Hlavní obsah

Rozhovor na pumpě: Do roka reklamy zlegalizuji, tvrdí billboardový boss

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Jihočech slovenského původu Anton Fischer nechce ukazovat svou tvář. Nevěnuje se jen billboardům, v minulosti vlastnil i síť autosalonů Hyundai, kterou prodal podnikateli Františku Savovovi. Z výtěžku podle vlastních slov koupil nemovitosti na Lipně či v Chorvatsku.

Anton Fischer nedává novinářům rozhovory. Nyní muž označovaný za šéfa „billboardové mafie“ udělal výjimku. Naštvalo ho, že České Budějovice najaly firmu motorkářského klubu Hells Angels, aby odstranila jeho nepovolené billboardy.

Článek

Rozhovor si můžete poslechnout v audioverzi.

Schůzka s majitelem rozsáhlé sítě reklamních ploch Antonem Fischerem byla od první chvíle nestandardní a v mnohém evokovala atmosféru 90. let.

„Nestláčajte mi prosím ruku, som po operácii,“ zaúpěl při úvodním pozdravu jihočeský byznysmen slovenského původu označovaný někdy za hlavu „billboardové mafie“. Je v podmínce, v minulosti byl odsouzen za vydírání.

Rozhovor pro Seznam Zprávy – první, jaký kdy novinářům poskytl – se na návrh Antona Fischera uskutečnil u dálniční benzinové „pumpy“ v Průhonicích u Prahy, která patří expremiéru Babišovi.

Holohlavý padesátník s vysportovanou muskulaturou, známý i z potyček s protibillboardovými aktivisty, dorazil v porsche starorůžové barvy a SPZ FISCHER3. Odmítl však původně focení, a když nakonec svolil, tak pod podmínkou, že na snímku bude v brýlích a z profilu. Zprvu přitom zvažoval i alternativu focení v kukle.

Anton Fischer neskrývá, že stovky reklamních cedulí mu dnes kolem silnic stojí nelegálně. Tvrdí ale, že postupně vše dává do pořádku a že očista bude dokončena během příštího roku. Rychleji to prý nejde, protože má málo lidí.

Ačkoliv se dušuje, že mu jde o legalizaci podnikání, proti nedávnému odstraňování nepovolených tabulí v Českých Budějovicích se Anton Fischer ostře vymezil. „Každá akce vyvolává reakci,“ vzkázal firmě motorkářů ze spolku Hells Angels, kterou město na odstranění nelegálních billboardů najalo.

Anton Fischer tvrdí, že sami motorkáři na nezákonné reklamě vydělávají a že už je udal úřadům.

Proč za žádnou cenu nechcete ukázat svou tvář? Nevypadá to podezřele?

Na tom není nic podezřelého. Nechci se mediálně propagovat, aby mě každý na ulici poznal – to je ten Fischer. A nesouvisí to jen s billboardy, má to i historické důvody.

Jaké?

Byl jsem kdysi slovenským státním zaměstnancem.

To jste na Slovensku dělal nějakou choulostivou práci? U bezpečnostních složek? Nebo u policie?

Ano, i u policie. Bylo to širší. A v rámci určitého výměnného pobytu jsem se ocitl v roce 2005 v Čechách. I s manželkou a malým synem. A už jsme tady zůstali.

Mám 1500 billboardů a 3000 ploch

Jak jste se dostal k podnikání s billboardy?

To bylo už v roce 2006, nejdříve prostřednictvím manželky, protože sám jsem ještě jako státní zaměstnanec podnikat nemohl. Když jsme z Českých Budějovic jezdívali do Prahy na výlety, zaujalo mě, že je tady hodně malých nákladních přívěsů s reklamními plachtami odstavených podél silnic. Tak jsem se tím trochu inspiroval. A zjišťoval, jak je to s povoleními. Nebylo to vůbec nic nelegálního, mohu vám doložit, jak jsem komunikoval s úřady a sháněl si veškeré papíry.

No dobře, ale to bylo před téměř 20 let a vy dnes provozujete nejvíce nelegálních billboardů v Česku. Podle odhadů je jich asi 300. Proč jste se nakonec vydal touto cestou?

Opravím vás. Ta čísla jsou trochu jiná. Já mám dnes po celé republice asi 1500 billboardů, většina z nich je oboustranná, tudíž jde o zhruba 3000 reklamních ploch. A nemyslím si, že bych já měl nejvíce nelegálních billboardů. Ale je na mě asi nejvíce vidět.

Nicméně platí, že většina těch cedulí je nelegálních, nebo ne?

