Hlavní obsah

Brno se změní k nepoznání, bývalý Prior půjde k zemi

Foto: MTDI Group

Vizualizace projektu Dornych, který bude stát místo nákupního střediska.

Brno se změní nejvíce v novodobé historii. Na jihu centra města se současně připravuje několik projektů, které z oblasti během několika let udělají moderní čtvrť. Ta se stane domovem minimálně pro 15 tisíc lidí.

Článek

Za nynějším brněnským nádražím se plánují velké změny. Zbourání brutalistického nákupního centra, nová nádražní budova, výstavba bytů a multifunkčních komplexů, které poskytnou 15 tisíc nových pracovních míst. Kolem plánovaného vlakového nádraží vzniká Jižní čtvrť pro více než 15 tisíc obyvatel.

„Je to smutné, ale nic se s tím nenadělá. Po 27 letech mě přesouvají na jinou prodejnu,“ říká zaměstnanec Sláma z opravny obuvi v dnešním komplexu Tesco. Do práce dojíždí z nedaleké vesnice, blízkost hlavnímu nádraží mu byla výhodou.

S demolicí obchodního komplexu, známého mezi Brňany jako Tesco za hlavákem, začne developerská firma Crestyl v druhé polovině listopadu. Do konce října ukončí provoz všechny stávající prodejny, které v budově sídlí.

Mezi zaměstnanci změna budí i pozitivní reakce. „Práce mi zůstane, prodejna se přesune do centra. Je to změna k lepšímu,“ vypráví Regina, která od dubna pracuje jako prodavačka v second handu.

Foto: Dornych.cz

Vizualizace budov komplexu Dornych.

Poliklinika, kanceláře, hotely

Místo nákupního centra do tří let vyroste šest propojených staveb. Budovy oddělí 25 000 metrů čtverečních veřejně přístupného prostoru. Lidé budou moci využít rozsáhlý výběr restaurací se společným dvorem.

Celou jednu budovu přiléhající k ulici Dornych si pronajme poliklinika EUC. Ordinace a dvě lékárny rozloží na šesti tisících metrech čtverečních.

„V komplexu vzniknou také coworkingové prostory. S 5000 metry čtverečními budou největší centrum flexibilních kancelářských prostor v celém kraji, a to až pro 600 zaměstnanců,“ doplňuje mluvčí developerské firmy Micka.

Vedle kanceláří bude v budovách 186 nájemních jednotek a 27 tisíc metrů čtverečních pro obchody. Celkově společnost Crestyl do projektu investovala sedm miliard korun. Komplex budov navrhl architekt Mark Tryzybowicz, který se zasloužil i o podobu dnešního pražského nákupního centra Palladium.

Součástí bude i sedmipatrový hotel NYX, který nabídne 170 pokojů, bar a restauraci s terasou a výhledem na město. Veřejnosti se otevře od poloviny roku 2028. V blízkosti nového komplexu se staví i hotel Clarion, jeden z největších v Brně. Nabídne 200 pokojů a osm kongresových místností.

Trnitá bude dobrá adresa, říká architekt

V části kolem ulice Trnitá vzniká současně několik nových obytných, kancelářských a obchodních prostorů. Pěšky by cesta do centra měla trvat maximálně 15 minut.

„Nová moderní čtvrť Trnitá pojme minimálně 15 tisíc obyvatel, může to být i víc. Nabídne bydlení, práci a volnočasové aktivity. V Brně to bude dobrá adresa,“ předpokládá architekt Michal Sedláček ze střediska projektové přípravy společnosti Brněnské komunikace.

Před Svratkou čtvrť ochrání povodňový park s novým ramenem řeky plným meandrů, které bude za zvýšené hladiny pomáhat se zadržováním vody. Je navržen jako volnočasový prostor, který v případě povodní může být zatopen vodou.

