Hlavní obsah

Brno obtáčí nový obchvat. Provozu na D1 pomohl, říká Kupka

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Na městském okruhu v Brně si řidiči zvykají na 1,3 km dlouhou estakádu. Navázat na ni má Vinohradský tunel za 10 miliard korun.

aktualizováno •

Letošní dostavba čtyř částí velkého městského okruhu v Brně promění provoz ve městě nejvíc za 10 let. Může také ovlivnit situaci na ucpané D1 na jihu Brna. Některé městské části se ovšem paradoxně obávají většího provozu.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na mapě to vypadá jako nelogické dopravní sci-fi. V realitě ale nové řešení řidičům „zasekaným“ na D1 u Brna někdy ušetří dlouhé minuty v kolonách. Části šoférů, projíždějícím Brno po dálnici D1, se totiž může časově vyplatit objet ucpanou dálnici přes dokončovaný velký městský okruh (I/42).

Diskutovaná a zčásti kontroverzní brněnská stavba se v druhé půli roku rozšiřuje o čtyři nové úseky. Cestování po severní části Brna se zrychlí až o desítky minut. Co všechno se tím pro brněnské řidiče, ale i motoristy přijíždějící od Prahy, změní? Seznam Zprávy vysvětlují podrobně.

Foto: ŘSD, Seznam Zprávy

Velký městský okruh v Brně.

Příklad? Pokud řidič sjede z D1 na 190. kilometru u bohunického univerzitního kampusu, lze okruhem pokračovat do Pisárek, Králova Pole, Husovic a Židenic (případně až na Vinohrady, Líšeň). Ostravskou ulicí se připojí zpět na dálnici na 203. kilometru D1. Navigace mimo špičku ukazuje 21 kilometrů, čas 21 minut.

Po D1 je to jen 13 kilometrů, jenže tam stavbaři rozšiřují dálnici na tři pruhy v každém směru a provoz často kolabuje. Příští rok navíc přijde na řadu přestavba „matky“ českých křižovatek –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy křížení D1 a D2, což může provoz ještě víc zkomplikovat. „Tušíme, že si řidiči budou hledat různé možnosti,“ potvrdil radní města pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).

Ač i podle zkušeností brněnského reportéra Seznam Zpráv některé dopravní aplikace zmíněnou trasu při potížích na D1 nabízejí, policisté objíždět D1 přes severovýchod Brna nedoporučují.

„Přes Vinohrady je omezení pro nákladní auta s tonáží nad 6,5 tuny,“ upozornil krajský policejní mluvčí Bohumil Malášek. Zdůraznil také problémy v Žabovřeské ulici či na opravovaném mostě Otakara Ševčíka. Část ramp, které z něj míří k D1, je zavřených a budou zprovozněné až v příštím roce.

Největší změny za 10 let

Už nyní řidiči na severu Brna zažívají největší dopravní změny za poslední dekádu. Na konci srpna se jim otevřela 1200 metrů dlouhá silniční estakáda.

Silničáři tam zprovoznili dva nové úseky okruhu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Tomkovo náměstí a Rokytova. Šoférům jedoucím po průtahu tak díky tomu ubyly hned tři světelné křižovatky. „Mohou tam ušetřit okolo osmi deseti minut,“ reagoval ředitel brněnského závodu ŘSD David Fiala.

Zda okruh poslouží jako „objížďka“ ucpané D1, předjímat nechtěl. „Je to jako s vodou. Ve chvíli, kdy přidáte novou trasu či překážku, rozlije se to v území. Každý řidič si podle aktuální situace cestu najde. Algoritmy navigací fungují a najdou aktuálně nejrychlejší trasu,“ dodal.

Nicméně podle aktuálních informací Ministerstva dopravy už nově otevřené části okruhu zlepšily situaci na opravované D1. „Zprovoznění Tomkova náměstí a Rokytovy přineslo úlevu v hlavním proudu D1. Teď se tam tvoří o něco menší kolony,“ sdělil v úterý ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Doplnil, že doposud museli řidiči od Vyškovska a od Olomouce mířící na sever od Brna využívat celou trasu D1 na jih od Brna, teď se častěji odpojí z dálnice před Brnem, využívají právě rozšířený městský okruh a skrze něj pak najíždějí směr Svitavy.