Ano, podle dnes platných zákonů lze asi většinu mých billboardů považovat za nelegální, ale nebylo to tak vždycky. První změna nastala v roce 2012, kdy se schválil nový zákon. A v tom nešlo o regulaci. Miliardář Rupert Murdoch tu tehdy prodával svou síť bigboardů, a aby se nějak zatlačilo na něj, lobbisticky se prosadil zákon v podobě, v jaké je dodnes. A od roku 2017 se určila kolem silnic a dálnic ochranná pásma, taková pásma ale neplatí nikde jinde v Evropě.

Já jsem pro regulaci, aby to bylo bezpečné, aby byly billboardy za svodidly, aby byly nějaké deformační zóny. Přizpůsobím se tomu rád, ale fakticky je to tak, že billboardy, které byly před rokem 2017 legální, jsou teď označovány za nelegální. Ty samé.

Co se letos změnilo

  • Novela zákona o pozemních komunikacích, která vstoupila v platnost 1. ledna 2024, přenáší zodpovědnost za odstranění nelegální reklamy ze silničních správních úřadů na majitele nebo správce komunikace.
  • Billboard i za nových podmínek musí mít stavební povolení, které vydává příslušný stavební úřad.
  • Pokud leží v ochranném pásmu komunikace mimo souvisle zastavěné území, potřebuje také souhlas silničního správního úřadu. Pokud toto povolení nemá, přistupuje se k  jeho odstranění.
  • Odstraněnou reklamu jsou majitelé či správci komunikací povinni uskladnit, po uhrazení nákladů spojených s odstraněním a uskladněním vydat majiteli nebo v případě jeho nezájmu po třech měsících sešrotovat.
Foto: Nelegalnireklama.cz

Šíře silničního ochranného pásma, kde je třeba (pokud nejde o souvisle zastavěné území) k osazení billboardu získat speciální povolení od správního úřadu.

Jinými slovy tvrdíte, že nějakou regulaci uznáváte, ale protože byla nastavena špatně, rozhodl jste se ji nedodržovat?

Ne. Já se neobhajuji. Jde o to, že mám velké množství billboardů a neměl jsem původně důvod je okamžitě přesouvat mimo ochranné pásmo, když ten tlak ze strany úřadů nebyl tak velký.

Když tu ale je teď tlak větší, všechny nové billboardy už stavíme mimo ochranné pásmo nebo v zastavěném území, kde to být může. Chci tím říct, že jsem nikdy nezačínal s nelegálními billboardy a ani to nebyl můj cíl podnikání. Každý den pracujeme na tom, abychom se přizpůsobili nové legislativě.

Kdy tedy budete mít všechno podle zákona?

Počítám, že to bude trvat ještě rok. Do konce roku 2025.

A co brání tomu, abyste vše zlegalizoval okamžitě?

Mám v terénu jen čtyři zaměstnance. To je to, co mi v tom brání.

Jenom tohle?

Vyjíždějí z Budějovic každé ráno, jezdí různě po republice a nemohou se roztrhnout.

Proč si jich neseženete víc?

Já nebudu najímat firmy za miliony. Ani by nebylo jednoduché s nimi vykomunikovat, aby ty billboardy byly postaveny v pořádku.

Foto: Archiv, Seznam Zprávy

„Fantonas“ na ulici. Tenhle billboard dostal Anton Fischer v roce 2016 jako dárek od svých zaměstnanců.

„Veřejný zájem to není“

Je na vaší straně skutečná vůle dát vše do pořádku? Trvalo by to tak dlouho, kdyby u vás a na straně odpovědných úřadů byla?

Ale je to opravdu veřejný zájem?

Když ocelová konstrukce stojí těsně vedle silnice a může se o ni někdo i zabít, je veřejný zájem, aby to rychle zmizelo.

Pokud na nás přijde stížnost, že nějaký billboard stojí blbě nebo někomu brání ve výhledu, jsme schopni zakročit okamžitě. Ale veřejný zájem to není. Tohle je pouze tlak aktivistů na politiky a úředníky. Ale ty billboardy nikdy nezaniknou, část jich tu určitě zůstane. Myslím, že takových 30 nebo 40 procent zůstane. Nikdy nezmizí úplně všechno. No a já se tomu určitě přizpůsobím. Pro mě je to vlastně jednodušší oproti jiným firmám – nemám žádné pevné betonové základy, jsou to jen přenosné konstrukce.

