Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Po nástupu Donalda Trumpa se vztahy mezi Evropou a Spojenými státy komplikují, nejedna evropská země zvažuje, jak by si poradila bez sofistikovaných vojenských technologií z USA, především stíhaček F-35. Podle bývalého velitele vzdušných sil generálmajora ve výslužbě Petra Hromka, který je mimo jiné také šéfem projektového týmu, který připravuje infrastrukturu a bezpečnostní opatření pro nové stíhačky, by případné ukončení podpory ze strany USA neznamenalo pro F-35 konec. „I pokud by došlo k nějakému omezení, letoun může létat dál,“ říká Hromek.
Čtyřiadvacet stíhaček F-35 by mělo Česko dostat na přelomu desetiletí, ne ale dříve, než skončí současnému prezidentovi jeho druhé volební období. I když USA mohou používání stíhaček zkomplikovat, možnost jejich úplného vyřazení podle Hromka neexistuje. „Na dálku letouny nikdo nevypne, stejně jako vám výrobce na dálku nevypne auto nebo mobil,“ ujišťuje Hromek.
Petr Hromek v rozhovoru pro Seznam Zprávy popisuje okolnosti nákupu amerických stíhaček a zhodnocuje možnosti, které Česko má.
Co by nastalo v případě, že by Spojené státy ukončily technickou podporu stíhaček F-35?
Bylo by to stejné jako s každým jiným letounem. Jakýkoliv letoun je závislý na podpoře výrobce a pokud by došlo k nějakému omezení, letoun může létat dál. Jediné, co by se stalo, by bylo postupné zastarávání softwaru, který je v letounu nahraný. Letouny by používaly stále tu verzi, která v nich je, a nebyly by aktualizované. Letoun lze ale nadále používat.
Jak velký problém je to pro letouny, pokud aktualizace nemají?
Je to stejné, jako třeba u telefonu. I když nemáte nejnovější aktualizace, používáte ho dál, i když nejmodernější software umožňuje některé věci, které starý software neumožní. Létat dále letounem proto není vůbec žádný problém, i když třeba nebudete mít některé schopnosti, které výrobci vyvíjejí.
Možnost letouny na dálku vypnout nebo něco podobného tedy neexistuje?
Ne, určitě ne. Situace je vlastně stejná u všech letounů, vždy jsou závislé na tom, co jim výrobce dodává, na dálku je ale nikdo nevypne, stejně jako vám výrobce na dálku nevypne auto nebo mobil.

První letoun F-35 v polských barvách.
Nejsme schopni údržbu a aktualizace softwaru zařídit u nás?
Ne, to vždy musí být od výrobce. Výrobce poskytuje veškeré informace, eviduje i informace o letounu, kolik se nalétá, kdy je potřeba udělat údržba a tak podobně, naprosto stejně to měl například Gripen. Není to tedy nic, co by nás zarazilo.
A co otázka náhradních dílů?
V rámci logistiky by nás mohlo postihnout, že bychom například nedostávali nějaké náhradní díly, ale v podstatě to stejné se nám stalo i s Ruskem, když nám přestali dodávat náhradní díly na vrtulníky a museli jsme je začít shánět někde jinde. My nejsme soběstační, vždy budeme závislí a už je jedno, odkud stroj pochází.
I u letounu Alca, který si vyrábíme sami, nám komponenty dodává někdo jiný. Ne úplně všechno tady dokážeme vyrobit, ani motor tam nemáme svůj, stejně tak v Gripenu je také americký motor.
Pamatuje smlouva s USA na možnost přerušení podpory nebo podobných problémů?
Ta smlouva není veřejná, takže nemohu rozebírat její části, ale určitě každá smlouva má sekce, které takové situace řeší.
A je ještě možné nákup přehodnotit?
To vůbec není na pořadu dne. Rozhodli jsme se, máme smlouvu vláda-vláda, tím pádem i plníme všechny závazky a předpokládám, že Američani budou vše podle smlouvy plnit také. Rozhodně tato otázka tedy není na stole. Stejně ty letouny potřebujeme, nevím, jakým způsobem bychom to dál řešili. A nejsme v tom jako Česká republika sami, těch států, které si F-35 objednaly, je spousta.
Nadzvukové letectvo potřebujeme a F-35 je v podstatě to nejlepší, co můžeme mít. Žádné jiné takové letadlo není, obzvlášť když uvažujeme nad tím, že to letadlo budeme používat minimálně třicet nebo čtyřicet let, nemůžeme kupovat letoun, který je desítky let starý, abychom ho měli jen nějakých deset až patnáct let.

Výroba stíhaček F-35.
K F-35 tedy neexistují žádné reálné alternativy?
Neexistují. A navíc půjde o nosný typ pro celé NATO. Všichni, kteří doteď používali F-16, přechází na F-35, protože má modernější softwarové i hardwarové vybavení. Je to zkrátka o 40 let mladší letadlo.
Připravujete mimo jiné infrastrukturu pro nové stíhačky, probíhá vše podle plánu, nebo děláte nějaké změny?
Jedeme podle harmonogramu, který jsme si stanovili a přesně ho dodržujeme, zatím nemáme ani žádné zpoždění. Další harmonogram udělali Američani a ty se nám kryjí. Nemáme ani nějaké informace o tom, že by mělo dojít k nějakým zpožděním nebo jakýmkoliv změnám.