Článek
Brno letos znovu rozšíří placené parkovací zóny. Chce tak přimět mimoměstské řidiče, aby svá auta nechávali na speciálních parkovištích na okraji města. Řidiči si však stěžují, že na nich město neúměrně zvýšilo ceny. Dvě parkoviště park and ride v Bohunicích se v novém roce stala nejdražšími odstavnými plochami v Česku. Pro dojíždějící jde o další významný výdaj navíc, za měsíc se může cena za parkování vyšplhat i na čtyři tisíce.
Pětinásobná cena do dvanácti hodin stání a ještě dvakrát tolik za celý den. Tak se oproti minulému roku změnily ceny na brněnských odstavných parkovištích u Ústředního hřbitova a na Londýnském náměstí. Z loňských 20 korun za stání pod 12 hodin a 120 korun za celý den ceny stouply na 100 korun za stání mezi 4 a 12 hodinami a na 200 korun za celý den.
„Pro rodiny neúnosné“
Podle motoristky Evy, která společně s dalšími podala stížnost na brněnský magistrát, jde pro člověka o další nezbytný výdaj navíc. „Pokud člověk bydlí mimo Brno, tak je pro něj to auto holt nezbytné, aby mohl včas vyzvedávat děti ze škol a školek a tak podobně. A takové zdražení je pro některé rodiny již neúnosné,“ zdůvodnila Eva svou stížnost.
Modelová situace
- Zaměstnanec brněnské firmy přijede ráno do města na dvanáctihodinovou směnu, s cestou z odstavného parkoviště do práce a zpět tedy auto na parkovišti zůstane přes 12 hodin.
- Na parkovišti u Ústředního hřbitova nebo na Londýnském náměstí zaplatí za parkování 200 korun každý den, oproti dřívějším 120 korunám. Za parkování tedy měsíčně zaplatí přinejmenším 4000, o 1600 více než loni.
- V případě kratší směny, při které by zaměstnanec parkoval méně než 12 hodin, by nyní zaplatil 100 korun každý den, oproti dřívějším 20. Měsíčně by tedy zaplatil za parkování minimálně 2000 oproti loňským 400 korunám.
Do Brna podle dat mobilních operátorů z portálu data.Brno v minulých letech dojížděly za prací pravidelně desetitisíce lidí, stovky z nich pak využívají brněnská odstavná parkoviště.
Alternativ k P+R parkovištím je přitom málo, Brno totiž stále rozšiřuje takzvané modré zóny neboli systém rezidentního parkování, který návštěvníkům s bydlištěm mimo Brno účtuje 40 korun za hodinu parkování v zóně B kolem centra města. Měsíční předplacené parkování v této zóně pak stojí 1600 korun.
Co je park and ride
Parkoviště P+R neboli „zaparkuj a jeď“ jsou odstavná parkoviště pro ty, kteří navštěvují město na několik hodin nebo i celý den, například z pracovních důvodů, a po odstavení auta navazují využitím veřejné hromadné dopravy.
O zdražení P+R parkovišť rozhodla Rada města Brna už v listopadu minulého roku, zároveň s tím zdražila také parkování v modrých zónách, mimo jiné zdražila parkování v zóně B ze 30 na 40 korun za hodinu, v zóně C z 20 na 30 korun za hodinu od 17 do 6 hodin. Modré zóny se mají v tomto roce rozšířit například i do brněnských Medlánek, Jundrova anebo Komína.
Důvodem pro významné zvýšení sazby za stání na park and ride parkovišti bylo podle radního pro dopravu Petra Kratochvíla především zneužívání parkoviště. „Nechali jsme si zpracovat analýzu, ze které nám vyšlo, že parkoviště především zneužívají lidé pracující v sousedních kancelářích. Parkoviště bylo tedy využíváno k jinému účelu, než bylo zamýšleno, a to byla naše motivace pro změnu,“ popsal Kratochvíl.
Podobně situaci vysvětluje i brněnský magistrát, kam řada dojíždějících poslala své stížnosti na nový ceník. „Z průzkumu vyplynulo, že obě parkoviště nejsou využívány v souladu s principem parkoviště P+R, případně pouze minimálně, a většinou slouží pro odstavení vozidel pracovníků z blízkých firem, popřípadě návštěvníků hřbitova. Zdražení odpovídá klasickým tržním cenám,“ uvedla v e-mailové odpovědi na jednu ze stížností projektová manažerka rezidentního parkování Radka Matuszková.
Park and ride v dalších městech
Praha
Podobně drahá odstavná parkoviště jsou v Praze 3, P+R Skalka 1 Pod Strání, P+R Kongresové centrum Praha Pankrácké náměstí a P+R Holešovice Plynární, ve všech případech ale za 100 korun může řidič auto nechat zaparkované až 24 hodin. Zbytek pražských P+R parkovišť stojí buďto 50 korun na 24 hodin, nebo jsou zadarmo.
Ostrava
Parkoviště P+R Hlučínská stojí na 24 hodin 10 korun.
České Budějovice
Dvě P+R parkoviště za 30 korun na 24 hodin.
Pardubice
Záchytné parkoviště za 5 korun na den.
Plzeň
Dvě parkoviště P+R za 5 korun na hodinu.
Brno - Ústřední hřbitov a Londýnské náměstí | Praha | Ostrava | České Budějovice | Pardubice | Plzeň | |
12 hodin | 100 Kč | 100 Kč | 10 Kč | 30 Kč | 5 Kč | 5 Kč |
24 hodin | 200 Kč | 100 Kč | 10 Kč | 30 Kč | 5 Kč | 5 Kč |
Problémem je také to, že systém parkování P+R je v Brně nesjednocený. Zatímco na jihu města na dvojici P+R parkovišť dojíždějící za celý den zaplatí dvakrát více než na nejdražším P+R parkovišti v Praze, kde stání na 24 hodin stojí jen 100 korun, na východě města v Líšni zaplatí jen 20 korun za 12 hodin a 100 za celý den.
Ceny P+R v Brně
- P + R u Ústředního hřbitova a na Londýnském náměstí - první hodina zdarma, 2. a 3. hodina 30 korun každá, 4 až 12 hodin 40 korun, 12 až 24 hodin 100 korun
- P + R parkovací dům RIVER PARK, Polní - 50 korun prvních 12 hodin, pak 100 korun každá další započatá hodina
- P+R Líšeň u Zetoru - první 2 hodiny zdarma, 2 až 12 hodin 20 korun, 12 až 24 hodin 100 korun
Nejednotné ceny na P+R parkovištích napříč městem Kratochvíl vysvětluje odlišnými podmínkami. „Různá parkoviště podléhají různým dotačním programům a omezením podle toho, z jakých zdrojů byl financován jejich vznik. Proto se liší i jejich ceny,“ řekl Kratochvíl.
V případě parkoviště u Ústředního hřbitova a na Londýnském náměstí podle něj také nejde o klasické P+R parkoviště, což vysvětluje vyšší cenu. Samotná parkoviště se ovšem na webu i na místě prezentují jako klasická park and ride parkoviště a mají to napsané i v názvu na parkovacích automatech.