„Vydrží stoletou vodu. Je to komplexní opatření, zabrání, aby voda tekla do nové čtvrti, ale aby se zároveň nezatopila část směrem na Komárov,“ vysvětluje Sedláček. Momentálně projekt čeká na stavební povolení, stavba podle plánu začne v roce 2026 a potrvá dva roky.

Součástí úseku u čtvrti Trnitá bude také nová lávka pro pěší propojující oba břehy.

Foto: Společnost „SVRATKA, AQUATIS – ŠINDLAR – A PLUS“

Podoba protipovodňového parku, ten ochrání novou městskou část i okolí.

Pokud jde o byty, v Jižní čtvrti bude možné vybírat z novostaveb, i ze zrekonstruovaných budov. Jednou z nich je secesní Rezidence u Vaňkovky, kde už jsou ale všechny byty vyprodané. Dům se nachází za nákupním centrem, směrem na ulici Trnitá. Už teď se lidé mohou stěhovat i do Paláce Trnitá.

Foto: Brode Capital

Rezidence u Vaňkovky si zanechala prvky své secesní historie.

Zájem investorů

Velký zájem, nejen ze strany investorů, je o novostavby. V případě domu Dornia, který je vzdálený zhruba 800 metrů od Vaňkovky směrem na Brno-jih, je prodaná třetina bytů. „Těch, co byt kupují se záměrem tam bydlet, je třeba 20 procent. Jsou to malé bytové jednotky od 19 do 34 metrů čtverečních, cílené na pronájem,“ přibližuje projekt Tomáš Kučera, jednatel společnosti Pegas Real. Mezi kupujícími jsou například i rodiče, kteří byt kupují pro své děti. První nájemníci se do bytů budou moci nastěhovat v dubnu příštího roku.

Další vznikající stavbou v oblasti je projekt společnosti Allrisk Meridiem. Komplex tří budov s fasádou ve tvaru broušeného diamantu vyhrál minulý rok Cenu veřejnosti za realitní projekt roku v Jihomoravského kraji. Momentálně je více než polovina kancelářských, obytných či komerčních prostor prodána.

„Někteří si jednotku koupí jako investici, až potom se rozhodnou, že tam budou bydlet. Třetina majitelů se plánuje do bytů nastěhovat. Máme investory, kteří koupili například i pět jednotek. Na investici zakoupili 67 procent z dosavadně prodaných prostorů,“ sdělil vedoucí prodejce Michal Kresta.

Projekty na jihu centra města mají ale i své kritiky. „V celé oblasti kolem Vaňkovky a Vlněny je absence bytů. Jako člen stavební komise vidím, co je hotel a co byt. Když už přichází bydlení, tak to jsou investiční garsonky, což není zdravý způsob výstavby města,“ říká architekt Gabriel Kurtis (Žít Brno), který je zároveň zastupitelem městské části Brno-střed.

Foto: Allrisk Meridiem

Jedna ze tří budov projektu Allrisk Meridiem. Do bytů se budou lidé stěhovat na přelomu jara a léta příštího roku.

Pro investory je atraktivní přeměna Jižní čtvrti a blízkost nové budově hlavního nádraží. To se přesune asi o 800 metrů na jih k řece Svratce. Tam, kde nyní stojí Dolní nádraží.

Práce na stavbě nového nádraží začnou v roce 2028. Správa železnic plánuje vystavět i vysokorychlostní trať, tak aby se otevřela zároveň s novou budovou v roce 2035. Rychlovlakem to pak z Brna do Prahy má trvat 55 minut.

Vlakový provoz během stavby omezen nebude. Vysokorychlostní trať povede okolo dálnice, trasa tak bude kratší.

Foto: Kancelář architekta města Brno

Vizualizace nové budovy hlavního nádraží podle návrhu ateliéru Benthem Crouwel Architects. Ten se zasloužil o podobu nádraží v nizozemském Rotterdamu, Amsterodamu nebo Haagu.

Doporučované