Hlavní obsah

Aféra s kelímky na Majálesu: Byli tam nepříčetní lidé, tvrdí pořadatelé

Foto: Piotr Piatrouski, Shutterstock.com

Ilustrační foto.

Pořadatelé velkých českých festivalů popisují, jak složitý je „kelímkový“ management na hudebních akcích a jak situaci komplikuje hotovost. Právě kvůli kelímkům se strhla vřava na pražském Majálesu. Museli zasahovat těžkooděnci.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pražští policisté stále prověřují konflikt mezi personálem a fanoušky víkendového pražského Majálesu. K němu došlo poté, co pořadatelé přestali vracet sedmdesátikorunové zálohy za plastové kelímky, což několik lidí rozezlilo a začali na pořadatele házet odpadky a demolovat stánek. Zasáhnout nakonec museli i těžkooděnci.

„Vyhodnocujeme kamerové záznamy a prověřujeme jak konflikt, tak to, co mu předcházelo,“ řekl mluvčí pražské policie Jan Rybanský.

Vyhrocená situace na Majálesu:

Pořadatelé na sociálních sítích uvedli, že na hlavním výkupovém stánku krátce před půlnocí, kdy se incident odehrál, došla hotovost.

Šéfa pořadatelské agentury Michala Šamaníka se redakci Seznam Zpráv nepodařilo zastihnout, měl celé pondělí vypnutý telefon.

Organizátoři jen zveřejnili svoje vysvětlení na sociální síti, než se odmlčeli.

Majáles: Bylo tam mnoho nepříčetných lidí

„Podíváme se teď na kauzu vratných kelímků. 20 minut po ukončení akce (23:44) došla na hlavním výkupovém stánku hotovost. V tuto chvíli tento samotný fakt vyšetřujeme, protože hotovost byla připravena na 2,2× vyšší zátěž, než by napovídal nejsmělejši odhad z dat loňských ročníků. Nicméně - hotovost v tu chvíli opravdu došla a produkci by v tu chvíli zabralo 20-30 minut na doplnění další hotovosti. Někteří agresivní jedinci ale začali útočit na tento stan a jeho obsluhu a kromě bezpečnostní služby byla přivolaná na pomoc také Policie ČR, aby pomohla pacifikovat agresivní jedince,“ píší.

Co se stalo na Majálesu?

Návštěvníky sobotního festivalu Majáles pobouřilo, že pořadatelé přestali vracet 70korunovou zálohu za kelímky. Situace vygradovala až do momentu, kdy museli zasahovat policejní těžkooděnci.

„Příčetný člověk, který jde vrátit 1-2 kelímky (za sebe a partnera), v momentě, kdy zjistí, že v tuto chvíli stánku došla hotovost, tak vyčká, než bude v přiměřeném čase problém vyřešen, anebo - upřímně - nad ‚problémem‘ mávne rukou a odnese si dva kelímky domů. Ve skupině lidí bylo ale nemalé množství evidentně nepříčetných lidí a před jejich agresivitou jsme se snažili ochránit jak ostatní účastníky akce, tak personál. Jsme vděční za rychlou akci Policie ČR, která si s agresory dokázala poradit,“ dodali.

„Všem slušným, které se podaří identifikovat jako postižené tímto problémem (máme kamerové záznamy), samozřejmě budeme kelímky refundovat, dejte nám prosím malý čas, abychom vymysleli funkční mechaniku.“

Seznam Zprávy oslovily pořadatele velkých českých hudebních akcí s dotazem, jak management zálohovaných kelímků funguje.

„My za festival využijeme statisíce kelímků. Vlastních máme zhruba desítky tisíc, ostatní si pronajímáme od firmy včetně servisu,“ říká šéf festivalu Rock for People Michael Thomes. Hygienická pravidla prý hovoří jasně - jeden kelímek, jedno použití. „Špinavé se odkládají stranou a firma je po festivalu odveze na mytí. Vozí se na speciální myčku, kterou v areálu nikdo nemá,“ vysvětluje.

Kde se stala chyba na Majálesu, hodnotit nechce, protože se akce neúčastnil, avšak systém, který akce měla nastavený, tedy platby kartou, ale vracení záloh v hotovosti, je podle něj organizačně náročnější, než je tomu u jiných velkých festivalů, které v posledních letech přešly na elektronické peněženky, které si každý návštěvník nosí v čipu na náramku. Na něj na vybraných místech v areálu dostává zpět i zálohy právě za vratné kelímky.

Vozili si z banky pytle mincí

„V minulosti, když jsme tento cashless systém ještě neměli, jsme jezdili dodávkou a vozili jsme si z banky předem objednané pytle mincí, právě i na zajištění tohoto servisu,“ říká.

Podle pořadatele dalšího velkého festivalu s mezinárodním přesahem, který si ale nepřál být jmenován, pro pořadatele festivalů vratné kelímky znamenají zároveň i zajímavé peníze.

„Lidé je často nevrací - ztratí je, rozbijí, nechají si je na památku. Když vám mezi lidmi takhle zůstane 10 tisíc kelímků, je to už 700 tisíc,“ říká.

Podle šéfa festivalu Rock for People Michaela Thomese jsou v Česku dvě firmy, které výrobu kelímků a následný servis zajišťují. Záleží pak na pořadateli, jestli si kelímky nakoupí a o jejich provoz se stará sám, nebo jestli si to nechá zařídit danou firmou.

Doporučované