Hlavní obsah

Případ, který šokoval české školství, je u soudu. Student se hájí, že zabíjet nechtěl

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Střední odborné učiliště Ohradní v Praze, kde k útoku letos 31. března došlo.

aktualizováno •

Jaroslav Řehák zaútočil na konci března na svého učitele mačetou. Ten zraněním na místě podlehl. U soudu řekl, že ho zabít nechtěl. Podle něj ho ale učitel šikanoval.

Článek

Ze zkoušení dostal zase pětku. To byl pro Jaroslava Řeháka signál, aby si druhý den vzal do školy mačetu a vydal se za učitelem. Shodil ho na zem a několika údery do hlavy a krku ho zabil.

„Nechtěl jsem to udělat, ale vyprovokoval mě,“ řekl dnes Řehák u soudu. „Po posledním zkoušení mě totálně ponížil. Vysmíval se mi, že nic neumím a že nikdy neudělám maturitu ani závěrečné zkoušky… Už jsem nikdy nechtěl zažít šikanu jako na základní škole, kde mě šikanovali kvůli tomu, že jsem zadrhával. A teď šikana od učitele…?“ uvedl v pondělí během své vůbec první výpovědi u soudu žák Středního odborného učiliště Ohradní.

Jeho projev byl velmi rozrušený. Často nedokázal z rozhořčení dokončit větu, několikrát musel výpověď přerušit, protože se rozbrečel. Nakonec i v soudní síni křičel sprosté výčitky.

„Víceméně jsem se pro ně obětoval a ušetřil jsem jim práci,“ dodal nakonec Řehák s odkazem na své spolužáky, kteří rovněž nesouhlasili s metodami učitele.

Už žádné obědy ve škole, pokud nepřijde reforma

Školní stravování stojí nad propastí. Buď se podaří zreformovat, nebo se systém za pár let zcela rozpadne. Chystá se změna skladby potravin, ale nejdůležitější bude jídelny zafinancovat. To je úkol pro ministerstvo školství.

„Viděli jste sami, že je z toho skutku ještě pořád rozrušen, a i pan předseda naznačoval, že hrozně podstatné bude zjistit, proč k takovému jednání vůbec došlo,“ zmírňoval ale Řehákova slova po jednání jeho obhájce Martin Pavlík. Obhajoba se totiž bude snažit, aby soud překvalifikoval skutek z vraždy na zabití. Místo 14 let, které požaduje státní zástupkyně, by tak mohl trest klesnout pod hranici deseti let odnětí svobody.

„Je to moje hodnocení situace, ale neměla jsem pocit, že by projevoval nějakou lítost nebo dával najevo sebereflexi,“ je ale rezolutní státní zástupkyně Jana Murínová, proč bude na kvalifikaci trestného činu trvat.

Pozůstalí po oběti přitom žádali, aby se Řehákův útok mačetou hodnotil jako vražda spáchaná zvlášť surovým nebo trýznivým způsobem. Tedy ještě přísněji, než navrhla obžaloba.

Co tragédii předcházelo

Jedna věc je zcela jasná a nerozporuje ji obžalovaný ani jeho obhájce. Řehák učitele zabil. Soud ale bude nyní zkoumat, co se dělo před tímto těžko představitelným činem. Je to zásadní zpráva i pro české školství jako takové. Vždyť podobná událost se odehrála v Česku už před dlouhými 20 lety.

Podle zprávy České školní inspekce, kterou Seznam Zprávy už dříve popsaly, selhaly ve škole kontrolní mechanismy. Taková situace je ale na celé řadě učilišť, takže se podobný případ mohl odehrát klidně kdekoliv jinde. Školní poradenské pracoviště by tak mělo podle inspektorů pracovat se žáky ohroženými školním neúspěchem soustavně, aby se nepředcházelo jen různým excesům jako v této trestní věci, ale hlavně pomáhalo žákům, kteří ve škole mají problémy. Obžalovaný z vraždy měl z pedagogů nejblíže patrně k učitelce tělocviku.

„Všimla jsem si, že ve třetím ročníku byl takový smutnější, byl víc zatáhnutý do sebe, obzvlášť ke konci pololetí. On se v tu dobu chtěl více učit, seděl u mě v kabinetu a učil se s tím, že kdybych něco potřebovala, převlékne se. Vždycky se učil předměty, které měl s panem učitelem,“ dodala učitelka při výslechu, že ji někdy poprosil, aby mohl místo cvičení dohánět látku.

