Hlavní obsah

Stát přitvrdí v boji s kamiony. Ministr Kupka vysvětluje podrobnosti

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Ministerstvo chystá osadit další dálniční úseky značkami se zákazem předjíždění kamionů. Ilustrační snímek.

Ministerstvo dopravy plánuje o téměř pět desítek kilometrů rozšířit dálniční úseky, kde bude zákaz předjíždění kamionů. Zároveň se chce intenzivněji pustit do kontrol, zda nejezdí přetížené.

Článek

Nehoda kamionu v úterý ráno uzavřela část dálnice D3. O několik málo hodin později zneprůjezdnila úsek D2 u Opatovic bouračka čtyř kamionů. Před týdnem se v podstatě na stejném místě ve směru na Brno srazila tři nákladní a jedno osobní auto, přičemž z jednoho z návěsů spadly převážené vozy. V pondělí nehoda dvou těžkých nákladních aut uzavřela na tři hodiny u Berouna jeden směr dálnice D5.

Česko je významnou tranzitní zemí. Každý den se na českých silnicích pohybuje přes padesát tisíc nákladních aut, proto se nelze příliš divit tomu, že jsou podle policejních statistik u zhruba pětiny ze všech dopravních nehod. Nejen na dálnicích.

I to je důvod, proč se bude ve středu ve Sněmovně v závěrečném čtení hlasovat o novele silničního zákona, jejíž součástí je například vznik Inspekce silniční dopravy, od které si ministerstvo slibuje, že si došlápne na nebezpečné kamiony. Vznikne přeměnou z Centra služeb pro silniční dopravu a v terénu bude mít 58 zaměstnanců.

Novela počítá i s rozšiřováním vysokorychlostních vah, které by měly kontrolovat přetížené vozy. Jenže obce si stěžují, že nemají v ministerstvu dostatečnou oporu, kritizují i velkou administrativní zátěž.

Kromě toho chce resort také rozšířit úseky, kde budou mít kamiony zakázáno předjíždět.

Pomohou tato opatření skutečně s nebezpečnými a přetíženými kamiony? V rozhovoru pro Seznam Zprávy na to odpovídá ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Jak chcete konkrétně přetížené kamiony dostat z českých dálnic?

Vznikem Inspekce silniční dopravy, zvýšením počtu vysokorychlostních vah, změnou celého sankčního principu posilujeme dohled, aby po České republice nejezdily přetížené kamiony. Poškozují investice, které chceme ochránit.

Co se týče Inspekce silniční dopravy, tak tím, že nevzniká žádná nová kapacita, nepřibude žádný nový úředník. Vycházíme jenom z počtu lidí, které má dnes Centrum služeb pro silniční dopravu. Nově to ale bude samostatný orgán, který bude provádět samostatně kontroly. Při stejných nákladech to bude efektivnější, hospodárnější a dohled bude důslednější.

Kontroly tedy budou bez přítomnosti policie?

Ano. Doteď jsme trpěli tím, že u kontrol kamionů museli být čtyři lidé. Kromě techniků i dvoučlenná policejní hlídka. Technici kontrolovali stav vozidla, vážili ho, prováděli i kontrolu plnění povinných přestávek na straně řidiče, prostě úkony, které bude dělat inspekce bez přítomnosti policie.

V terénu ale bude 58 inspektorů. To je dostatek lidí na celou českou dálniční síť?

Tím, že kontrola bude efektivnější, tak dosáhneme na významně větší počet těch, kteří porušují pravidla.

Obce, které už mají ve své působnosti nainstalované vysokorychlostní váhy, konkrétně třeba Nýřany na Plzeňsku, ale upozorňují, že se jim nedaří doručovat pokuty do ciziny a zahraniční dopravci se jim z přestupku vyvlečou. Co s tím chcete dělat?

Upravili jsme podmínky tak, aby při vysokorychlostním vážení kamionů vstupovala do hry jenom celková hodnota přetížení soupravy, což je údaj, který dostanou i jednotlivé úřady mnohem snáz.

Zároveň jsme to postavili tak, že hříšníky motivujeme, aby zaplatili sankci v základním příkazním řízení, protože tam je oproti tomu finálnímu plnohodnotnému správnímu řízení sankce poloviční.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Mapa stávajících a nových vysokorychlostních vah pro kamiony.

Například starosta Židlochovic u Brna si ale stěžoval, že vybírají méně pokut. Jako důvod uvedl právě to, že rozpočítávají váhu na celou soupravu, i na tahač, zatímco dříve zachytili i případy, kdy byla přetížena jen část nákladu. „Váhou neprošlo jen několik desítek aut měsíčně. Takže efekt nula,“ řekl už dříve Seznam Zprávám. Tvrdil, že tímto šlo ministerstvo na ruku dopravcům.

