Článek
Městský úřad v Kladně se minulý týden rozhodl zrušit premiéru připravovaného představení MáMě. Inscenaci vytvořilo místní divadlo pro děti Lampion. Ke kroku radnice sáhla údajně na základě několika stížností veřejnosti k promo videu.
Problematickou pasáží videa měla být část, kdy herečka Štefánie Šubová vylézá z prostoru připomínající ženské pohlavní ústrojí. Samotná inscenace se měla věnovat tématu porodů a pocitů žen, které děti na svět přivádějí, a byla určená pro děti ve věku od deseti měsíců do tří let.
Rozhodnutí představení zakázat se ale následně setkalo s vlnou kritiky. Po ní se kladenská radnice rozhodla ustoupit a inscenaci v divadle Lampion povolit. Premiéra byla kvůli nedostatečnému času na zkoušení, na nějž si stěžovali herci, přesunuta ze soboty na úterý.
Odchod části vedení
Hercům a vedení divadla ale tato forma ústupku ze strany města nestačila a někteří z nich ohlásili svůj odchod z Lampionu.
Svoje výpovědi zdůvodnili tím, že podobné zacházení ze strany kladenské radnice nebylo ojedinělé a už v minulosti docházelo k zásahům do tvorby divadla.
„Již dříve jsem ze strany města cítil určité formy zasahování do naší tvůrčí svobody. Nikdy to ale nezašlo tak daleko, aby zrušili premiéru půl roku připravovaného divadla,“ vysvětlil svůj odchod z divadla pro Seznam Zprávy dnes již bývalý umělecký šéf Lampionu Jan Vejražka. Ten je jedním z trojice členů vedení instituce, kteří se po kauze rozhodli dětské divadlo opustit.
Spolu s ním odchází i dramaturgyně Tereza Karpianusová a vedoucí provozu divadla Filip Veselý.
K vedení divadla se s výpovědí přidala i herečka Kristýna Dámová, která v představení MáMě působí jako jedna z hlavních aktérek. „Zbytek herců zatím s rozhodnutím vyčkává,“ uvedla pro Seznam Zprávy Tereza Karpianusová.
„Totálně neschopné vedení“
Ke krokům části vedení divadla Lampion je kritický primátor města Milan Volf (Volba pro Kladno). Podle něj nese odpovědnost za odložení premiéry především umělecké vedení divadla. To označil za „totálně neschopné“.
„Zřizovatel divadla, tedy Statutární město Kladno, nese za divadlo odpovědnost a kdykoliv nebude něco v pořádku, je jeho povinností do fungování zasáhnout. A pokud se v souvislosti s hloupou PR kampaní u dětského představení skloňuje slovo vagina a myslí si, že se primátor neozve, tak je na omylu,“ vysvětluje pro Seznam Zprávy Volf.
„Nicméně na celkový úpadek Lampionu mám ohlasy delší dobu, neschopnost odcházejícího uměleckého vedení se ale nyní ukázala v plném světle,“ doplnil primátor Kladna.
Pro portál iDnes Volf už minulý týden uvedl, že považuje za zcela legitimní, aby město do sporných záležitostí okolo divadla vstupovalo, jelikož jeho chod financuje.
Divadelníkům ale vadí především způsob zasahování. „Přímo u inscenace MáMě nám to přišlo obzvlášť necitlivé a hlavně nesmyslné. Divadlo nikdo neviděl a rozhodnutí přišlo jen na základě promo videa,“ reagovala na slova primátora pro Seznam Zprávy bývalá dramaturgyně Karpianusová.
Vlna podpory pro odpadlíky z Lampionu
Příběh nejdříve zrušené a později posunuté premiéry inscenace získal i pozornost divadelní veřejnosti – obzvláště po zveřejnění vyjádření odcházejících členů vedení Lampionu na doméně Světlo pro Lampion. Hovoří v něm o politických zásazích do tvorby divadla ze strany města.
Podporu Lampionu vyjádřily divadelní soubory z mnoha míst v republice. Například Naivní divadlo z Liberce nebo brněnské divadlo Husa na provázku.
„Chceme vyjádřit podporu kladenskému divadlu Lampion, které v posledních dnech čelí zásahům Statutárního města Kladno do své umělecké činnosti,“ napsaly na facebooku i královéhradecké divadlo Drak a Mezinárodní institut figurálního divadla.
Za Lampion se postavili také divadelní režiséři Jakub Krofta a Jan Frič nebo dramaturgyně Národního divadla Ilona Smejkalová. „Myslel jsem, že podobné zásahy z hůry skončily v listopadu 1989,“ uvedl Krofta.
Kladenský primátor veškerou kritiku odmítá. „Pokud někdo hovoří o cenzuře nebo totalitě, je to velmi úsměvné,“ dodal Volf.