Článek
Seznam Zprávy minulý týden upozornily na případy údajného sexuálního obtěžování na Masarykově univerzitě. Šest studentek a absolventek Pedagogické fakulty podalo loni v květnu stížnost na chování dvou učitelů z Katedry tělesné výchovy a výchovy ke zdraví.
Vedení školy potvrdilo, že učitele potrestalo, neuvedlo jak. Nad postupem univerzity odborníci kroutí hlavou. „Chování, které je v článku popsané, mi přijde naprosto, naprosto nepřijatelné. Vedení samo uznalo nevhodnost chování vyučujících. Nechápu, jak je pak možné, že je nechává dál vyučovat,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy Zuzana Rathouská.
Pracuje v neziskovce Konsent, která mimo jiné v českých školách pomáhá zavádět přesné postupy, jak sexuální obtěžování řešit i jak mu předejít. K tomuto účelu funguje projekt „Respekt až na půdu* akademickou“.
Redakci se od zveřejnění středečního textu ozývají další poškozené. Různá svědectví ohledně obtěžování na školách přicházejí z celé republiky.
V uplynulých textech jsme přinesli svědectví ohledně chování dvou kantorů z fakulty. Pokud jsou popisovaná svědectví pravdivá, naplňují různé incidenty znaky sexuálního obtěžování?
Z toho, co víme z článku, chování vyučujících vyznívá tak, že z jejich strany došlo k sexuálnímu obtěžování. A to k obtěžování ve formě sexistických narážek a genderově podmíněného obtěžování až po sexuální nátlak a vyžadování sexuálního styku za protihodnotu.
Oba učitelé dál vedou kurzy i sportovní výcviky. Vyřešila univerzita případ adekvátně, když pedagogy nějakým způsobem potrestala, ale neuvedla jak?
V takto závažném případu by ideální bylo vyučující okamžitě z výuky odstavit, dokud nebude případ urychleně prošetřen a nebudou vyvozeny důsledky. Jednou ze zásad bezpečného prostředí je dostatečná komunikace o procesu řešení situace s komunitou školy, kterou v tomto případě bohužel nevidím.
Mají tito kantoři dál učit na fakultě?
Chování, které je v článku popsané, mi přijde naprosto, naprosto nepřijatelné. Vedení samo uznalo nevhodnost chování vyučujících. Nechápu, jak je pak možné, že zmíněné vyučující nechává dál vyučovat.
Udržovat v pracovním kolektivu sexuální predátory přímo ohrožuje dosavadní oběti nevhodného chování a poškozuje důvěru v akademický kolektiv i celou instituci – čili ne, s vyučujícími měl být rozvázán pracovní poměr.
Instituce často argumentují, že z důvodu pracovního práva nemohou viníky jen tak propustit, jak by tedy měly postupovat?
Každá škola má povinnost udržovat bezpečí svých studujících. Pokud dochází ze strany zaměstnanců školy k vyhrožování studentkám tím, že je nechají vyhodit, pokud s nimi nebudou mít sexuální styk, je to jistě důvod k okamžitému rozvázání pracovní smlouvy. Pokud si univerzita není jistá, jak postupovat při rozvazování pracovního poměru, může jí pomoci například příručka, kterou vydalo Národní kontaktní centrum – gender a věda pod titulem Právní aspekty problematiky genderově podmíněného násilí na vysokých školách, která k problematice doplňuje právní kontext.
Masarykova univerzita se zaštiťuje mlčenlivostí, která má ochránit oběti. Měla by konkrétně Pedagogická fakulta nějak víc dát vědět, co si učitelé v hodinách mohou a nemohou dovolit?
Určitě ano. Ideální je komunikovat tato témata již při nabírání nových zaměstnanců a zaměstnankyň. Určující je i vzdělávání všech lidí zapojených do akademického prostředí včetně technicko-hospodářských zaměstnanců a zaměstnankyň i studentstva. Škola by měla nevhodné chování a pravidla kolem něj formulovat například v etickém kodexu. (Škola má příslušné dokumenty zpracované, pozn. red.)
Všichni by měli vědět, jak vypadá bezpečné prostředí, jak vypadá porušení těchto pravidel a jaká konkrétní opatření budou z takového porušení vyvozena. Jen bych chtěla podotknout, že vyhrožovat studujícím a dělat na ně sexuální nátlak je natolik nepřijatelné, že by to vyučující měli vědět i bez školení.
Část stížnosti řešil dokonce přítel oběti. Stěžoval si, že učitel dával studentce dýchání z úst do úst. Není takový postup při výuce první pomoci nutný?
Pokud vyučující potřebují se studujícími v rámci výuky mít tělesný kontakt, měl přítomným oznámit, co, jakým způsobem a proč se chystá dělat.
Je zřejmé, že některé obory jsou více kontaktní – jako například tělesná výchova –, ale ani to vyučující neopravňuje ke zneužívání situace k obtěžování studujících. Na dýchání z úst do úst není nic nevhodného, dokud ho jedna ze stran nezačne sexualizovat. Nejsem expertka, ale tuším, že na nácvik první pomoci se v dnešní době dají využít také figuríny.