Hlavní obsah

Akt zoufalství. Ukrajinský řidič bez výplaty hrozil v práci lahví benzinu

Petr Švihel
redaktor
Foto: Petr Švihel, Seznam Zprávy

Ihor ukazuje, že ho policisté zadrželi hned za závorami bývalého zaměstnavatele. Hádka vyeskalovala tak, že v sídle hrozil s lahví benzinu.

aktualizováno •

Zoufalý ukrajinský řidič hrozil u svého zaměstnavatele s lahví benzinu, že se zapálí. Podle jiných chtěl podpálit sídlo společnosti. Firma mu dluží výplatu za několik měsíců. A zdaleka není sám.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Před vjezdem do sídla svého bývalého zaměstnavatele statný padesátník Ihor viditelně zrudne. Chvíli se vůbec nehýbe, nebo se naopak ošívá.

„Jak se cítím? Jaké jsou mé emoce? Nevím,“ odežene otázky na to, co se mu honí hlavou. Minulé úterý, na konci července, si to šel právě sem vyříkat se svými nadřízenými. Chtěl se ptát, proč mu dluží výplatu za několik měsíců, a proč mu namísto uhrazení mzdy dali okamžitou výpověď.

Chtěl zapálit sebe, nebo firmu?

Celý incident málem skončil naprostou tragédií – Ihor držel v ruce lahev asi s litrem hořlaviny.

Zde se verze příběhu rozcházejí. „Pak jsem vytáhl benzin, že se zapálím a že oni za to budou vinní,“ tvrdí nešťastný pracovník.

„Pán chtěl zapálit nás. Ne sebe,“ kontruje Petr Havlíček z vedení logistické skupiny Stebal, která sídlí v Dubí na Teplicku. Ihor podle něj vyhrožoval, že zapálí sídlo firmy. S touto verzí pracují i policisté, kteří jej obvinili z vydírání a poškozování cizí věci. Muže tak v Česku čeká soud.

Do extrému vyhrocený spor dokládá, že se stále nedaří urovnat situace, kterou už Seznam Zprávy popisovaly začátkem července, kdy se o dění ve společnosti začal zajímat jak Úřad práce, tak i Inspekce práce. Podle mluvčího Státního úřadu inspekce práce Richarda Kolibáče, kontrola ve společnostech stále probíhá. Úřad práce už začátkem července zájemcům z řad řidičů nabízel konzultace a pomoc s hledáním nových pracovních míst.

Desítky cizinců, převážně Ukrajinců, kteří pracovali pro společnost Stebal Spedition se dožadují proplacení dlužné mzdy. Řada z nich popisuje, že řádnou výplatu naposledy dostali za leden, případně únor.

Podle vedení dluží společnost mzdy nižším desítkám ze zhruba 400 zaměstnanců. Rozzlobení řidiči zase vypočítávají, že jich je nejméně 85.

Situaci má zklidnit právě Petr Havlíček, nově najatý krizový manažer ze společnosti JPF Czech, která se specializuje na „uzdravování“ nemocných firem.

Místo mzdy výpověď

Padesátník Ihor původem z Kyjevské oblasti, který kvůli své rodině nechce zveřejňovat příjmení, měl pro skupinu Stebal pracovat nepřetržitě od května 2021. Poslední pracovní smlouvu přímo se Stebal Spedition uzavřel začátkem ledna 2024.

Po celou dobu byl podle svých slov ve firmě spokojený. Do letošního roku se podle jeho slov maximálně stalo to, že výplata občas přišla o týden později. „Jinak jsem neměl žádné výhrady, všechno bylo v pořádku,“ říká.

Letos dostal, jak říká, řádně zaplaceno jen za leden. A navíc prý peníze přišly až v dubnu. Následně mu pak od firmy dorazilo ještě v červnu přes 18,5 tisíce korun. Jinak prý nic.

Sám Ihor podle svých slov, jako do té doby spokojený zaměstnanec, firmu před ostatními řidiči bránil.

„Pořád nám říkali, ať počkáme ještě týden. A každý týden to prodlužovali. Už v té době si řidiči mezi sebou psali, a dohadovali se, proč nám neplatí. A já jsem je uklidňoval,“ tvrdí.

Situace se změnila během července. Po šesti měsících na cestách v kamionu, během kterých se jedinkrát v březnu dostal do České republiky kvůli prodloužení víza, si vybral dovolenou. A následně se, jak tvrdí, dohodnul s nadřízeným, že si ji prodlouží, dokud nedostane proplacenou mzdu.

Celkově měl spočítané, že mu na mzdách společnost dlužila přes 287 tisíc korun. Místo peněz ale dorazila výpověď. Za to, že se nedostavil do práce. Což ho prý přivádělo k zoufalství.

