Hlavní obsah

„Hrozí zřícení.“ Silničáři otočili ohledně mostu nad D1

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Problematický nadjezd na Vysočině se kříží s dálnicí D1 na jejím 126. kilometru.

Blíží se bourání nejrizikovějšího nadjezdu na D1. Ač Ředitelství silnici a dálnic v květnu tvrdilo, že stavba nijak neohrožuje řidiče, v podkladech pro Ministerstvo dopravy tvrdí opak.

Článek

Po letech průtahů a soudních tahanic má z modernizované dálnice D1 zmizet jedno z nejrizikovějších míst. Je to silniční nadjezd poblíž Řehořova na Vysočině na 126. kilometru dálnice.

Jak zjistily Seznam Zprávy, Ministerstvo dopravy se blíží k rozhodnutí o osudu stavby. Ministerstvo v červenci rozeslalo dokument s oznámením, že pokračuje v úředním procesu, který má vést k demolici.

V ministerském dokumentu mimo jiné stojí, že nadjezd „ohrožuje bezpečnost silničního provozu na dálnici D1 natolik, že hrozí vážné následky zejména na životě a zdraví osob.“

Kvůli nebezpečí úřad ponechal účastníkům řízení jen pět dní na podání případných návrhů. „Po uplynutí lhůty bude ve věci vydáno rozhodnutí,“ píše se v dokumentu, který mají Seznam Zprávy k dispozici.

Ředitelství silnic a dálnic přitom ještě v květnu ujišťovalo, že stavba neohrožuje provoz na nejvytíženější dopravní komunikaci v Česku. Jak se ale ukázalo, už na začátku roku Ministerstvu dopravy tvrdilo, že hrozí zřícení stavby.

Most na Vysočině má už roky nejasného vlastníka, což bourání komplikovalo. Mezi účastníky řízení je městys Kamenice, na jehož katastru se nadjezd s účelovou komunikací nachází. Vedení obce v krátké lhůtě podalo rozklad.

„Nemáme problém s demolicí. Nadjezd je sice uzavřený pro dopravu, ale pohybují se po něm lidé a může se stát cokoli. Trváme však na tom, aby byl nahrazený novým,“ uvedla starostka městyse Hana Krejčová (KDU-ČSL).

Nadjezd totiž propojuje zemědělské pozemky na obou stranách dálnice. Místní se obávají, že těžká technika po demolici mostu ucpe a poničí přilehlé frekventované silnice. S objízdnými trasami nesouhlasí. Také proto vznikla petice proti demolici nadjezdu bez náhrady, podepsalo ji přes 400 lidí.

Její iniciátor a právník Jan Rathouský navzdory protestům předpokládá, že rozhodnutí o demolici přijde v řádu týdnů. „Myslím, že to bude v srpnu či v září. Ze spisu je jasné, že úředníci už mají jasno. Také samozřejmě nechceme, aby most na někoho spadl. Jen usilujeme o nový nadjezd,“ řekl pro Seznam Zprávy.

Ministerstvo dopravy zatím další termíny neupřesnilo. „Správní řízení stále probíhá a jeho výsledek bude zveřejněn na Úřední desce Ministerstva dopravy. Ministerstvo dopravy je správním orgánem v této věci a nemůže tedy komentovat průběh konkrétního správního řízení,“ reagoval mluvčí Filip Medelský.

Právní klička

Ředitelství silnic a dálnic si k uspíšení demolice pomohlo právní kličkou. Jak už bylo řečeno, ani letité soudy neurčily vlastníka nadjezdu. Silničáři tvrdí, že jej podle zákona ani vlastnit nemohou.

O demolici stavby proto nejdřív usilovali u jihlavského stavebního úřadu. Nedodali však všechny potřebné podklady, a tak úředníci na Vysočině na začátku letošního května řízení zastavili.

Silničáři se pak letos v únoru obrátili na Ministerstvo dopravy. Navrhli demolici a mimo jiné uvedli, že most je „v havarijním stavu a hrozí jeho zřícení“.

Ještě o tři měsíce později však v odpovědi pro Seznam Zprávy stav nadjezdu prezentovali úplně jinak. „Na základě provedené diagnostiky bylo zjištěno, že stav mostu je sice špatný, není však akutně havarijní a provoz na dálnici D1 tedy nijak neohrožuje,“ napsal v květnu mluvčí silničářů Jan Studecký.

Podle Rathouského silničáři jednají „nefér.“ „Vystupují, jak se jim to hodí. Když vytušili, že demolice přes jihlavský magistrát nebude průchozí, přišli s tím, že je most v havarijním stavu. Věc se tak řeší podle příslušného zákona a v takových případech je příslušným úřadem Ministerstvo dopravy, jejich zřizovatel. Přeformulovali tak svá předešlá tvrzení,“ namítl.

Silničáři ale ve vyjádřeních rozpor nevidí. Mluvčí zdůraznil, že most je ve stavebním stavu VI, kdy římská VII je nejhorší stav, označovaný jako havarijní.

Silničáři přitom v dokumentech pro ministerstvo hovoří právě o havarijním stavu. „Akutní zřícení nadjezdu na dálnici nehrozí. Pokud by tomu tak bylo, museli bychom na dálnici přerušit provoz,“ sdělil Studecký.

Zopakoval, že nadjezd nemá majitele a nikdo se o něj nestará. „Vzhledem k tomu, že se nedá předpokládat, že by se k vlastnictví nadjezdu v nejbližší době nějaký subjekt přihlásil, je pouze otázkou času, kdy bude nadjezd provoz na dálnici skutečně ohrožovat. Z našeho pohledu tedy nevidíme důvod, proč bychom měli na takovouto situaci čekat a záležitost řešíme již nyní,“ reagoval.

Nový nadjezd

Městys chce nadále usilovat, aby po demolici nadjezdu státní instituce na své náklady postavili nový. Starostka namítá, že obec nemá desítky milionů na výstavbu a údržbu nového mostu.

Odkazuje se i na počátky D1 před padesáti lety. Kvůli projektu tehdy zaniklo několik polních cest. Pro snazší obdělávání půdy a přepravu techniky stát nechal příslušný nadjezd vybudovat. „Tyto důvody pro existenci mostu přetrvávají,“ zdůraznila starostka.

Iniciátor petice očekává další složitá jednání. „Jak nadjezd jednou zboří, horko těžko jej postaví znovu. Je nám jasné, že to bude těžké,“ doplnil Rathouský.

Doporučované