Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Poslední hodiny roku 2024 se mnozí čeští motoristé věnují i nákupu elektronických dálničních známek. Ty jsou stále ještě za původní ceny, od nového roku budou dražší. Kupříkladu standardní roční známka pro osobní automobily doposud stojí 2300 korun, od 1. ledna to bude už 2440 Kč. Přitom platnost se dá až o 30 dnů odložit.
Údaje o nárůstu zájmu na troj- až čtyřnásobek oproti běžným prosincovým prodejům potvrzuje vedení státního podniku Cendis, jenž systém elektronických dálničních známek provozuje.
„V souvislosti s plánovaným zdražením došlo už včera k nárůstu prodejů, kdy se prodalo 68 878 kusů známek, podobná čísla očekáváme i dnes,“ uvedl na dotaz Seznam Zpráv Jan Paroubek, pověřený ředitel Cendisu.
Jak dodal, v prosinci se v průměru prodá 15 až 20 tisíc známek denně. „Prosinec obvykle patří z hlediska prodeje mezi slabší měsíce,“ poznamenal šéf podniku.
Přestože chystané zdražování vyvolává zvýšenou poptávku, podle ředitele je to stále nesrovnatelné s přelomem letošního února a března, kdy se cena roční známky po 12 letech skokově zvedla o 800 korun (z 1500 na 2300 Kč).
Prodeje v předvečer tohoto výrazného zdražení rázem vyskočily na čtyř- až pětinásobek nynějších „silvestrovských“ prodejů.
Zdražování bude pokračovat
Elektronické dálniční známky byly namísto dřívějších papírových pro vozidla s nejvyšší povolenou hmotností do 3,5 tuny zavedeny v prosinci 2020 (s platností od ledna 2021). Na oficiálním webu jsou k dispozici známky roční, 30denní, 10denní i jednodenní.
Tržby z prodeje doposud kontinuálně rostly. V roce 2022 to bylo 5,85 miliardy korun, v roce 2023 stát takto od řidičů osobních vozů vybral 6,49 miliardy Kč. Pro srovnání na mýtném u nákladních aut se ročně utrží zhruba trojnásobek.
Cena dálniční známky je nově vázána na inflaci a celkový rozsah dálniční sítě. Ta se letos rozšířila o rekordních 111 kilometrů a dalších 73 kilometrů má být dokončeno příští rok. To by tudíž mělo vést k dalšímu zdražování.
„Mechanismus automatické valorizace všech sazeb časového poplatku jsme do zákona dali, abychom cenu za užívání dálnic dlouhodobě udrželi na stabilní úrovni, která odpovídá vývoji cen a rozsahu dálniční sítě,“ uvedl v září ministr dopravy Martin Kupka.
Proti se staví stínový ministr za ANO Martin Kolovratník, který chtěl cenu pro rok 2025 „zmrazit“.
„Vláda podle mě velmi agresivně až asociálně prosadila od letošního roku skokové zdražení známky o více než polovinu. Už toto zdražení je vysoké a neodpovídá celkovému zlepšení dopravní sítě, délky dálnic a kvalitě. Při zjednodušeném srovnání to nyní vychází tak, že český řidič platí za jeden kilometr dálnice skoro dvakrát tolik než rakouský,“ prohlásil nedávno Kolovratník pro Ekonomický deník.