A mně ta letošní novela dokonce vyhovuje, ačkoliv to zní absurdně. Dříve – do konce roku 2023 – mi totiž sebrali billboard, zlikvidovali ho a poslali mi fakturu za likvidaci. Teď ho musí převézt někam šetrně do skladu a tam ho tři měsíce skladovat, případně zlikvidovat na své náklady, když si jej já nevyzvednu.

Foto: Jiří Pšenička

I z této křižovatky u českobudějovické sportovní haly a parkovacího domu Stromovka byl na konci července odstraněn billboard. Už tu ale stojí na vedlejším pozemku nový od stejného provozovatele (psaný na Fischerovu firmu Domov seniorů CZ), jen posunutý zhruba o deset metrů.

V Českých Budějovicích jsem viděl, že na mnohých místech, kde dělníci o prázdninách uřízli vaše nelegální billboardy, jste rychle vedle postavili nové. Podle všeho zase nelegální. Skutečně chcete svůj byznys očistit?

Nevím, o které konkrétní billboardy se jedná, to bych musel vidět. Vy tomu nemusíte věřit. Já hovořím o tom, že pracuji tak, aby měli klid i moji zákazníci, aby nebyli otravováni úřady nebo nějakými aktivisty na sociálních sítích. To je moje motivace. To je celé.

I v Praze můžete jet po Jižní spojce, tam jsou také všechno nelegální billboardy. Akorát na mě je nejvíc vidět, protože jsem se zviditelnil nějakými zásahy proti aktivistům, kteří fyzicky poškozovali mé billboardy.

Já si prostě na ně počkal

Rvačky s aktivisty považujete za normální způsob podnikání?

Je to třeba pochopit. Když vám bude někdo před domem poškozovat vaše auto, taky asi půjdete dolů to řešit. Nejdříve nejspíše zavoláte policii, ale když bude třeba, budete se i vy sám snažit zabránit, aby někdo pokračoval v páchání trestné činnosti.

A když se ti lidé organizují na sociálních sítích, organizují se do nějakých skupinek, mně nezbylo nic jiného než se do takové skupinky infiltrovat, abych měl možnost zjistit, kde co mohou poškodit. No a já jsem si potom prostě na ty lidi počkal. Zákon mi umožňuje při páchání trestné činnosti zakročit a držet toho člověka až do příchodu policie.

A můžete při tom lidi i mlátit?

V případě, že na mě někdo zaútočí, mohu použít přiměřenou sebeobranu. Zákon mi to umožňuje. A takhle to bylo, byť ti aktivisté to často popisují úplně jinak. Policie mi dala za pravdu.

Systém Fischer

Seznam Zprávy v sérii článků v minulosti popisovaly Fischerův byznys a způsoby, jakým stylem si jej „chrání“ před aktivisty z facebookové skupiny „Přidej se a strhni to“ a  představiteli místních samospráv. A také to, jak se mezi své odpůrce dokázal infiltrovat nebo kterak využívá systému „bílých koní“. Svědectví o jeho metodách práce poskytl i bývalý zaměstnanec Jindřich Loboda.

„Ať se vrátí do jeskyně“

Nejde jen o aktivisty, kterým ležíte v žaludku. Jak je možné umístit billboard na cizí pozemek, aniž by s tím souhlasil majitel?

Souhlasím, že to působí strašně. Ale řeknu vám, že i policie tohle prověřovala, měla na mě a mého syna štos papírů s podněty, a my jsme prokázali, že majitelům pozemků platíme. Jak přes účet, tak někdy třeba přímými platbami v hotovosti. Kdyby ale dnes vlastník pozemku přiznal, že tam ten billboard stojí s jeho vědomím a dostává za to peníze, tak je stejně postihnutelný jako my. Je to gentlemanská dohoda, která funguje už mnoho let. Ti lidé ty peníze dostávají, ale dávají od toho ruce pryč, tváří se, že o tom nevědí. To je většina případů. Je to jejich ochrana. Ale uznávám, že jsou i případy, kdy to s majitelem ošetřené nebylo, ale to je jen pár kusů.

Tak to ostatně bylo i v Českých Budějovicích, kdy byly městem demontovány vaše tabule, na které jste neměl žádnou nájemní smlouvu. Jak jste tu utajovanou noční likvidaci, kterou zajišťovala firma H.A.B. 2000, vlastněná spolkem motorkářů z Hells Angels, hodnotil?

Byla to sice utajovaná akce, ale já o ní věděl už o dva dny dříve. Byl jsem zrovna v Chorvatsku a neviděl jsem důvod se vracet. Co se týče lidí z vedení města, nemůžu asi nic říct. Dělají svou práci. Co se týče Hells Angels, každá akce vyvolává reakci.

