Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Až třicetikilometrové kolony hlavně kamionů pravidelně ucpávaly provoz na D1 mezi Prahou a Brnem. Problematické omezení v okolí jihomoravského města na čas zmizí, šoféry až do podzimu čeká úleva. O víkendu končí dvacetiměsíční práce mezi exity 194 na Vídeň a 196 Bratislavu.
Stavbaři tam ve více než kilometrovém úseku rozšířili dálnici ze čtyř pruhů na šest. Od neděle tam řidiči jezdí ve třech jízdních pásech v obou směrech. Silničáři pouze dokončují dopravní značení. „Počítáme s tím, že v pondělí, nejpozději v úterý by doprava na šestipruhu už neměla být nijak omezovaná,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
Pracovníci Ředitelství silnic a dálnic původně počítali s dokončením zmíněného úseku až v červnu. Po obrovských dopravních komplikacích ale stavební firma práce urychlila, dělníci stavěli i přes zimu. „Zkrácení celkově o 70 dní stavbu prodražilo asi o 70 milionů korun,“ upřesnil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Celkově úsek vyšel na 1,15 miliardy korun.
Právě dokončené místo je první částí mezi 182. a 210. kilometrem, kde se má nejstarší česká dálnice kompletně rozrůst na tři pruhy v obou směrech.
Stavbaři se k Brnu vrátí na podzim, kdy se pustí na jeden z nejvytíženějších úseků českých dálnic – takzvanou matku křižovatek, na níž se protínají D1 a D2.
„Ještě chceme projednat s odborníky, zástupci dopravců i policií co nejlepší řešení harmonogramu stavby a taková opatření, abychom zasahovali do dopravy co nejméně. Je nepochybné, že ta stavba si další nepohodlí a kolony vyžádá,“ avizoval Kupka.
Mátl doplnil, že budou řešit mimo jiné šířku pruhů či bypassy navíc, díky kterým se například nemusí vjíždět na kruhový objezd. „Chceme vyhodnotit veškeré možné dopady přestavby. Budeme se teď zabývat podrobně každou fází,“ řekl.
Jednání o „matce křižovatek“
Od silničářů zaznívá, že mají práce zahájit asi v půli října. Přestavba „čtyřkvětinového“ křížení měla začít už loni, ale start oddálily komplikace s výběrovým řízením. Práce podle současných plánů skončí v závěru roku 2027 a vyjdou na víc než 3 miliardy korun.
Nový rozšířený úsek D1 u Brna.
Při přestavbě křižovatky bude nutné vybudovat provizorní rampy s vyšším sklonem. Dělníci je budou podle smluv v zimních měsících stříkat solankou, aby námraza nepřinesla potíže a kolony.
Už teď je kvůli další přestavbě zavřený nájezd z D2 na D1 od ulice Hněvkovského na exitu 196 Brno-jih. „Řidič, který by normálně využil přímou větev nájezdu na D1, bude muset třikrát najet na rampu. Řada řidičů zjistí, že to není ideální a bude si hledat jinou cestu,“ vysvětlil Mátl. Nevyloučil, že budou následovat také další uzavírky ve směru od Brna.
Ministr Kupka počítá od podzimu s dalšími komplikacemi u Brna. Doprava má být až na výjimečná omezení vedená v režimu 2+2 pruhy. „Budeme se snažit šetřit každý centimetr pro řidiče, protože každé zúžení působí psychologicky na řidiče a také má na svědomí velké dopravní problémy,“ řekl Kupka.
Nové plány rozšíření D1 u Brna
Silničáři také přehodnocují plány na další etapy rozšiřování autostrády u Brna. Obří komplikace při předešlém úseku je totiž odrazují od postupných prací na samostatných částech.
Nově tak zvažují, že opraví najednou všechny mosty, z nichž některé jsou ve špatném technickém stavu. „Ty jsou nejkomplikovanější. Mohli bychom je udělat v předstihu. Zbytek se může zvládnout třeba v průběhu jedné stavební sezony. Připravujeme kompletní materiál, který si chceme v létě odsouhlasit,“ řekl šéf ŘSD.
Podle něj to může být efektivnější postup. „Může to znamenat větší omezení, ale kratší dobu, než dělat spousty úseků a dopravu omezovat třeba deset let,“ dodal s tím, že takto by práce trvaly možná jen čtyři roky. Silničáři také čekají na nové kladné stanovisko EIA, který posuzuje vliv stavby na okolní prostředí.
Ministr dopravy zdůraznil, že při výběru dalších zhotovitelů bude kromě ceny díla důležitým kritériem také délka stavby. „Je to praxe, která se osvědčila,“ řekl.
Rozšiřování D1 u Brna politici z různých vlád dlouhodobě slibovali a také odkládali. Silničáři ještě v roce 2023 počítali s dokončením prací mezi Kývalkou a Holubicemi do roku 2030, nyní už mluví o roce 2032.
Příští rok také chtějí začít stavět křižovatku pro sjezd do průmyslové zóny Černovická terasa, která výrazně uleví od nákladní dopravy Slatině. Na D1 tak vznikne nový exit kolem 200. kilometru.