Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Nepozornost strojvedoucího a jednotka s pouze základní kontrolou bdělosti. To mají být podle informací Seznam Zpráv hlavní důvody středeční železniční nehody.
Mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal potvrdil, že vlak projel návěstidlem zakazujícím průjezd.
Redakce má podrobnější informace od zdroje obeznámeného s vyšetřováním, který si ovšem nepřál být jmenovaný i kvůli tomu, že podobné nehody nakonec končí u soudu.
„Nedávali pozor a byli tam dokonce dva. Strojvedoucí a strojvedoucí v zácviku. Je to dost divné, že tam byli dva a nedávají pozor,“ popisuje zdroj.
Spoj společnosti KŽC, který jezdí na lince Masarykovo nádraží – Čakovice, u libeňského nádraží kousek za posledními výhybkami narazil do stojící soupravy CityElefant.
U strojvedoucího druhého vlaku, který patřil Českým drahám, zase vyšla pozitivně dechová zkouška na alkohol. Srážku nezavinil, ministr dopravy Martin Kupka (ODS) ale oznámil, že s ním národní dopravce ukončí pracovní poměr.
České dráhy zároveň podle vyjádření na platformě X v reakci spustily mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na strojvedoucí.
⚠️Bohužel musíme potvrdit, že při dnešní ranní nehodě v Praze vyšla dechová zkouška strojvedoucího soupravy ČD pozitivně. Ačkoliv nebyla podle dostupných informací nehoda zaviněna naším strojvedoucím, nic to nemění na vážnosti tohoto zjištění.
— České dráhy (@ceskedrahy_) September 18, 2024
V tuto chvíli čekáme na finální…
Zabezpečení v soupravě? Pouze kontrola bdělosti
Kromě nepozornosti ale za srážkou stojí i další problém. Chybující souprava měla být vybavena pouze základním zabezpečovačem. „Do rychlosti 100 kilometrů za hodinu není povinnost mít liniový vlakový zabezpečovač. Strojvedoucí musí mít pouze kontrolu bdělosti. Do patnácti vteřin musí zmáčknout tlačítko a potvrdit, že žijete,“ vysvětluje zdroj blízký vyšetřování.
Na samotné trati v Libni národní liniový zabezpečovač je. Funguje tak, že strojvedoucího v kabině upozorní, co přesně svítí na příštím návěstidle. „Je to takový malý semaforek, který opakuje, co bude na návěstidle před vlakem,“ přibližuje Seznam Zprávám zabezpečení David Kabele ze Správy železnic.
Systémem by ale musel být vybaven i vlak, souprava KŽC podle zdroje Seznam Zpráv tuto techniku neměla. „Kdyby měli národní zabezpečovač, tak by je to zastavilo,“ popisuje zdroj.
Redakce se pokusila informace ověřit u společnosti KŽC, zástupce vedení ovšem dotazy nepřipustil. „Mám jiné starosti a nejsem mediální rozhovůrce,“ odmítl Bohumil Augusta, jednatel a ředitel společnosti KŽC.
Od ledna příštího roku by na některých železničních úsecích měl začít fungovat modernější evropský systém ETCS. Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové se výhledově připravuje i v místě nehody. Ani tento modernější systém ovšem nedokáže zastavit vlak, který není zabezpečovací technologií vybavený.
„I vlak musí být vybavený zabezpečovačem. To znamená, že na tratích, kde systém bude instalovaný, budou moci jezdit pouze vlaky, které jsou zabezpečovačem vybavené,“ popisuje Nela Eberl Friebová.
Co je to ETCS?
ETCS je jednotný celoevropský zabezpečovací systém, který bude zajišťovat jednotnou evropskou železnici a vyšší bezpečnost provozu na ní. Zajistí také, aby vlaky dopravců mohly volně, bez problémů přejíždět z jedné země do druhé.
Je to zařízení, které nahrazuje velké množství různých, vzájemně nespolupracujících a mnohdy zastaralých systémů v jednotlivých zemích. Neobejde se bez něj budování vysokorychlostních tratí, ale i na klasických tratích zajistí vyšší bezpečnost a zvýšení rychlosti nad 160 km/h.
Skládá se ze dvou základních částí, mobilní a traťové. Mobilní neboli palubní část je namontována na vozidla, traťová neboli infrastrukturní část se instaluje podél tratí.
Zdroj: Správa železnic.