Článek
„Spí a usmívá se,“ popisoval otec Tomáš Zatloukal po telefonu novinářům, co se aktuálně děje po operaci s dvouletým Martínkem. Případ má zatím, i díky masivní finanční podpoře veřejnosti, pozitivní vývoj.
Právní zástupce rodiny Zdeněk Joukl se teď snaží, aby případ malého pacienta pomohl i k systémovějšímu řešení pro další rodiče, kteří se potýkají se složitou diagnózou svých dětí. O změně se snaží jednat na půdě Ministerstva zdravotnictví.
Joukl zároveň vede spor s Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnou, která náklady na operaci Martínka odmítla uhradit. Uznává sice, že protistrana může mít vlastní právní výklad, generální ředitel pojišťovny by ale podle něj měl skončit ve funkci. „Je potřeba, aby postup probíhal nejenom kvalifikovaně rychle, ale i empaticky. A tady nebyl gram empatie. Pokud se od zaměstnanců dozvídáme, že jsme protistrany… Martínek, není žádná protistrana, Martínek je pojištěnec,“ říká pro Seznam Zprávy.
Jak by podle vás mohlo vypadat systémové řešení případů vzácných onemocnění?
Chtěli jsme konkrétní Martínkův případ zobecnit. Aby rodiče, kteří se dozvědí velmi nepříjemnou diagnózu svého dítěte, věděli, kam se obrátit, jaké mají nároky a co je čeká. To znamená, aby vznikla funkce národního koordinátora. A hlavně, aby věc postupovala rychle. To znamená, aby se rodiče dozvěděli, zda a jak bude případ léčen, zda bude léčba hrazená z veřejného zdravotního pojištění a podle toho se mohli zařídit. A jde také o to, aby pojišťovny, pokud možno, měly na tyto věci, jak se říká lidově, shodný metr.
Koordinátor pro rodiče vážně nemocných dětí
Takže by měla vzniknout pozice národního koordinátora, kterého by rodiče v podobně těžkých situacích mohli kontaktovat a on by to začal řešit s pojišťovnou?
Přesně tak. Ale nejenom s pojišťovnou. Je tam spousta organizačních věcí, které se týkají transportů a vyřizování zdravotní péče. Takže, aby mohli vyřešit všechny okolo související věci, které si normální člověk, jenž takový problém neřeší, neumí představit.
Operace byla úspěšná
- Dvouletý chlapec se vzácnou genetickou poruchou, na jehož léčbu pomocí genové terapie lidé darovali ve veřejné sbírce víc než 150 milionů korun, se ve středu v nemocnici ve francouzském Montpellieru podrobil operaci.
- Neurochirurgové během desetihodinového zákroku injekčně aplikovali chlapci do hlavy lék Upstaza.
- Rodiče dítěte uvedli, že zákrok byl úspěšný, poděkovali lékařům za péči a veřejnosti za podporu. Malý Martin má v nemocnici strávit ještě dva až tři týdny, a pokud bude vše v pořádku, vrátí se do České republiky.
Ale pochopil jsem, že výsledkem dnešní schůzky na Ministerstvu zdravotnictví je spíše idea, že vznikne kontaktní osoba na jednotlivých pojišťovnách. Tak se to snažil vylíčit novinářům náměstek ministra zdravotnictví Jakub Dvořáček…
Buď, a nebo, že by byl jeden společný, protože existuje společná rada pojišťoven. Takže je to systémové řešení, a jak bude přesně vypadat, bychom si měli říct za šest týdnů.
Můžete popsat na případu Martínka, co se v komunikaci s pojišťovnou dělo špatně?
Vezměte si, že první rozhodnutí o zamítnutí léčby, nikoliv finančního nároku, bylo 31. 7., od té doby se nikdo neozval. Ani gram empatie. Rodiče si vyřídili sbírku, zajistili si sami lékařskou péče, sami si zajistili převoz, znovu se podala žádost (o léčbu – pozn. red.) a během minulého týdne přišlo zamítavé rozhodnutí. To když jsme už shodou okolností byli ve Francii. Nikdo nám to nikterak nezdůvodňoval. A pan generální ředitel se s námi v podstatě do dnešního dne nesetkal.
Před novináři jste zmiňoval, že budete veřejně volat po tom, aby ředitel odstoupil. Na tom trváte? Napíšete nějakou výzvu?
Určitě. Nezasahujeme do správního řízení, to ať přezkoumá revizní odvolací orgán, nechť to přezkoumá soud. Nicméně je potřeba, aby postup probíhal nejenom kvalifikovaně rychle, ale i empaticky. A tady nebyl gram empatie. Pokud se od zaměstnanců dozvídáme, že jsme protistrany… Martínek, není žádná protistrana, Martínek je pojištěnec.
„Takový člověk nemá vést pojišťovnu“
Jakou bude mít výzva podobu?
Bude to veřejná výzva, že se jedná zjevně o manažerské selhání a takový člověk by neměl vést pojišťovnu.
Veřejně jste to oznámil už dnes…
Ano, ale zopakujeme to písemně. Pošleme výzvu k rezignaci formou dopisu a obrátíme se na správní radu pojišťovny.
Kdy se k tomu chystáte?
Jakmile se případ přezkoumá.
Seznam Zprávy oslovily se žádostí o vyjádření Českou průmyslovou zdravotní pojišťovnu, dosud bez reakce.