Článek
Nasadit si brýle a ocitnout se místo na okraji Prahy v centru Brna. Takovou možnost nabízí právě dokončený virtuální model nového vlakového nádraží, které by se mělo začít v Brně stavět v roce 2028. Zpracovala ho společnost Virtuplex ve spolupráci se Správou železnic, městem Brno a nizozemskými autory vítězného architektonického návrhu.
Model v měřítku 1:1 se nachází v Horních Počernicích. Poté, co mi na místě nasadili VR brýle, jsem rázem zmizela z pražské haly do budoucího Brna. Ocitla jsem se na širokém bulváru před novým nádražím. Prostor působil překvapivě realisticky – od dlažby chodníků až po detaily skleněných střech budovy. Když jsem vkročila do hlavní haly, překvapilo mě, jak vzdušně působí.
Podle architekta Michala Sedláčka právě to bylo záměrem tvůrců návrhu. „Hala i prostor před ní by měl zůstat prázdný, je uzpůsobený právě na to, že z nového nádraží bude velký dopravní uzel,“ vysvětloval během virtuální prohlídky.
Jak má nové brněnské nádraží vypadat, se můžete podívat ve fotogalerii:
Nádraží bude mít 14 kolejí se sedmi nástupišti a dvě koleje pro nákladní vlaky. Počítá se také s podzemní dráhou. Její stanice pro směr na Chrlice je plánována v podzemí, stanice na Modřice a Střelice pak v přednádražním prostoru.
Dopravní uzel nejen pro vlaky
Prostranství před novým brněnským nádražím bude zároveň sloužit jako terminál pro veškeré druhy dopravy. Tramvaje a autobusy MHD budou mít na místě sedm zastávek. Regionální i dálková autobusová doprava pak budou mít na nově vzniklém mostě 40 stanovišť, které se budou využívat například při výlukách na železnici.
Projekt počítá taky s více než jedenácti stovkami parkovacích míst pod autobusovým terminálem a s tisícovkou míst pro jízdní kola.
Návrh nové budovy pamatuje i na ekologii. Počítá se třeba s důkladným hospodařením s dešťovou vodou. V plánu je umístit potřebné retenční nádrže a snížit odtok srážkových vod. Ploché střechy navržených budov, s výjimkou budovy nového hlavního nádraží, budou řešeny formou zelených střech.
U stavby nového brněnského nádraží se v současné době připravují výběrová řízení na projektovou přípravu železniční části a pokračuje příprava a výstavba související městské infrastruktury.