Už den před zmíněnou tragédií na něm vypozorovala, že se děje něco vážného.

„Přišel na tělocvik hodně smutný, ubrečený (…) Ostatní kluci říkali, že zkoušení bylo strašné, že si určitě zasloužil i lepší známku než čtyřku, a ne pětku. Snažila jsme se ho uklidnit, i ty kluky, že učitel určitě ví, co dělá. Bála jsme se, aby si Jarda něco neudělal. Pak jsem mu říkala, že bude určitě ještě nějaká šance, a on že ne, že to byla poslední šance,“ zazněla u soudu její výpověď. Nabídla mu posléze další pomoc a poprosila ještě jeho bratra, aby byl s ním.

Když se dozvěděla, který učitel byl obětí útoku 31. března, všechno se jí pospojovalo dohromady a okamžitě se po škole na Jaroslava ptala. Vše popsala i policistům.

Lenost, ale i potíže

I jeho třídní učitel potvrdil, že Řehák patřil k lepším žákům učiliště a to se týkalo známek i chování. Kdykoliv pomohl, pokud byl o cokoliv požádán. Navíc byl velmi pilný, avšak velmi se ho dotýkal jakýkoliv neúspěch nebo nespravedlnost. Trpí navíc vývojovou dysfázií. Hůře tedy rozumí mluvenému projevu a má problémy s vyjadřováním. Proto mu byla poradenským pracovištěm přiznána podpůrná opatření druhého stupně.

Učitelé tak na jeho potíže měli brát ohled a dávat mu například více času na přípravu nebo ho netrápit zbytečně dlouhým zkoušením. Podle České školní inspekce ale fungovala podpora jen po formální stránce.

Jeho třídní učitel na něm už po pololetním vysvědčení vypozoroval, že se jeho vztah s učitelem naprosto rozpadl. Nespokojení byli i jeho spolužáci.

„Měli jsme občas třídnickou hodinu a někteří žáci si stěžovali. Ze svých zkušeností vím, že řada z nich se jenom vymlouvá, respektive zamlouvá svou lenost, ti kluci jsou líní jako vši,“ zaznělo v jeho svědecké výpovědi.

Podle znaleckého posudku, který je součástí trestního spisu, škola neporušila žádné předpisy ani postupy, vyjma prohřešků, které učilišti už vytkla Česká školní inspekce.

„Se zprávou (České školní inspekce, pozn. red.) by se měl seznámit především nadřízený orgán – zřizovatel školy, který má posléze plnit funkci kontrolního orgánu a přijímat opatření organizačního či motivačního řádu k naplnění potřebné úrovně požadovaných standardů na úroveň vzdělání včetně prevence sociálně patologických jevů,“ zazněly u soudu citace ze znaleckého posudku.

Případ pro české školství

Řehák navíc nebyl sám, kdo se s učitelem kvůli jeho metodám dostal do konfliktu.

„Při posledním zkoušení mi dal otázku, já jsem odpovídal, on se ale celou dobu koukal z okna. Když jsem skončil, otočil se na mě, řekl mi, že nic neumím, a dal mi za pět. Byl jsem hrozně naštvaný. Asi tři měsíce předtím se dva spolužáci při jeho zkoušení dokonce rozbrečeli. Jeden to už psychicky nezvládl a hodil po něm křídu. Ten na to ale nijak nereagoval a zkoušel ho dál,“ svědčil jeden ze žáků učiliště při výslechu, který u soudu zazněl. Řehák sice nebyl schopný dokončit svou výpověď, a tak soudce pouze četl úřední záznamy z výslechu, v nich ale uvedl, že mu jednou chtěl dát učitel facku v kabinetu, ale vyhnul se jí.

I Česká školní inspekce ve své zprávě uvedla, že problémy se týkaly daleko více žáků. Někteří se v předmětech napadeného učitele po distanční výuce propadli o tři až čtyři stupně. Třída, kterou převzal po kolegovi, klesla ve fyzice z průměru 1,6 na 3,1.

„Od prváku jsme si na něj stěžovali, byli jsme i za ředitelem. On se o tom ale dozvěděl a byl ještě přísnější, to je vše, co se s tím udělalo,“ padlo ještě ve výpovědi žáka učiliště.

Jaroslav Řehák si vyslechne verdikt nejpozději v prvním lednovém týdnu. Zároveň jde ale i o verdikt, který je důležitý pro české školství. Co si z případu odnese, aby se nějaká podobná tragédie neopakovala na jiné škole.

Doporučované