Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Skoro měsíc po bezprecedentní havárii vlaku u Hustopečí nad Bečvou, který převážel přes tisíc tun toxického benzenu, se mají pracovníci specializované firmy pustit do těžby zamořené zeminy.
Nedaleko místa havárie se rozkládá soustava jezer ústících do řeky Bečvy. Hodnoty benzenu v nejbližší nádrži číslo 6 nadále mnohonásobně překračují zákonné normy. Právě odtěžení kontaminované zeminy má dalšímu šíření do okolního prostředí zabránit.
Kontaminace navíc vždy narůstá s deštěm, který vzhledem k propustnému podloží splavuje jedy do okolního prostředí. Přesto rybáři zatím neevidují úhyn ryb.
V řádu dní má také skončit instalace takzvaných larsenových stěn, které mají mechanicky oddělit zamořenou půdu od okolí. Speciální ocelové konstrukce dosahují sedmimetrové hloubky, na délku bude stěna po dokončení měřit 210 metrů.
„Máme nainstalovanou asi třetinu. Nyní se používá těžší beranidlo pro upevnění stěny a práce se velmi zrychlily. Je to naprosto klíčové opatření, protože by mělo zamezit průsaku podzemních vod s rozpuštěným benzenem,“ uvedl pro Seznam Zprávy ředitel České inspekce životního prostředí Petr Bejček.
Další postup likvidace nehody ve středu projedná krizový štáb na Ministerstvu životního prostředí.
Vlaková souprava u Hustopečí havarovala 28. února. Ze 17 vagonů se 15 vzňalo. Odčerpat se podařilo bezprostředně po nehodě zhruba třetinu toxického materiálu. Zbytek shořel nebo vytekl do půdy pod kolejištěm.
Právě zeminu pod odstraněnými kolejemi budou specialisté odtěžovat. Přírodovědec Jakub Hruška z České geologické služby a Ústavu výzkumu globální změny Akademie věd očekával, že k tomu dojde dříve. „Zdržení v odtěžení mi v tuto chvíli přijde jako klíčové. Všichni se snaží, ale myslel jsem, že to bude rychlejší,“ uvedl.
„Neuvěřitelně náročná práce“
Podle inspekce se ale dříve začít nemohlo z technicko-bezpečnostních důvodů. „Vše musíme upřesnit na krizovém štábu, protože práce jsou neuvěřitelně nebezpečné. Benzen je hořlavý, třaskavý a karcinogenní. Už nyní to na základě požadavků hygieniků vypadá, že pracovníci budou muset nosit kyslíkové masky a bomby na zádech. Bude to neuvěřitelně náročná práce,“ upřesnil Bejček.
Doplnil, že před odstraněním zbytků soupravy a kolejiště na místo kvůli zajištění bezpečnosti nikdo nemohl. Inspekce tak až v pondělí ovzorkovala půdu pod tratí. „Je zamořená takovým způsobem, že pokud se do ní kopne, benzen začíná vytěkávat. Proto se domnívám, že v takto vysokých koncentracích bude nutná práce v dýchacích prostředcích,“ řekl Bejček.
Na likvidaci následků havárie stát povolal soukromou firmu Dekonta, která se na podobné zásahy specializuje. Na kontě má i zkušenosti z Libye s likvidací bojové látky yperit po svržení režimu Muammara Kaddáfího.
„Sanační společnost připravuje projekt, který má být na začátku dubna předložený inspekci jako odbornému garantovi,“ popsal Bejček.
Aktéři zásahu na místě vykopali více než třicítku sondážních jam, z nichž průběžně benzen odčerpávají.
„Není důvod k předčasnému jásání“
Situaci sledují také místní rybáři, kteří před pěti lety nedaleko řešili únik toxických kyanidů do řeky Bečvy. „Hodnoty benzenu se vyvíjejí jako na houpačce. Nicméně jsou to nadlimitní veličiny. Zatím jsme nezaznamenali úhyn ryb. Nezbývá než věřit, že se podaří ryby zachránit,“ řekl předseda hustopečského rybářského svazu Stanislav Pernický.
Zdůraznil, že situace zůstává nadále vážná a není důvod k předčasnému jásání.
Hasiči do přilehlého jezera umístili norné stěny a sorpční hady, což jsou speciální textilie, které na hladině zachycují závadné látky. „Nasadili také silné proudnice, které chrlí vodu a vytváří daleko větší možnost provzdušnění a oxidace benzenu,“ doplnil Pernický.
Inspekce přiznává, že koncentrace benzenu v nejbližším jezeře setrvale roste. „V průměru vzorky asi dvacetinásobně překračují zákonné limity. Vodní organismy mohou být ohrožené. Uvidíme, jak se situace bude vyvíjet a jak zaberou další opatření,“ řekl Bejček.
Vedení inspekce také uvedlo, že škody na životním prostředí budou vyšší než původně uváděných 100 milionů korun. „Tento odhad ani nevzešel od nás. Částka bude násobně vyšší, nicméně přesné vyčíslení zahrne sanační projekt,“ dodal šéf ČIŽP.
Podle Bejčka zároveň zásah není zdaleka u konce, ale spíše na začátku. Sanace podle odhadů soukromé firmy potrvá minimálně dva roky.
Odhad škod ve výši 125 milionů korun na infrastruktuře a vlaku pak zůstává stejný.
Nákladní vlak převážející z chemičky Deza přes tisíc tun benzenu z dosud nezjištěných příčin na konci února vykolejil a poté začal hořet. Před nehodou překročil víc než dvojnásobně povolenou rychlost.