Hlavní obsah

Smáli se Tescu a dostali přes prsty. Teď logo slouží jako skutečná reklama

Foto: Filip Urban

V roce 2007 si studenti grafického designu dělali legraci z řetězce Tesco.

Hokejový šampionát otevřel jeden spor mezi obchodním řetězcem a designéry. Logo, které před lety supermarket požadoval stáhnout z prodeje, teď používá.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Pokladní společnosti Tesco nosí v těchto dnech trička s velkým nápisem Česko. Je to součást reklamní kampaně, kterou firma spustila k Mistrovství světa v hokeji 2024.

Stejná trička přitom už před sedmnácti lety prodávali tehdejší studenti grafického designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně – ovšem jako vtip a kritiku všudypřítomných supermarketů.

„Autor toho samotného loga je můj kamarád ze školy, já jsem ho vytvořil podle jeho nápadu,“ říká designér Filip Urban.

Před sedmnácti lety, ještě jako student Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, začal Urban prodávat trička s nápisem Česko ve fontu společnosti Tesco.

„Já jsem v tom triku fotil třeba kamaráda Roma nebo kamarádku z Mongolska, měli na sobě triko s nápisem Česko, celé to byla taková legrace. Tenkrát to byla taková vlna supermarketů, vznikaly v každé obci. A nám přišlo vtipné se proti tomu nějak vymezit. Tesco to ale nevzalo jako dobrý fór,“ říká Urban.

Společnost se tehdy proti zneužití svého loga důrazně ohradila.

„Po nějaké době se mi ozvali právníci z Tesca. To tričko si totiž objednala jedna tisková mluvčí, která ho našla na webu. Přišla s tím do práce, brala to jako legraci, ale borci z právního řekli, že to nejde. Napsali dopis, ať to okamžitě stáhneme, hrozili mi pomalu vězením,“ říká Urban.

„Využíváním symbolu ‚Česko‘ dochází k porušení práv k ochranné známce Tesco. Hovořit lze rovněž i o parazitování na pověsti,“ popsala tehdy stanovisko hypermarketu jeho mluvčí Jana Matoušková. Studenti tak s prodejem triček přestali.

Není logo jako logo

Dnes naopak sama společnost Tesco stejný design používá k vlastní propagaci. Tehdejší spoluautor si toho všiml, když šel do obchodu nakoupit. Kromě pokladních nosí v reklamě hokejový dres s nápisem Česko třeba herec Jakub Štáfek.

Foto: Instagram / Jakub Štáfek

Tesco používá ‚nové‘ logo i v placených reklamách.

Designér firmu upozornil, že se stejným nápadem přišel už před sedmnácti lety. Odpověď byla strohá.

„Pana Urbana jsme informovali, že naše společnost nakládá se svým duševním vlastnictvím v souladu s právními předpisy a oprávněně. Logo Tesco je chráněnou ochrannou známkou vlastněnou naší skupinou,“ uvedla pro Seznam Zprávy mluvčí Iva Pavlousková.

„Rozhodně se s nimi nechci nijak soudit,“ ujišťuje Urban. „Celou tu kampaň pro ně dělá jedna reklamní agentura. Možná si někdo vzpomněl na tu naši tehdejší akci a přišel s tím na nějakém brainstormingu. Akorát si asi nepohlídali, že ještě fungujeme,“ dodává.

Doporučované