Hlavní obsah

Bude to dlouhé a složité, říká o odtržení sražených lokomotiv velitel hasičů

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Velitel drážních hasičů Miloš Němec.

Sražené lokomotivy v Pardubicích bude složité dostat od sebe. „Vlaky jsou do sebe silně zaklíněné,“ říká velitel drážních hasičů Miloš Němec.

Článek

Vlaková zastávka Pardubice-centrum, dopoledne. Drážní inspektoři, policisté, hasiči nebo lidé od pojišťovny obcházejí do sebe zaseknuté vlaky. Energicky gestikulují a radí se, jak co nejrychleji zprovoznit trať.

„Problémy budou. Bude to složité. A dlouhé,“ hodnotí ve zkratce velitel drážních hasičů Miloš Němec. „Jak vidíte, vlaky jsou do sebe silně zaklíněné. Jak obě lokomotivy, tak ten nákladní vůz,“ dodává.

Obrazy zkázy

Vedle kolejí leží hromada věcí z interiéru vagonu. Rozlámaná lehátka, červené matrace, peřiny, deky, kusy vnitřní konstrukce. Z druhého, nejpoškozenějšího vagonu visí prostěradla, čalounění, závěsy, vzadu je zmačkaný občerstvovací vozíček. Na bílé peřině je skvrna od krve.

Jeden nehodový jeřáb už je na místě, druhý má v nejbližší době dorazit z České Třebové. Hasiči budou prý značně improvizovat. A to za provozu. Po druhé koleji normálně projíždějí vlaky. Maximálně však třicetikilometrovou rychlostí.

Fotogalerie z místa neštěstí:

+16

„Jakmile budeme dělat vyprošťovací práce, pochopitelně budeme vlaky průběžně zastavovat,“ uvádí velitel zásahu. Práce tu budou trvat dlouho. Jak? Nedokáže momentálně odhadnout.

„Nejprve se sundají zničené kontejnery a dvěma až třemi lokomotivami se bude vlak roztrhávat. To, co je vykolejeno, se musí nakolejit a odvézt. Koleje jsou jen mírně poškozené, ale ne natolik, že by se po nich nedalo jezdit. Naštěstí. Ten nejvíc zdemolovaný lehátkový vůz půjde až nakonec,“ popisuje Miloš Němec.

„Přesný postup ale nikdo zatím neví ani netuší, protože se to bude určitě komplikovat,“ odhaduje.

Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích

Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.

Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.

Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.

Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.

Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.

Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.

Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.

Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.

Reportáž z pražského hlavního nádraží s informacemi o dopadech na železniční dopravu v celém Česku a pohled na dopravní komplikace z Brna.

Místo neštěstí je opáskované, přesto přitáhlo pár lidí. Například Martina Zlesáka. Osm let pracoval jako strojvedoucí nákladního vlaku. Stojí na špičkách a prohlíží si do sebe zaklíněné vlaky. Nechápe, jak se to mohlo stát. Některý z vlaků nebyl na správné koleji, to je mu jasné.

„Aby se vyrušily vlivy jednotlivých stanic a chybovost, tak všechno už je to centralizované a řídí se z Prahy. Otázkou je, kdo sestavoval tuto cestu a jestli někdo tam odsud nezavedl jeden z těch vlaků na jinou kolej,“ přemýšlí nahlas bývalý strojvedoucí.

„Také to mohla být chyba jednoho ze strojvedoucích, který přehlédl červenou,“ řekl.

Takovému závěru nasvědčuje i dosavadní vyšetřování Drážní inspekce, podle níž osobní expres minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda se jednalo o technickou závadu, lidskou chybu nebo kombinaci obou faktorů, inspekce vyšetřuje, uvedla na webu.

Nejhorší železniční nehody v Česku

Srážka vlaků u Stéblové

Z nevyjasněných důvodů vyjel 14. listopadu 1960 večer osobní vlak ze stanice Stéblová, aniž by počkal na křižování s vlakem v opačném směru. Byla hustá mlha a průvodčí zahlédl záblesk zeleného světla, domníval se, že to je signál od výpravčího. Vlak se rozjel, přestože svítila červená, vlak z protisměru do stanice totiž ještě nepřijel. „Záblesk zeleného světla“ zůstává záhadou. Není pravděpodobné, že by si průvodčí vymýšlel. V tom případě by se pokoušel o sebevraždu a masovou vraždu. Vlaky se srazily asi jeden a půl kilometru od stanice Stéblová. Nehodu nepřežilo 118 lidí.

Srážka vlaků u Šakvic

Osobní vlak zastavil 24. prosince 1953 brzy ráno asi 200 metrů za stanicí Šakvice. Čekal na uvolnění koleje. V plné rychlosti do něj zezadu narazil rychlík tažený parní lokomotivou jedoucí z Brna.

Doporučované