Hlavní obsah

Řidičům hrozí nebezpečí, úřad nařídil do 30 dní zbourat most přes D1

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Jedno z nejrizikovějších míst na D1 se nachází na 126. kilometru.

Ministerstvo dopravy jej označuje jako „zdroj ohrožení dálnice“. Z D1 mezi Prahou a Brnem zmizí nejrizikovější nadjezd, který v kritické hodnotící zprávě zmiňuje i Nejvyšší kontrolní úřad.

Článek

Z nejvytíženější české dálnice zmizí jedno z nejrizikovějších míst. Ministerstvo dopravy podle zjištění Seznam Zpráv nařídilo do 30 dní demolici mostu u Řehořova na Vysočině na 126. kilometru D1.

Rezort zároveň vyloučil, že by účastníci mohli odvoláním rozhodnutí oddálit. Podle něj je narušený veřejný zájem, protože řidičům hrozí bezprostřední ohrožení zdraví a života.

„A dále z důvodu hrozící významné materiální škody a ohrožení neomezeného a bezpečného obecného užívání dálnice D1 způsobených havarijním stavem mostu,“ napsali úředníci ministerstva v rozhodnutí, které má redakce k dispozici.

Dřívější diagnostický průzkum ohodnotil stav mostu na bodové stupnici římskou číslicí VI, přičemž VII je nejhorší stupeň klasifikace. Úředníci mluví o „téměř havarijním stavu“. Podle diagnostiky z loňského podzimu masivně zatéká do nosné konstrukce, experti tehdy doporučili demolici maximálně do tří let.

Kdo to zbourá?

Bourání nařídilo ministerstvo v pátek 8. září neznámému vlastníkovi, nadjezd totiž už roky nemá určeného majitele, což rozhodnutí oddalovalo.

Nehlásí se k němu Ředitelství silnic a dálnic, které je podle zákona o pozemních komunikacích majetkovým správcem komunikace, ani městys Kamenice, do jehož katastrálního území nadjezd spadá. Soudy po letitých sporech už dříve rozhodly, že obec není vlastníkem, nicméně jasně nesdělily, zda je ŘSD skutečným majitelem.

Protože se nedá předpokládat, že by se k vlastnictví mostu někdo přihlásil, nechá jej ministerstvo jako příslušný silniční správní úřad po uplynutí lhůty zdemolovat. „Nevyhoví-li provozovatel nebo vlastník zdroje ohrožení, silniční správní úřad rozhodne o odstranění zdroje ohrožení na jeho náklady,“ odkázali se úředníci na paragrafy.

Třicetidenní termín začne běžet po doručení všem účastníkům.

Dělníci postavili nadjezd v roce 1979 při vzniku D1. Místním zemědělcům a lesníkům tehdejší komunistickým režim vybudoval náhradu za zrušené polní cesty, které stavbou dálnice zanikly.

Protesty místních

Místním se demolice nadjezdu bez náhrady nezamlouvá. Podle nich jsou objízdné komunikace nedostatečnou alternativou a těžká zemědělská technika na nich ucpe provoz.

Ministerstvo dopravy v rozhodnutí uvedlo, že zohlednilo zájem a potřebu občanů Kamenice, nicméně uvedlo, že „ve světle ohrožení dálnice“ nelze zvolit jinou možnost, která by nadjezd zachovala. „Stav mostu dospěl prokazatelně do stavu, kdy jej nelze opravit a současně jej nelze ani bezpečně dále užívat,“ napsali úředníci.

Rozhodnutí se nelíbí ani předsedovi osadního výboru v Řehořově Janu Rathouskému, který proti bourání bez záruky nového mostu inicioval petici. „Pořád nechápu, když stát v době komunismu kompenzoval ztrátu tří polních cest, proč se v době takzvané demokracie k problému zodpovědně nepostaví, zvlášť po konci životnosti mostu,“ sdělil pro Seznam Zprávy.

Nechápe, proč stát nechává stavět přechody pro zvířata, ale na místní nemyslí „Nyní obyvatelé Řehořova nesahají ani po paty srnkám, zajícům a dalším zvířatům, kterým se budují přechody pro zvířata (bez připomínek a problémů) a na nás se stát vykašlal,“ řekl.

Městys se vlastnictví nadjezdu dlouhodobě brání. Jak už dříve pro Seznam Zprávy uvedla starostka Hana Krejčová, obává se, že stavba a údržba nové konstrukce zruinuje obecní rozpočet.

Úředníci v dokumentu odvětili, že lze podobné stavby financovat za pomoci Státního fondu dopravní infrastruktury. „Stát se tedy k obdobným situacím nestaví lhostejně, když vlastníkům objektů křižujících vybranou státní dopravní infrastrukturu nabízí možnost získat finanční prostředky na výstavbu i následné opravy veřejně přístupné účelové komunikace,“ píše se v rozhodnutí.

Rathouský však snahu ze strany úřadů nevnímá. „Přitom bychom byli rádi i za nějakou naději, že most bude vybudován třeba při stavbě vysokorychlostní železniční tratě, ale zatím nic takového není,“ doplnil.

Na špatný technický stav některých nadjezdů a pochybení při modernizaci D1 mezi Prahou a Brnem poukázala také hodnoticí zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu z letošního května.

Doporučované