Hlavní obsah

Byla velká chyba, že digitalizaci nikdo neprověřil, říká stavební úředník

Foto: Shutterstock.com

Ilustrační foto.

aktualizováno •

Digitalizaci stavebního řízení provází od počátku problémy. Úředníci stavebních úřadů kvůli tomu teď zvažují stávku, jiní zase odchod. Podle odborářů by v takovém případě došlo k prodlevám stavebního řízení.

Článek

Rozhovor si také můžete poslechnout v audioverzi.

Kvůli nefunkční digitalizaci stavebního řízení mají pracovníci stavebních úřadů obavy, že nebudou moci dodržovat stanovené lhůty. Podle Odborového svazu státních orgánů a organizací by mohli čelit i žalobě ze strany stavebníků.

Někteří úředníci kvůli tomu zvažují odchod, další přemýšlí i nad stávkou. Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš slibuje nápravu do konce srpna. V úterý odpoledne jeho resort uvedl, že znovu upravil systém stavebního řízení. „Poslední aktualizace informačního systému odpovídají na ty nejvážnější požadavky našich partnerů z řad profesních organizací a samospráv. Jde hlavně o automatizaci práce, aby zaměstnancům stavebních úřadů vedení řízení zjednodušoval a urychlil. Je pravdou, že v prvním měsíci od spuštění to bylo spíš naopak,“ uvedl Bartoš.

Situaci na stavebních úřadech Seznam Zprávám popsal David Hybner ze stavebního odboru chebského městského úřadu, který se účastnil pondělní schůzky s ministrem pro místní rozvoj Ivanem Bartošem.

Úředníci zvažují odejít nebo stávkovat. Jsou jediným důvodem obavy, že nebudou moci dodržovat stanovené lhůty?

Víceméně ano. Digitalizace nefunguje tak, jak si všichni představovali. Zkrátka věci se píšou třikrát kolem dokola. Je to taková práce pro práci, kdy se řetězí úkoly. Pro úředníka je to velmi náročné řešit. Pokud má nějakou velkou stavbu, kde je hodně parcel, hodně účastníků, tak je časově náročné to zadat a pak se může stát, že se to do těch dokumentů stejně neprogeneruje a píše se to ručně. To je v tomhle velké zdržení.

Podle ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše by měl být systém funkční do konce srpna. Pokud se tak nestane, obáváte se, že úředníci opravdu odejdou? Případně, dokdy si myslíte, že jsou schopni úředníci čekat, než se systém opravdu zlepší?

Spíš si myslím, že by docházelo k nátlakovým akcím než k odchodům úředníků. Nedokážu odpovědět, jak by se lidé zachovali, ale trpělivost jim samozřejmě dochází. Pokud dojde na stávku, tak by to mohl být tlak na ministerstvo, aby zintenzivnilo práci na systému. Po včerejším jednání s panem ministrem ale vím, že usilovně pracují, aby se to vyřešilo. Sami jsme říkali některé požadavky.

Co je podle vás potřeba urychleně vyřešit?

Vazbu mezi databází a vygenerovaným dokumentem. My nejsme proti digitalizaci, ale chceme, aby to fungovalo, protože jsme se vrátili někam do fáze, kdy sice nakrmíme daty nějakou databázi, ale z té databáze se to nepropíše do těch dokumentů. Takže toto zdržuje ta digitalizace. Je vymyšlená stejně jako fungovaly předchozí programy, které používaly stavební úřady. Ale zkrátka tam musí docházet k tomu, aby se propojily podmínky databáze s generovanými dokumenty.

Hrozí opravdu, že by stavební firmy mohly po úřednících vymáhat peníze?

Samozřejmě. Když se prodlužují termíny, tak je tam nějaká možnost na vymáhání peněz. Ale z hlediska náběhu stavebního zákona byly prodlouženy lhůty stavebním úřadům na 30 dní. Do konce června se snažily firmy podat žádosti, které chtěly, aby se stihly vyřídit v nejrychlejším termínu. A aby nebyly komplikace s vyřízením, tak se to snažily podat před účinností nového stavebního zákona a digitálního podání. Teď v tuhle dobu to nehrozí, ale pokud by se to do konce srpna nepovedlo nějakým způsobem trošku zprovoznit, tak by k tomu vymáhání peněz mohlo dojít.

Odešel už nějaký úředník nebo o tom zatím jen spekulují?

Nemám informace ze všech stavebních úřadů, ale někteří už podali žádost o odchod. Byli to třeba lidé před důchodem, kteří už nemají zapotřebí se tímhle stresovat. Ale o nikom nemám žádné ověřené informace.

Jaké problémy by odchody většího počtu úředníků mohly způsobit? Co by to znamenalo pro chod stavebních úřadů?

Samozřejmě další zdržení. Ono je to tím, že naběhl nový stavební zákon. Třeba na obce s rozšířenou působností přešla práce menších stavebních úřadů například z hlediska komunikace. Takže kdyby z menších stavebních úřadů odešli lidé, bylo by větší množství práce, která by byla potřeba vyřešit. Znamenalo by to časové zdržení a prodlevu ve vydávání povolení. Pro lidi, kteří zůstanou, by to znamenalo práci přesčas, ve stresu, a následně tedy chybovost ve vydávání.

Ministr Bartoš uvedl, že se požadavky na kvalifikaci úředníků zmírní. Je to podle vás řešení?

Nemyslím si. To je otázka toho, jaká kvalita lidí by přišla. Snížíte požadavky, přijdou méně kvalitní lidé, třeba i s nižším vzděláním. A pak by mohlo dojít k tomu, že by člověk neposuzoval stavby kvalitně.

Co podle vás stojí za tím, že systém digitalizace tu je už měsíc a půl a zatím řádně nefunguje?

Chyba byla v tom, že se na tom tak usilovně nepracovalo při zahájení toho systému a že nebyla žádná pilotní verze, nebo řekněme auditor systému třeba z řad pracovníků stavebních úřadů, který by na první pohled odhalil některé závady, které v tom systému jsou. Byla to zásadní chyba, že to nikdo neprověřil předtím, než se to pustilo do ostrého provozu.

Aktualizovali jsme o nové vyjádření ministra pro místní rozvoj Ivana Bartoše.

Doporučované