Hlavní obsah

Stavba, na kterou čekáme 30 let. Pražský okruh by měl být v roce 2030 dokončen

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ilustrační foto.

Z úst politiků slýcháme, že dostavění Pražského okruhu je hlavní priorita. Dlouhé roky se však nic neděje a v dokončení okruhu už mnozí ani nevěří. Půjde-li však vše podle plánu, Pražský okruh bude v roce 2030 konečně okruh.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pražský okruh patří mezi nejvytíženější dopravní komunikace v Česku. Podle posledního sčítání, které provedlo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), dosahuje průměrná intenzita dopravy zhruba 60 tisíc vozidel denně. Nákladní doprava tvoří 30 až 40 procent celkového objemu.

Úkolem okruhu je zajistit rychlé cestování po Praze a zároveň odlehčit dopravě v centru hlavního města. Desítky let na okruh nečekají jen Pražané, ale také obyvatelé okolních regionů cestující okolo Prahy a řidiči nákladních vozidel, kteří svými kamiony zpomalují dopravu.

Okruh má mít 83 kilometrů

„Přípravu jakékoliv stavby ovlivňuje mnoho faktorů. Mezi stěžejní patří například napadání projektu různými ekologickými a aktivistickými spolky, dále pak výkupy pozemků obzvlášť v lukrativních lokalitách, také zpracování projektové dokumentace a mnohé další body, jako výběr zhotovitele, mají své lhůty. Vše se odvíjí od náročnosti plánované stavby,“ vysvětlil dlouholeté zpoždění mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Dnes se řidiči mohou projet přibližně po čtyřiceti kilometrech na dvou jeho úsecích. To je zhruba polovina. Celková délka Pražského okruhu má být podle plánů ŘSD 83 kilometrů. Okruh má být dostavěn v roce 2030. Již v roce 2027 by mohlo dojít ke spojení dosavadních dvou úseků a prodloužení okruhu o třináct kilometrů. Stav Pražského okruhu přehledně ukazuje mapa níže.

Foto: Seznam Zprávy

Vizualizace Pražského okruhu.

Úsek 511: Běchovice-D1

Realizace tohoto úseku je ze všech zbylých vůbec nejblíže, dokončen by měl být v roce 2027. Spojí dálnici D1 spolu s Běchovicemi, na které dále navazují čtyři kilometry okruhu. Řidiči se tak budou moci plynule dostat z letiště v Ruzyni do Satalic.

Práce jsou momentálně ve fázi vykupování pozemků. Podle nejnovějších informací, které ŘSD Seznam Zprávám poskytlo, je k červenci podepsáno 86 procent kupních smluv. ŘSD doposud vykoupilo 70 procent pozemků, jedná se o  1 462 776 metrů čtverečních plochy. K vykoupení zbývá 30 procent plochy, tedy 634 tisíc metrů čtverečních. Podmínky odkoupení ŘSD nadále projednává s hlavním městem Prahou a Výzkumným ústavem živočišné výroby.

Někteří majitelé pozemků, přes které má silnice vést, však s odkupem nesouhlasí. Momentálně ŘSD avizuje zhruba 20 případů, kdy přistoupí k soudnímu vyvlastnění, což může celý proces prodloužit.

Vítěz výběrového řízení, které ŘSD vyhlásilo v prosinci minulého roku, by měl být znám na konci roku letošního. Termín pro odevzdání nabídek byl posunut z 22. února na 13. srpen. Podle odhadů bude stavba stát 15 miliard korun. Bude se jednat o šestipruhový úsek, tudíž tři pruhy v jednom směru. Součástí budou také dva tunely.

Spolu s úsekem 511 ŘSD rozšíří most přes Počernický rybník o pruh pro pomalá vozidla. Most totiž spojí nově vybudovaný úsek okruhu se stávajícím a jeho dosavadní kapacita by byla nedostačující. Dělníci také dostaví protihlukové stěny, které jsou pro okolní klid nezbytné.

Foto: Seznam Zprávy

Úsek 511 propojí již zprovozněné úseky.

Další úseky výstavby

V letech 2027 až 2030 má být postupně realizována celá severní část Pražského okruhu. Jedná se o úseky 518 mezi Ruzyní a Suchdolem, 519 od Suchdola do Březiněvsi a 520 od Březiněvsi do Satalic o celkové délce 28,8 kilometru. Části postupně propojí dálnice D7, D8 a D10. Řidiči tak nebudou muset projíždět přes hlavní město, což výrazně odlehčí místní dopravě.

Zmiňované úseky Pražského okruhu v letošním roce projdou procesem EIA, ve kterém se rozhodne, zda je stavba dostatečně šetrná k přírodě. Dopady staveb posuzuje samo Ministerstvo životního prostředí. Výběrová řízení na výstavbu začnou v roce 2027, nutné je však ještě vypracovat projektové dokumentace.

Pražský okruh dále čeká několik rekonstrukcí. Jak již Seznam Zprávy dříve psaly, v úseku mezi Lochkovským tunelem a Slivencem dochází k opravě vozovky, která omezí provoz přibližně na rok. Některé části Pražského okruhu se dočkají zkapacitnění dosavadního objemu dopravy a  mimoúrovňových křižovatek.

Úseky 515 mezi Slivencem a Třebonicemi a 510 mezi Satalicemi a Běchovicemi čeká zkapacitnění. Intenzita provozu v obou úsecích dosahuje až 70 tisíc vozidel denně. Ve výhledu zde má projíždět 100 tisíc vozidel za den. ŘSD proto rozšíří dosavadní čtyřpruhy na šestipruhy.

Obě stavby by měly být realizovány mezi lety 2025 až 2027. Na stejných částech okruhu mají být rozšířeny mimoúrovňové křižovatky, které během dopravních špiček dosahují maxima svých kapacit a tvoří se u nich tak kolony. Dělníci rozšíří křižovatku v Třebonicích a také v Chlumecké.

V místě, kde se přeměňuje Pražský okruh na dálnici D7, bude postavena nová mimoúrovňová křižovatka. Přes ni se budou moci řidiči nově připojit na dálnici, nebo pokračovat v jízdě na okruhu. Dále mají pak pokračovat úseky severní části okruhu. K tomuto kroku ŘSD letos plánuje získat stavební povolení, aby mohl tendr na výstavbu křižovatky začít v roce 2025.

Foto: Seznam Zprávy

Plán vybudování mimoúrovňové křižovatky.

Doporučované