Chvíle, kdy rozum odešel

„Kvůli penězům bych to ještě dal… ale nejvíc mě ranilo, že mi ještě dali výpověď. Byl to takový emocionální stres, že jsem se vytočil. Do teď z toho nemohu spát,“ líčí Ihor, proč si to přišel do sídla firmy vyříkat.

Že bude vyhrožovat s lahví benzinu, to prý dopředu připravené neměl.

Jenomže ho dle jeho slov vedoucí ignoroval, a tak mu rozbil počítač. A v amoku chtěl v tu chvíli způsobit firmě škodu ve stejné částce, jakou mu dluží. Nechal se ale uklidnit a vyšel ven, aby počkal na další vedoucí.

„Za deset minut přišla s tím, že se nedá nic dělat, že výpověď je v pořádku, protože jsem nejezdil. Stál jsem s tím papírem, kde se píše, že jsem narušitel disciplíny, že jsem špatný. Vzpomněl jsem si, že mám benzin v batohu, protože jsem natíral auto a potřeboval jsem si umýt ruce,“ popisuje vypjatý okamžik.

Vytáhl ji, aby na svůj problém upozornil a měl – jak zní jeho verze – v plánu se polít a zapálit.

Z kanceláří měli podle něj utíkat v panice lidé. Jiní ho přesvědčovali, aby jim lahev s benzinem dal. „Začal jsem se uklidňovat, vrátil se mi rozum. Lahev jsem jen držel, nepolil jsem se. Pak jsem benzin vrátil do batohu a šel ven. A po cestě mě zastavili policisté,“ vybavuje si.

Odbornice: Kolaps z boje o přežití bez peněz

Policejní mluvčí z územního odboru Teplice potvrzuje, že došlo k jeho zadržení. „Muž byl po přivolání policie zadržen, umístěn do policejní cely a následující den obviněn z trestných činů poškození cizí věci a vydírání. Vyšetřován je na svobodě,“ říká komisařka Ilona Gazdošová.

Seznam Zprávy mají k dispozici ambulantní zprávu z vyšetření, které absolvoval po zadržení. Popisuje, že je Ihor nekuřák a abstinent. Stejně tak redakce nahlédla do zápisu ze schůzky s psychologickou interventkou, která došla k závěru, že klient zažívá „těžké emoční zhroucení s psychosomatickými poruchami“. Krize byla vyvolaná během pěti měsíců nahromaděným stresem spojeným s bojem o přežití bez mzdy.

Sám Ihor popsal, že ho ničí, že nemůže finančně pomáhat rodině a konkrétně vnukovi a raněnému bratrovi.

Klienti neplatí, vysvětluje manažer

Ve čtvrtek si zástupci skupiny Stebal sezvali další nespokojené řidiče. „Abych se představil a řekl jim, jaké budou kroky. A že je nově budu informovat na týdenní bázi,“ konstatuje krizový manažer Petr Havlíček.

Řidiči dorazili, ale ze schůzky sešlo. „Měli jsme strach, kdo sem přijde, a co o nás napíšou,“ přiznává krizový manažer s odkazem na to, že se o schůzku zajímala redakce Seznam Zpráv.

Předem jsme mimo jiné žádali vedení, jestli by se schůzky mohl reportér zúčastnit, podobně jako byl před časem u schůzky řidičů na Úřadě práce.

Krizový manažer popisuje, že se snaží situaci ve firmě stabilizovat. „Těch rovin, proč jsou pánové řidiči naštvaní, je několik. Určitě Stebal není nevinný. Zpozdili jsme se s výplatami, a to proto, že nám řada klientů neplatí,“ vysvětluje Havlíček.

Podnapilí řidiči?

Na vině jsou podle něj ale i samotní řidiči. Klienti si podle něj stěžovali jak na zpoždění v závozu, tak i na některé řidiče, kteří prý byli podnapilí. „Potřebujeme od našich partnerů informace, co se děje,“ naznačuje další kroky manažer.

Takové nařčení ovšem zase odmítají řidiči, jimž společnost dluží peníze. Upozorňují, že ve vozech, které mají na starosti, už není ani dostatek paliva.

Sám krizový manažer je ve firmě jen několik málo dnů. Popisuje, že se v celé problematice teprve orientuje. Incident s Ihorem nezažil. „Detaily neznám. Mám jiné priority,“ říká.

Tvrdí ale, že zodpovědnosti za doplacení mezd se společnost nechce zříct. „Každý dostane časem vyplaceno. Potřebujeme znát detaily, proč nám chodily pozdě peníze. Hlásíme se k tomu a každého vyplatíme,“ říká.

Aktuálně prý jedná s bankami ohledně financování. „Chci uklidnit naše partnery, a určitě bych rád upozornil, že nejsme ve finanční krizi, situaci řešíme,“ tvrdí krizový manažer.

Aktualizovali jsme text o informaci, že stále probíha kontrola inspekcí práce.

Doporučované