To určitě ne. Narazili jsme na problém i v některých postupech správních úřadů, které nebyly úplně košer, a snažili jsme se upravit podmínky tak, aby to opravdu přesně sedělo na platné zákony.

Panu starostovi musím oponovat, protože s židlochovickými a s jeho úředníky jsme v kontaktu. Jsme v kontaktu i s krajskými úřady.

Jde o to, aby pokud se provinilec rozhodne jít do správního řízení, tak nemusel nadřízený orgán prvotní rozhodnutí zrušit. Tady jsme naráželi na problém.

Změna tedy podle vás přinesla co?

Původně bylo potřeba zhodnotit přetížení jednotlivých náprav. Jenže úřady se nemohly dostat k údajům zahraničních dopravců v případě vhledu do každé jednotlivé nápravy, což komplikovalo situaci. Tomu se podařilo zabránit. Sledujeme pouze celkové přetížení soupravy, zaměřujeme se jen na nejzávažnější porušení zákona. Dřív byly váhy zapnuté třeba jen dvě hodiny, protože docházelo k přehlcení. Teď mohou být zapnuté celé období.

Dospěli jsme k tomu právě na základě souhlasu s představiteli obcí s rozšířenou působností a krajských úřadů.

Inspekce bude k tomu nadále vážit kamiony na vlastních mobilních vahách?

Ano, jako to doposud příslušelo Centru služeb pro silniční dopravu. Zastaví kamion, dostane se také k jeho konkrétním technickým údajům a tam potom probíhá nejenom měření soupravy jako celku, vážení soupravy jako celku, ale i vážení přetížení jednotlivých náprav, což je pro to nízkorychlostní vážení opravdu jeden z významných a konkrétních ukazatelů.

Nová inspekce

Co bude mít Inspekce silniční kontroly ve své gesci? Bude kontrolovat technický stav nákladního vozidla. Spadá tam i nedovolené zapojení emulátorů. „Způsobuje to odpojení příměsi AdBlue, snižuje náklady dopravce, ale více znečišťuje životní prostředí,“ vysvětluje ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

K moderním vahám na dálnicích ale zaznívají i výtky v tom smyslu, že to obce nestíhají zpracovávat. U jedné obce jsem zaznamenal, že mají dohodu na maximálně 250 přestupků měsíčně, protože administrativně jich nezvládnou odbavit více. Opravdu se to zlepší?

Zlepší se to zásadně, protože těch míst, kde se bude měřit hmotnost vozidel, bude daleko víc. Na konci loňského roku jsme měli 13 konkrétních vah. V polovině letošního roku by jich mělo být 30. Budou rozprostřeny po celé České republice. Nedávno jsem se znovu se zástupci obcí a krajů sešel a potvrzovali jsme si, že postup Ministerstva dopravy je většinově vnímaný jako správný a efektivní.

Foto: Ministerstvo dopravy ČR

Stávající úseky se zákazem předjíždění pro kamiony.

Ministerstvo se chce zaměřit i na předjíždění kamionů. Nebude to kontrolovat inspekce, ale nadále policie. Jak to ale tedy chcete změnit? Zkušenosti s tím, že kamiony nerespektují zákaz předjíždění, má asi každý řidič…

Já mám poslední statistiku jihomoravské policie, která zvýšila kontroly právě dodržování zákazu předjíždění kamionů. Z kontrol vypadá, že tomu věnovali opravdu významně větší pozornost a také dokázali postihnout větší objem řidičů.

Budeme spolupracovat s policií, vymáhat zákaz. Osazujeme značkami úseky, kde je předjíždění zakázané, aby i řidiči ze zahraničí měli jasně viditelnou informaci o zákazu.

Ve spolupráci s policií jsme také vytipovali úseky, kde nedisciplinovaní řidiči kamionů v zimě způsobovali zácpy na mnoho hodin, protože najeli do rychlejšího pruhu a pak zůstali stát. Letošní rok se to neopakovalo.

Budou i nové úseky se zákazem předjíždění?

Zvažujeme další úseky na D1 - Holubice až po Vyškov. Na D2 z Brna po Blučinu. Na D8 chceme úsek rozšířit až po Novou Ves, to znamená z Úžic, to je dalších 9 km. A na D11 bude nový úsek Jirny až Bříství. Vytipovali jsme tyto konkrétní úseky ve spolupráci s policií. Dále to budou krátké, příhraniční úseky na D1, D2 a D8.

Podoba nové Inspekce silniční dopravy:

+2

Doporučované