Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Dodržování maximální povolené rychlosti by v ulicích Brna mohlo nově zajišťovat úsekové měření. Na úterním zasedání brněnského zastupitelstva o tom promluvil radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS). „Záměrem není vybírat peníze do pokladny, ale chceme v daném úseku zvýšit bezpečnost,“ zdůvodnil rozhodnutí Kratochvíl.
Město přitom od opozice opakovaně čelí kritice, že nedělá dost pro pěší ve městě.
Kde přesně bude radar měřit rychlost, radní uvést nechtěl. „Zadali jsme jednu lokalitu, kterou technicky prověřujeme. Ta lokalita má několik různých proměnných rychlostí a dlouhodobě se tam řeší potřebná změna. Pokud to budeme schopni v daném úseku zajistit, v půli roku bychom tam začali měřit rychlost,“ upřesnil Kratochvíl.
Opozici opatření nestačí
Návrh vzbudil mezi zastupiteli silnou debatu. Opozice kritizuje vedení města za to, že chodce dostatečně nechrání. „Město rozhodně nedělá dost pro bezpečnost chodců. Statistiky ukazují, že situace se nezlepšuje a město sice říká, že přijímá opatření, ale evidentně jsou nedostatečná,“ uvedl opoziční zastupitel Pirátů Adam Zemek.
Podle něj problém v silničním provozu nespočívá jen v dodržování maximální povolené rychlosti, ale například i v nedostatku přechodů. „Na spoustě míst chybí. Lidé si tak zkracují cestu tam, kde přechod není a je to velký problém. Je to pro ně nebezpečné a může se stát tragédie,“ dodal Zemek.
Podobně situaci vidí i opoziční Zelení. „Je to naprosto nedostatečné. Praha má mnoho radarů, které hlídají nejenom rychlost, ale třeba i průjezdy na červenou. My nemáme jediný. Brno v současné době víc chrání agresivní řidiče, kteří porušují předpisy, než chodce, kteří na agresivní jízdu doplatí,“ řekla zastupitelka Jasna Flamiková.
Například podle dat Generali České pojišťovny je Brno mezi krajskými městy nejnebezpečnější pro zranitelné účastníky provozu, tedy mimo jiné i chodce. V roce 2023 vedla téměř každá pátá nehoda k těžkému zranění.
„Kritika není na místě“
Podle Kratochvíla kritika není na místě. „Děláme, co můžeme. Zaregistroval jsem individuální žebříčky pojišťoven, které vždycky nemusí odpovídat pravé realitě,“ sdělil.
A zmínil jiné ankety. „Dlouhodobě se umisťujeme na předních příčkách průzkumů, například v rámci ankety Smart Cities Mobility Index,“ popsal Kratochvíl.
Studie PwC Smart Cities se spíše než na bezpečnost soustředí na oblast udržitelné a inteligentní dopravy. Brno si ale v této studii vedlo dobře například v oblasti řízení dopravy.
Kromě nového radaru město plánuje také významnější omezení provozu v centru města. „Připravujeme uzavření centrální části pěší zóny od Masarykovy po Rašínovu,“ sdělil Kratochvíl. V současné době už v této oblasti je pěší zóna, kvůli velkému množství výjimek a rezidentních povolenek ale těmito ulicemi a přes navazující náměstí Svobody stále projíždí mnoho aut.
Data v Brně ovlivňuje vysoká koncentrace lidí
Statistiky týkající se chodců jsou často nejednoznačné, obecně ale nehody v Brně bývají závažnější. „Při pohledu na poměr nehod se zraněním vůči všem nehodám to pro Brno vychází špatně. Samotné statistiky týkající se chodců jsou pak ale zkreslené především vysokým pohybem lidí,“ popsal Pavel Havránek z Centra dopravního výzkumu.
Podle policejních dat v Brně loni došlo k 1853 nehodám, z toho ke třem s následkem smrti a dalších 73 s těžkým zraněním. Obecně pak bývají zhruba v pětině případů viníkem nehody chodci, ve zbytku řidiči. Při srážkách, kdy chodec po nehodě zemřel, pak byl řidič viníkem v 85 % případů.