Jak to myslíte?

Vy jste tam byli, kde v Praze sídlí jejich firma H.A.B. 2000, tak jste si jistě všimli, že u jejich sídla na jejich pozemku stojí bigboard. A my už máme potvrzené, že je nelegální. A samozřejmě že společnost H.A.B. 2000 je v Českých Budějovicích vítaná, ale za každý billboard, který mi seberou a budou se s prominutím srát do byznysu v Budějovicích nebo v jižních Čechách, jim mí „fanoušci“ pošlou podněty na ně a na jejich nelegální aktivity.

Už přišly podněty na ministerstvo a jiné úřady. Jsou to desítky podnětů a tímto je pozdravuju. Teď budou oni několik měsíců pravidelně kontrolováni. Jestli měli pocit, že mají málo své práce a že jim jejich byznys nestačí, jak je libo. Připravili se o nájem z toho bigboardu a ještě budou sankcionováni.

Vy se nebojíte ostrých hochů z Hells Angels?

Někoho, kdo si nemyje vlasy? Někoho, kdo jezdí smradlavý na motorce? Koho se mám bát? Kdyby se mnou chtěli komunikovat, klidně jim dejte moje telefonní číslo, nemám problém se s nimi kdekoliv potkat, ale nemám se čeho bát. Už vůbec ne jich. Ať si žijí ve svém světě a já si budu žít ve svém. Ať se vrátí do jeskyně.

Poutač u motorkářů: dodatečná legalizace

Seznam Zprávy se v celé věci obrátily i na Davida Kabeleho, předsedu pražského motorkářského spolku a zároveň jednatele „likvidační“ firmy H.A.B. 2000. Na otázku, zda je skutečně velký reklamní poutač na jejich pozemku u „strakonické“ dálnice nelegální, jak tvrdí Anton Fischer, neodpověděl. „Já se o panu Fischerovi vůbec nebudu bavit. Na shledanou,“ uvedl Kabele do telefonu a poté zavěsil.

Redakce se obrátila i na příslušný stavební úřad městské části Praha 16. Podle vyjádření úřednice Olgy Panýrkové byl poutač postaven bez stavebního povolení a vlastník byl letos v únoru vyzván k jeho odstranění. Ještě ten měsíc ale požádal o dodatečné povolení. A následně podle Panýrkové „doložil vyjádření silničního správního orgánu (kterým je odbor pozemních komunikací pražského magistrátu), že nemá námitek k umístění a provozování této stavby pro reklamu“.

Foto: Jiří Pšenička

Velkoplošná reklama na pozemku „pekelných andělů“.

Nemíním se toho vzdát

Vím, že se velmi dobře znáte třeba s vlivným jihočeským bossem ODS Pavlem Dlouhým i s mnohými dalšími tamními figurami. Napadá mě, že i politikům nelegální billboardy mohou vyhovovat. Však vy jim formou sponzoringu můžete dát zdarma poutače na volební kampaně.

Znám vedle Pavla Dlouhého i hejtmana Kubu, českobudějovického náměstka Šebka, co organizoval tu noční likvidaci, i další. Ale třeba zrovna ODS ode mně nikdy nic nechtěla. Ale jsou jiní, kteří třeba chtěli a dostali.

V nadcházejících krajských volbách jste někomu poskytl billboardové plochy zdarma?

Nevzpomenu si už na název – jsou mladí a ambiciózní, požádali mě, zda bych je podpořil. Říkám OK, tak je podporuju. Ale není to něco za něco. Je to nezištně, jako podporuji třeba dětské domovy.

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Opět s odvrácenou tváří u „pumpy“ v Průhonicích.

Máte podmínku a soudně zakázáno podnikat. Proto k řízení svých firem používáte systém „bílých koní“?

To nejsou bílí koně, bílému koni bych nedůvěřoval. Já si firmy řídím prostřednictvím osob, kterým důvěřuji, ale stále to celé řídím já. Mimochodem, podmínka mi skončí příští rok v červnu.

Kolik vám ty billboardy vynášejí?

Měsíčně mám tržby kolem osmi milionů korun, mé náklady jsou z toho jen asi desetina. Dělám to přitom jen s osmi lidmi.

To jste si za těch 20 let, co jste v Česku, docela polepšil.

Souhlasím, a proto mi také stojí za to bojovat, nemíním se toho byznysu vzdát.

Související témata:

Doporučované