Článek
Prodejen bez obsluhy s nepřetržitým provozem funguje v Česku několik desítek. Svoji funkci plní hlavně ve velkých městech, kde panuje studentský život, nebo naopak na malých vesnicích, kde se obchod často neudrží a místní musí za nákupy dojíždět.
„Nemám řidičák, takže někam na nákup jezdit je pro mě velká komplikace. Taky je tady plno důchodců, pro ně je to taky takhle pohodlnější,“ vysvětluje v nonstop prodejně ve Veverských Knínicích na Brněnsku Pavla Rambulová. Přišla sem s dcerou Emou pro pití a nanuk.
Právě ve Veverských Knínicích otevřela tento týden prodejna společnosti GET24, a to téměř po dvouměsíční zkušební době.
O samoobslužnou prodejnu tady usilovala sama obec. „V naší obci došlo k situaci, že jsme zůstali bez obchodu. Kupní síla tady není nejsilnější, protože většina obyvatel ráno vyjíždí za prací a večer se vrací, na druhou stranu tady jsou senioři, jsou tu děti. Takže jsme hledali řešení,“ popisuje starostka obce Zuzana Armutidisová.
Obec tak nechala zrekonstruovat část obecního úřadu a dohodla se s firmou na zavedení.
„Tady jeden obchod zkrachoval a pak tady začali zboží prodávat Vietnamci. Měli tam toho hodně, ale často prošlé. Navíc obsluha byla nepříjemná. Hodně lidí si stěžovalo,“ doplňuje Pavla Rambulová s tím, že teď je s řešením spokojená.
Samoobslužný obchod, co má obsluhu
Starostka Armutidisová připouští, že i když obchůdek většina obyvatel vítá, někteří s technologiemi bojují. „Proto jsme se domluvili, že tu v dopoledních hodinách bude prodavačka,“ popisuje řešení.
Bezobslužný model se tu tak střídá s tím obslužným – prodavačka sem chodí od pondělí do pátku na tři hodiny. Dorovnává zboží, pomáhá lidem s přístupem do prodejny i se skenováním nákupu a může brát i hotovost.
Inovativní je na veverskoknínické prodejně také přístup pomocí esemesky. „Lidé lomcují klikou, nechce se jim aplikaci stahovat nebo nemají přístup k internetu,“ líčí u vstupních dveří prodejny zakladatel startupu GET24 Adam Dostál zkušenosti z už zaběhlých QR obchodů. Vysvětluje tak i důvod, proč přišli s SMS systémem. Ten je navíc přátelštější i pro starší lidi bez chytrých telefonů.
Zloděje vytipuje AI, na alkohol SMS nestačí
Jen za zkušební dobu využily nonstop obchod ve Veverských Knínicích stovky zákazníků. Krádeží tu bylo jen pár – podle Dostála většinou omylem. „Třeba klasický případ, kdy si člověk vezme tři pudinky a naskenuje dva,“ vysvětluje.
Ukazuje zároveň na kamery, a popisuje tak systém, který zloděje odhalí. „Kdybyste si tady teď vzala brambůrky a odešla s nimi bez zaplacení, nám vyjede hláška o krádeži, my ji přes kamery manuálně ověříme a pak vás skrze telefonní číslo požádáme o uhrazení,“ vysvětluje.
Ve vážnějších případech, než jsou jedny brambůrky, už údaje dostává do rukou policie.
U jiných samoobslužných prodejen fungoval přístup přes bankovní identitu i jako kontrola, jestli je zákazník zletilý a může mít tak přístup i k alkoholu nebo tabáku. V SMS prodejně, kde plnoletost z telefonního čísla zjistit nelze, jsou proto tyto produkty zvlášť – zavřené v takzvané alkoholovně.
Do alkoholovny se plnoletý dostane naskenováním občanky. „Ta se nikam neukládá, respektive my k ní nemáme přístup, ten má jenom policie v případě krádeže,“ říká Dostál.
Coop sází na hybridní model a čipové karty
První bezobslužnou prodejnu zavedla už před dvěma lety společnost Coop. Od té doby se systém už desítek jejich prodejen také inovoval. Esemesky Coop ale neplánuje. Přístup pro seniory a mladistvé řeší jinak.
„Tam (u vstupu přes SMS) je problém právě s ověřením plnoletosti. V tu chvíli bychom šli proti zákonu, diskutovali jsme to i s obchodní inspekcí,“ říká ředitel rozvoje a marketingu Coop Lukáš Němčík.
Vybudování alkoholovny, jak potenciální legislativní problém vyřešili v GET24, by bylo pro Coop jen náklady navíc. Bezobslužné prodejny totiž většinou nestaví od nuly, ale využívají už zaběhlé prostory.
Podle Lukáše Němčíka je ale dosavadní systém dostačující. Coop totiž ke vstupu využívá aplikaci od ČSOB DoKapsy, na turističtějších místech aplikaci s cestovním pasem a v menších obcích čipové karty. „Ty vydává obyvatelům sama obec na dohodu, tím oni nemusí vůbec použít telefon a my je máme zároveň ověřené,“ popisuje Němčík s tím, že zná případy, kde si karty pochvalují i osmdesátiletí zákazníci.
Hodně Coop prodejen je navíc stále hybridních – bezobslužný mód střídá obsluha na pár hodin denně. V tu chvíli je obchod přístupný i mladistvým.
Budoucnost obchodů – úplně bez personálu
Budoucnost vidí Adam Dostál z GET24 v úplném nahrazení prodavačů a především v umělé inteligenci. „Máme vizi, že třeba už příští rok bude moct zákazník vstoupit jen na základě oskenování obličeje – na principu Face ID. V aplikaci bude mít taky účet s penězi, ze kterého se následně i samy strhnou peníze podle toho, co si bude zákazník posléze odnášet. To vyžaduje asi jen pětkrát tolik kamer, ale je to reálné,“ popisuje vizi Dostál.
Eliminace lidského faktoru – prodavačů – podle Dostálových slov umožňuje otevírat prodejny i tam, kde by to ekonomicky jinak nedávalo smysl. Navíc si tyto prodejny „bez lidí“ mohou dovolit prodávat zboží levněji. Ušetří totiž právě na lidské práci.
Samoobslužné prodejny, ale i bufety zavádí společnost i do firem, kancelářských prostor nebo studentských kolejí a na fakultách. Tam vidí startupisté jejich potenciál nejvíc.
Coop poté navíc nabízí funkci, že si zákazník do bezobslužné prodejny objedná zboží z e-shopu. Může si tam tak vyzvednout i produkty, které by tam jinak nekoupil. To je podle Němčíka i evropský unikát. Celý koncept pak inspiruje i zahraničí. „Teď jsme pomáhali zavést jednu takovou prodejnu i na Slovensku,“ dodává Němčík. Zájem ze strany obcí je podle něj skutečně velký.
Pokud jde o samoobslužnou prodejnu ve Veverských Knínicích, jediné, na co si třeba Pavla Rambulová stěžuje, je, že děti by tam ze školy a ze školky chodily pořád. Mají to totiž po cestě a propojení s technologiemi je pro ně atraktivní. „Ve školce to tady ještě nebylo!“ přidává se do debaty malá Ema. Na otázku, jestli sem teď tedy chodí ráda, spokojeně přikyvuje.