Článek
„Pitná voda v tuto chvíli není ohrožena,“ řekl po jednání krizového štábu ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL). Dodal, že z dat není ani zjevné žádné znečištění ovzduší.
Povodí Moravy hlídá i koncentraci toxických látek v řece Bečvě. Ta podle ministra zemědělství Marka Výborného (KDU-ČSL) zatím nebyla zasažena.
„Řešíme koordinaci všech kroků, informace ke starostům, preventivní opatření. Vzhledem k charakteru území (štěrkopísky) musíme postupovat rychle. Bečva v tuto chvíli není zasažena, kontinuálně měříme hodnoty v řece. Děláme všechny nutné a možné preventivní kroky,“ uvedl pro Seznam Zprávy ministr Výborný, podle kterého jsou však v bezprostředním ohrožením tři nejbližší vodní díla, zejména nedaleká jezera.
Velikou obavou pro odborníky je, aby toxický benzen nezasáhl právě Bečvu, kde by mohl způsobit rozsáhlé škody. Česká inspekce životního prostředí proto už ve středu odpoledne apelovala, že je potřeba co nejdříve zasažené území vyčistit.
„Bezprecedentní katastrofa“
„Všechny zainteresované subjekty se teď musí mobilizovat a udělat opravdu maximum pro zmírnění následků této katastrofy, která je naprosto bezprecedentní. Havárii tohoto typu a takového rozsahu čelíme v České republice poprvé,“ uvedl ředitel inspekce Petr Bejček.
„Kontaminační mrak z toho samého místa havárie postupuje směrem k nejbližší nádrži,“ doplnil jej ředitel odboru technické ochrany životního prostředí. „Byly tam zjištěny poměrně vysoké koncentrace benzenu,“ dodal.
Inspektoři hloubí ale další sondážní jámy, aby zjistili přesný rozsah zamoření.
300 tun benzenu
Podle inspekce je ale nutné urychleně odtěžit kontaminovanou zeminu a odčerpat benzenem zasaženou vodu. Hasiči nyní odčerpávají chemikálii z posledních dvou cisteren.
Podle generálního ředitele hasičů Vladimíra Vlčka už přečerpali přes 300 tun. „Je to nebezpečná záležitost, protože hrozí nebezpečí výbuchu,“ dodal.
Teprve poté bude možné začít se sanací zeminy.
„Akutní kontaminace je na relativně malém místě. Zasanovat to odvozem je v tuto chvíli nejúčinnější, protože pokud se to rozmělní do nižších koncentrací a na větší plochu, tak to samozřejmě nebude možné,“ vysvětluje přírodovědec Jakub Hruška (celý rozhovor pro Seznam Zprávy zde).
Podle krizového štábu budou nutná rozsáhlá sanační opatření.
Kvůli tomu ale budou muset být odstraněny i koleje. Kdy dojde k obnovení provozu na železničním úseku, proto nelze odhadnout, řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „Netroufnu si odhadnout, kdy bude možné přistoupit k samotným pracím na obnovení svršku železnice a tím pádem k obnovení samotného železničního provozu. Čeká nás také obnova trakčního vedení, kontrola a obnova signalizace. Celý zásah bude poměrně náročný,“ řekl novinářům ministr.