Hlavní obsah

Část českých tratí je zabezpečenější. Systém ETCS je „očima“ strojvedoucího

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Česká železnice v srpnu vstoupila do první fáze centralizace evropského zabezpečení. Od 1. srpna jezdí po Česku ve vybraných úsecích vlaky pod dohledem systému ETCS. Naplno by měly jezdit od začátku roku 2025.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Červnová nehoda dvou vlaků v Pardubicích, která si vyžádala čtyři lidské životy, byla zřejmě následkem lidské chyby. Trať v té doby ještě procházela modernizací. Kdyby ke stejné chybě došlo o několik měsíců později, nemusely být následky tak fatální.

Na nejvytíženějších tratích v Česku by od prvního ledna 2025 měli dopravci začít povinně jezdit pod dohledem evropského vlakového zabezpečovacího systému ETSC. Povinnost jezdit pod tímto systémem mají na úsecích vybraných Drážním úřadem už od začátku tohoto měsíce.

Strojvedoucí na vybraných tratích v Česku od začátku srpna jakoby „vidí“ na několik kilometrů po trati před sebe –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ jak dlouhý je úsek před nimi či kterak se blíží místo, kde musí zpomalit či naopak může zrychlit.

„Práce strojvedoucího v kabině se zásadně nemění. Největší rozdíl je, že do systému ETCS musí zadat přesné informace o vlaku, což dřívější vlakové zabezpečovače nevyžadovaly,“ vysvětluje mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Dodává, že se jedná především o údaje o maximální rychlosti vlaku, délce vlaku a hlavně o takzvaných brzdících procentech. „Což je v podstatě údaj o účinnosti brzdy celého vlaku. V praxi je to tak, že vlak s nižší hodnotou brzdových procent potřebuje delší brzdnou dráhu, zatímco vlak s vyšší hodnotou brzdících procent má účinnější brzdy a při stejné rychlosti zabrzdí na kratší vzdálenost,“ popisuje.

Podle toho strojvedoucí na displeji vidí, jak může nebo případně musí upravit jízdu vlaku, aby nepřekročil povolenou rychlost nebo aby bezpečně zastavil před návěstím stůj. K tragické nehodě v Pardubicích, kde souprava soukromého dopravce narazila do nákladního vlaku, podle už dříve zveřejněných závěrů Drážní inspekce došlo právě kvůli projetí návěstidla v poloze zakazující jízdu.

Pokud by strojvedoucí povolenou nebo bezpečnou rychlost pro zastavení před blížícím se návěstidlem stůj překročil, systém ETCS automaticky zasáhne a vlak zastaví, aby nedošlo k projetí návěsti.

Foto: Seznam Zprávy

Jak systém ETCS funguje.

Největší dopravce, národní České dráhy, mají v současné době už proškolených 750 strojvedoucích a novým systémem mají vybavených 420 lokomotiv. „Do konce roku se tento počet zvedne na více než 500,“ říká mluvčí Šťáhlavský.

Vlaky ČD podle něj denně pod dohledem ETCS najezdí několik tisíc kilometrů, jako první začaly jezdit na trati Olomouc–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Uničov, kde na trať v běžném provozu už vlaky bez vybavení tímto systémem nesmí.

Strojvedoucí museli absolvovat desetihodinovou teoretickou výuku a následně praktické jízdy s instruktorem, aby pak složili příslušnou zkoušku.

Foto: Seznam Zprávy

Blokové schéma systému ETCS.

„Stejně jako v jakékoliv jiné lidské činnosti strojvedoucí získává větší zkušenost a ‚zručnost‘ při jízdě pod dohledem ETCS a dokáže na maximum vytěžit jeho výhody s narůstajícím počtem kilometrů, které pod dohledem zařízení ujede. Proto ČD zavedly povinnost jezdit pod dohledem ETCS v případě, že strojvedoucí vykonal příslušnou zkoušku, lokomotiva je vybavena ETCS v zapnutém stavu, tzv. switch-on a funguje na dané trati pevné zařízení ETCS, už před více než jedním rokem,“ dodal mluvčí národního dopravce.

Povinnost jezdit pod dohledem evropského systému mají všichni dopravci od 1. srpna na úsecích Česká Třebová –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Adamov, Modřice–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Břeclav, Hustopeče u Brna –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Šakvice, Hrušovany u Brna –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Židlochovice, Břeclav–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Přerov–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Bohumín, Česká Třebová –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Olomouc –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ výhybna Dluhonice–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Prosenice, výhybna Dluhovice –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Přerov a Beroun–⁠⁠⁠⁠⁠⁠Ejpovice.

Podle ČTK už strojvedoucí soukromého RegioJetu dokončili teoretickou část školení a začínají praktickou, dopravce jejich počet neuvedl. Druhý soukromý dopravce Leo Express zatím systém instaluje a bude začínat s výcvikem svých 22 strojvedoucích.

Doporučované