Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Přímé vlakové spojení ulehčí cestu nejen obyvatelům Brna, ale třeba i těm z Břeclavi, kde bude vlak pravidelně stavět.
„Vídeňské letiště indikovalo počet letecky cestujících z regionu jižní Moravy asi na 500 tisíc ročně s možností růstu při kvalitním dopravním spojení,“ uvedl brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Za dobu půlročního pilotního provozu město plánuje vypravit okolo 150 spojů, tedy zhruba šest vlaků tam a zpět týdně. Cílem města je podle radního podpořit cestování na největší rakouské letiště v okrajové části dne a bez přestupu. To by mohlo motivovat cestující, kteří jezdí na letiště autem.
Cestující, kteří vlakové spojení s letištěm využijí, by pak mohli mít nárok na návaznou jízdenku v rámci brněnské městské hromadné dopravy zdarma. „Pokud bude provoz přímých vlaků pokračovat a počet vlaků bude rozšířen, jsme připraveni řešit i parkování pro tyto cestující,“ uvedl Kratochvíl.
Ve Veřejné dopravě Vysočiny zdraží od ledna 2023 jízdné až o 15 procent
Vlak pro brzké ranní odlety
„V případě ranních nebo večerních letů je náročné dostat se na letiště autobusem v určenou hodinu, pokud tam nechcete nocovat, nebo naopak riskovat, že nestihnete svůj let,“ vysvětlila Karolína Janečková z Brna. Z Vídně cestuje přibližně čtyřikrát do roka. Doposud se do Schwechatu dopravovala autem nebo autobusem v závislosti na době odletu.
Spoj, kterým by stihla odlety mezi sedmou až osmou hodinou ranní, by proto uvítala.
Předpokládaný jízdní řád zahrnuje odjezd z Brna ve 3:48 s příjezdem na vídeňské letiště v 5:45. Zpět potom odjezd z vídeňského letiště ve 21:15 s příjezdem do Brna ve 23:07. „Časy jsme konzultovali mimo jiné s vedením vídeňského letiště, které právě tyto časy ve své odpovědi preferovalo,“ vysvětlil Kratochvíl.
Vlaky společnosti RegioJet jezdily do vídeňského Schwechatu už v létě. Dopravce po dobu prázdnin prodloužil linku z Prahy, která tak místo na nádraží ve Vídni končila až na letišti. Kvůli častým problémům na trase Praha–Brno ale často docházelo ke zpoždění.
Proč si Češi nerozumí? Jeďte vlakem Praha–Brno a pochopíte
„O prodlouženém spoji z Prahy do Vídně v letních měsících jsem věděla. Sama bych si jízdenku nekoupila kvůli častým komplikacím na trase Praha–Brno, které způsobují i několikahodinová zpoždění. Přímý spoj z Brna je podle mě mnohem efektivnější řešení,“ řekla Janečková.
Vídeňské letiště pro cestující z Moravy nejdostupnější
Brněnské letiště Tuřany už několik let nabízí pouze jednu pravidelnou linku do Londýna. V létě k tomu pak přibývají charterové lety do Egypta, Řecka nebo třeba Turecka. Přestože o letošních prázdninách odbavilo rekordních více než 201 tisíc cestujících, zůstává stále letištěm regionálního charakteru.
Kam se létá z brněnského letiště Tuřany
V zimní sezóně 2022/2023 brněnské letiště operuje celkem 3 linky – jedinou pravidelnou do Londýna a dva charterové spoje do egyptských letovisek Hurgáda a Marsa Alam.
V následující letní sezóně 2023 přibude k charterovým letům několik nových destinací. Mezi nimi třeba španělský ostrov Fuerteventura nebo portugalská Madeira.
Kam se bude z Brna létat (tučně nové destinace):
- Albánie – Tirana
- Bulharsko – Burgas, Varna
- Egypt – Hurgáda, Marsa Alam , Taba
- Portugalsko – Madeira
- Řecko – Heraklion (Kréta), Kavala, Korfu, Kos, Preveza, Rhodos, Zakynthos
- Tunisko – Džerba, Enfidha, Monastir
- Turecko – Antalya, Bodrum
- Španělsko – Fuerteventura, Mallorca, Tenerife
Do cílových destinací cestující přepravují pouze čtyři letecké společnosti. Oproti tomu letiště ve Vídni spolupracuje s více než 50 dopravci pravidelně létajícími do 187 destinací v 63 zemích.
„Spolu s Jihomoravským krajem budeme usilovat o zavedení pravidelných spojů, nicméně pro cestující z Brna a jižní Moravy je cesta z vídeňského letiště často první volbou vzhledem k jeho široké nabídce destinací, které brněnské letiště nemůže konkurovat,“ reagoval Petr Kratochvíl.
Cestující z Brna proto stále častěji odlétají z jiných měst. Nejčastěji z dobře dostupných letišť ve Vídni, Praze nebo Bratislavě. „Vídeň je pro mě ideální volbou, co se týče vzdálenosti a dostupnosti. Dostat se z Brna například do Prahy je dost komplikované častými kolonami na D1 stejně jako zpožděním vlaků,“ dodala Janečková.
Zrušené lety a nulová komunikace. Cestující si stěžují na Wizz Air
Podle výkonného ředitele společnosti RegioJet Jakuba Svobody začnou být jízdenky na vlak mířící k největšímu rakouskému letišti v blízké době v prodeji. Očekávaná doba jízdy je do dvou hodin a první spoje by měly vyjet v první polovině prosince.
RegioJet podle radního Kratochvíla vybralo Brno s ohledem na doporučení vídeňského letiště a koordinátora Integrovaného dopravního systému – společnost KORDIS JMK. Druhým dopravcem ve výběrovém řízení pak byl Gepard Express, který letos na jaře zajistil vůbec první zkušební jízdu do vídeňského Schwechatu.