Cesta zmíněná v počátku článku však začne dávat ještě větší smysl s podzimním otevřením dalších úseků okruhu.

Hotová Žabovřeská

V listopadu totiž po šesti letech stavbaři zprovozní kompletní úsek v Žabovřeské ulici, jímž denně projede okolo 40 tisíc aut. Díky poslední etapě této části okruhu za 2,5 miliardy korun zmizí pověstný brněnský „špunt“ na okruhu, kde se tři pruhy v každém směru sbíhaly do jediného.

Silničáři navíc v podobném termínu zprovozní také navazující úsek Bauerova, vedoucí kolem rostoucí multifunkční arény. „Konkrétní data otevření ladíme. Máme smluvní termíny, ale rádi bychom je ještě trochu urychlili,“ doplnil Fiala.

Plánovaný 22kilometrový městský okruh tak bude na konci roku po 26 letech hotový zhruba z poloviny.

+9

Silniční městská „kružnice“ nyní v severovýchodní části končí za estakádou v Rokytově ulici. Stavba navazujícího Vinohradského tunelu začne nejdřív v roce 2028.

A právě do Rokytovy ulice se nyní kolony ve špičkách přesunuly. „Doprava je mnohem intenzivnější. A řešení se dočkáme někdy za deset let,“ posteskl si starosta Brna-Líšně Břetislav Štefan (Socdem).

„Jsme si vědomi toho, že těch 30 až 40 tisíc aut denně, které po nové estakádě jezdí, může působit komplikace při výjezdu z okolních sídlišť,“ reagoval Fiala.

Všechny rampy na novou estakádu budou zprovozněné až na konci roku. Tehdy bude také jasněji, jak se provoz v lokalitě rozprostře. „Věřím, že se doprava rozmělní mezi Vinohrady, Líšeň a Židenice,“ sdělil Kratochvíl.

Štefan se obává, že objížděním dálnice přes sever města by doprava v Líšni zkolabovala úplně. Apeluje na řidiče z D1, ať takto přes město nejezdí. „Ale chápu, že když D1 bude a je zasekaná, tahle alternativní trasa může být atraktivní. Bez dostavěného okruhu situace nemá řešení,“ řekl.

Další plány na okruhu

Silničáři avizují, že s dalšími částmi okruhu nenechají řidiče čekat dlouhé roky jako v minulosti. Už v úterý začne slavnostní zahájení průzkumných štol Vinohradského tunelu. „Výsledky průzkumu ovlivní další přípravu, ale nemělo by nás něco zásadně překvapit,“ avizoval Fiala.

Stavbě za 10 miliard korun (práce v plánu od 2028 do 2032) má předcházet úsek čtyřmiliardové Ostravské radiály na jihovýchodě Brna. Mimoúrovňová křižovatka lépe propojí směry na Ostravu, Bratislavu a Svitavy. „Na požadavek Správy železnic jsme tam doprojektovávali prostor pro čtvrtou kolej koridoru. Jsme tam o rok jinde, než jsme chtěli být,“ dodal Fiala. S dokončením tohoto úseku se počítá kolem roku 2030.

Tehdy mají také začít stavební práce v jihovýchodní části okruhu –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ Bratislavské radiále. Řidiči se po ní v budoucnu dostanou od Ostravské radiály až na křížení dálnic D1 a D2. Silničáři však v tomto případě čekají na nový územní plán města, který mají brněnští zastupitelé schválit nejdříve příští rok.

V dopravní mlze zatím zůstávají jižní úseky městského okruhu. Zahrnou mimo jiné estakádu nad plánovaným odsunutým nádražím a tunel pod Červeným kopcem.

„V tomto segmentu jsme se zatím ani moc hýbat nemohli, protože jsme čekali na detaily nového nádraží ze strany města,“ dodal Fiala.

Silničáři ohledně jižních úseků okruhu nepočítají se zprovozněním před rokem 2035. Zároveň tuší, že rozšířená D1 na jihu Brna může nedokončenou jižní část městského okruhu ještě řadu let „suplovat.“

Doplnili jsme vyjádření ministra dopravy Martina Kupky.

Doporučované