízení. Témata hovorů jsou podle úřadu různorodá, nabídky fotovoltaiky a energií se mezi nimi ale vyskytují také.
Pokud se přestupek prokáže, hrozí firmě vysoká pokuta, a to ve výši až 50 milionů korun, nebo až 10 procent z čistého obratu, varuje úřad.
Jak se chovat při nevyžádaném telefonátu?
Mám zájem věc dále řešit a nechci opakování stejného hovoru:
- Pokud mám tu možnost, zapnu nahrávání, pokud ne, nevadí.
- Zeptám se, kdo volá, proč volá, odkud má moje číslo.
- Zdůrazním, že jsem nevyjádřil souhlas ve veřejném seznamu a nejsem si ani vědom toho, že by daná společnost mohla nakládat s mými osobními údaji.
- Pokud volající tvrdí, že disponuje individuálním souhlasem, sdělím, že jej odvolávám, mohu stvrdit odvolání i písemně.
- Hovor následně bez průtahů ukončím, zaznamenám si čas hovoru, číslo volajícího, případně uložím nahrávku.
- Pokud se domnívám, že mi bylo voláno neoprávněně, obrátím se na ČTÚ se stížností.
Nemám zájem věc dále řešit:
- Sdělím, že mě hovor obtěžuje, odporuje právní úpravě a neprodleně zavěsím.
- Mohu se následně ujistit, že jsem dříve skutečně pro volajícího nevyjádřil individuální souhlas, případně tento odvolat.
- Cizí číslo si mohu v mobilním telefonu zablokovat.
.