Hlavní obsah

Benzen z havárie v Hustopečích už zamořil celé jezero, tvrdí rybáři

Foto: Správa železnic

Hasiči zasahující u nehody vlaku s cisternami.

Zamoření benzenem po nehodě vlaku v Hustopečích nad Bečvou se dál rozšiřuje. Podle rybářů je potřeba zrychlit stavbu ochranných bariér.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Toxický benzen už podle rybářů zamořil celé jezero v sousedství únorové havárie cisteren v Hustopečích nad Bečvou na Přerovsku. Je proto třeba zrychlit stavbu ochranných bariér, které dalšímu šíření této toxické chemikálie zabrání. Hromadný úhyn ryb v souvislosti s ekologickou havárií zatím nebyl zaznamenán.

„Středeční vzorky vody z jezera nevěstí nic dobrého. Hodnoty benzenu ve vzorcích odebraných z hladiny jsou zhruba na stejné úrovni jako minulé, avšak daleko horší a znepokojující je odběr dvou vzorků ze dna jezera. Ty potvrzují, že rozpuštěný benzen se promísil v celém objemu jezera,“ uvedl předseda hustopečské rybářské organizace Stanislav Pernický.

Toxický benzen v okolí nehody pronikl do půdy i podzemní vody. Mezi dosavadní sanační opatření patří například hloubení sanačních jam, ze kterých odborníci čerpají benzen, který se dostal do podzemních vod. Na místě mezi kolejištěm a jezerem jsou jich již tři desítky.

Rozšíření benzenu mají zamezit také larsenové stěny, tedy ocelové profily. Hloubí se nadále do sedmi metrů v úseku o délce 210 metrů. Ve čtvrtek byla podle Pernického tato bariéra dlouhá 150 metrů. Práce potrvají ještě několik dní. Hasiči s pracovníky České inspekce životního prostředí instalovali speciální zařízení, pomocí kterého stříkají nad hladinu jezera vodu, aby se zrychlila oxidace benzenu.

Pracovníci inspekce spolu s odborníky podle Pernického hledají další možná řešení na urychlené odstranění benzenu z vody. „Benzen prostupuje s podzemními vodami štěrkovým podložím a objevil se také v jedné ze studní u chat na jižním břehu jezera číslo 6. Jako zcela reálné se jeví také ohrožení již tak těžce zkoušené Bečvy. Není to tedy vůbec dobré. Je nezbytné, aby se práce na prodloužení larsenové stěny a odtěžování kontaminované zeminy značně zrychlily,“ upozornil Pernický.

Mimořádná událost, která podle zkušeností hasičů a drážních hasičů nemá za posledních 30 let v Evropě obdoby, se stala 28. února v 11:40 ve stanici Hustopeče nad Bečvou, kdy vykolejil při jízdě nákladní vlak převážející přes tisíc tun toxického benzenu. Část cisteren následně začala hořet. Ve vlaku bylo řazeno 17 vozů, přičemž 14 z nich vykolejilo.

Doporučované