Hlavní obsah

V Pardubicích opět bez omezení jezdí vlaky

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Fotografie ze srážky vlaků v Pardubicích.

Vrak osobního vagonu je posunut stranou, odklízet se bude v pondělí. K plnému obnovení provozu došlo dříve, než se očekávalo.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Na trati v Pardubicích, kde se ve středu pozdě večer srazil rychlík s nákladním vlakem, se po více než 40 hodinách začalo dnes odpoledne jezdit bez omezení. Novinářům to oznámil mluvčí hasičů Správy železnic Martin Kavka. Zbytek vraku osobního vagonu, který dosud po nehodě na trati zůstával, je posunutý stranou a bude se odklízet v pondělí, dodal. Plně se tak uvolnila cesta pro vlaky na hlavní koridorové trati mezi Prahou a Moravou.

Expresní vlak společnosti RegioJet se s nákladním vlakem firmy ČD Cargo srazil ve stanici Pardubice centrum ve středu krátce před 23.00, zemřeli čtyři lidé a 27 dalších skončilo v nemocnicích. Ve čtvrtek ráno mohly vlaky po devíti hodinách od nehody začít místem projíždět po jedné koleji a sníženou rychlostí, takže nabíraly zpoždění.

V noci na dnešek Správa železnic zavedla na trati sedmihodinovou výluku kvůli odstraňování následků nehody. „Vrak vagonu byl přesunut na kusou kolej. Na trati se od 16:32 jezdí bez omezení,“ uvedl dnes Kavka.

Plné obnovení dopravy tak bylo rychlejší, než se předpokládalo. Ráno Kavka uvedl, že provoz vlaků na koridoru v Pardubicích by se mohl rozšířit po 18:00. „Vrak se bude postupně odklízet v pondělí,“ dodal mluvčí.

Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda na sociální síti X poděkoval za odstranění následků střetu vlaků hasičům a zaměstnancům Správy železnic a Českých drah.

Zdeformovaný osobní vagon, který byl v rychlíku zařazený za lokomotivou a na trati zůstával po nehodě jako poslední, dnes prohledávali pardubičtí kriminalisté. Právě v tomto voze zahynuly čtyři cestující, dvě Slovenky a dvě Ukrajinky. Policie případ prověřuje jako obecné ohrožení a shromažďuje informace. Bude potřebovat množství posudků.

„Výslechy strojvůdců bezprostředně proběhly. My zkoumáme, jestli je za tím lidský faktor, nebo technická závada. Shromažďujeme všechny informace, zajišťujeme data, která se budou příslušným orgánem vyhodnocovat,“ řekl novinářům vedoucí odboru obecné kriminality Milan Šimek z pardubického krajského policejního ředitelství.

Rychlík podle zjištění Drážní inspekce ve středu večer minul návěstidlo zakazující jízdu a vjel do postavené cesty pro nákladní vlak. Zda šlo o technickou závadu, nebo lidskou chybu, inspekce zjišťuje, vyšetřování si podle mluvčího inspekce Martina Drápala vyžádá několik měsíců.

Záznam z průmyslové kamery, který zveřejnil server Zdopravy.cz, ukazuje náraz nákladního vlaku v nižší rychlosti do stojícího rychlíku. Prezident Federace strojvůdců Jaroslav Vondrovic dnes ČTK řekl, že fungující zabezpečovací zařízení by dalo strojvedoucím šanci včas zastavit. Bez jeho výstrahy ale nákladní vlak standardně pokračoval, protože nečekal překážku v jízdě.

Zabezpečovací systém ETCS, který dokáže mimo jiné zabránit jízdě vlaků na červenou, je v nedávno zrekonstruovaném pardubickém železničním uzlu nainstalovaný, zatím ale není aktivní. Do provozu by měl být uveden na podzim, uvedla Správa železnic. Jde podle ní o zcela standardní postup a zabezpečení provozu. Původní národní zabezpečovač byl přitom podle Hospodářských novin (HN) a serveru Zdopravy.cz kvůli nedávné rekonstrukci odstraněn, strojvedoucí tak získávají informace jen z návěstidel.

Středeční srážka v Pardubicích je nejtragičtějším čelním střetem dvou vlaků v Česku za posledních téměř 30 let. Většina lidí, které po střetu vlaků přivezly sanitky do nemocnic, byla propuštěna ve čtvrtek. Při nehodě utrpěli hlavně poranění hlavy, krční páteře, otřesy mozku a pohmožděniny.

Po dnešku podle očekávání nemocnic zůstanou hospitalizovaní dva ze zraněných. Škody na obou soupravách a trati přesáhnou 110 milionů korun. Nákladní vlak převážel žíravý a vysoce hořlavý karbid vápenatý, ve vagonech poškozených srážkou ale chemikálie nebyla.

Původní materiály Seznam Zpráv k železničnímu neštěstí v Pardubicích

Vše důležité o tragické nehodě z 5. června 2024 najdete zde.

Reportáž z místa nehody, kde probíhá vyšetřování.

Video zobrazující srážku vlaků a zásah záchranářů.

Svědectví cestujících z havarovaného vlaku.

Článek o pravděpodobném viníkovi nehody a postupu vyšetřování.

Galerie, jak viděli nehodu reportéři i profesionální fotograf v řadách zasahujících hasičů.

Vysvětlení hasiče, jak se postupuje při zásahu u nehody vlaku.

Přehled dopravních komplikací, které nehoda způsobila na klíčové trase mezi Čechami a Moravou.

Reportáž z pražského hlavního nádraží s informacemi o dopadech na železniční dopravu v celém Česku a pohled na dopravní komplikace z Brna.

Doporučované