Hlavní obsah

Proč na Florenci dva dny tekla voda. Chyba mohla vzniknout už za socialismu

Foto: DPP, SZ

Stanice Florenc na trase C se uzavřela v neděli, problém způsobila poškozená vodovodní přípojka.

Oprava stanice metra Florenc trvala několik dní a komplikovala dopravu v metropoli. Vedení města chce situaci nechat prošetřit, podle dopravního podniku ale některým únikům nelze předejít.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Stanice uzavřena, Podchod uzavřen, Nebezpečí úrazu. Na pražské Florenci to v uplynulých dvou dnech vypadalo jako na staveništi. Dopravní podnik tady dlouhodobě opravuje stropní desku stanice metra, v neděli odpoledne se přidalo i nečekané uzavření linky C kvůli intenzivnímu průsaku vody. Někteří lidé zmateně přecházeli mezi jednotlivými cedulemi, situaci zachraňovali dopravní koordinátoři v zelených vestách.

„Netuším, jak se to mohlo stát, ale je tam opravdu hodně vody. Céčko je zavřené do odvolání, můžete použít náhradní tramvaj, nebo jet jiným metrem,“ říkal ještě v úterý odpoledne koordinátor na místě.

„Víte, politici se rádi fotí u otevírání nových stanic, měli by ale věnovat více péče rekonstrukci těch starých, jinak to takhle dopadne,“ doplnil.

Přestupní stanice se nakonec v úterý vpodvečer otevřela. Připomeňme, že problém způsobila poškozená vodovodní přípojka.

Hřib: Chci vědět, kdo za to může

Dopravu má v metropoli v gesci náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti). „Budu požadovat co nejdůslednější prošetření celého incidentu. Nyní se detailně zkoumá, kde a kdy se stala chyba, a jestli se jí dalo předejít. Drobné průsaky vody do stanice jsou svedeny mimo prostor u nástupní hrany, a tudíž nijak neohrožují bezpečnost cestujících a pohyb ve stanici,“ upozornil náměstek.

Hřib také uvedl, že prověří, jestli se chyba nestala už u původní stavby. Metro jezdí na Florenci od roku 1974. Tehdy se jednalo o konečnou první linky pražského metra o devíti stanicích s názvem Sokolovská. „Stavbu století“ tehdy zhotovili pracovníci podniku Vodní stavby a pozdějšího Metrostavu.

Nicméně podle Metrostavu voda ve stanici s původními pracemi nesouvisí. A porucha vodovodního potrubí nesouvisí podle mluvčího firmy Radima Many přímo ani s aktuálními stavebními pracemi na rekonstrukci stropní desky stanice metra Florenc.

„Dle zjištěných informací došlo k uvolnění spoje staršího litinového potrubí, která se nachází mimo stavební jámu, která byla zajištěna předepsaným způsobem. Přesná příčina se nyní zjišťuje, ale důležité je, že k žádnému mechanickému poškození ani překopnutí potrubí během stavebních prací nedošlo. Nedělní událost a stavební práce původního zhotovitele stanice metra Florenc spolu nesouvisejí,“ uvedl Mana.

Florenc je jedním z klíčových dopravních uzlů Prahy, denně stanicí projde na sto tisíc lidí, na povrchu je křižovatka tramvajových tratí, pod zemí dvě linky metra a součástí oblasti ležící na hranici mezi Novým Městem a Karlínem je i velké autobusové nádraží. Nyní je celý uzel rozestavěný a lidé ho musí komplikovaně obcházet, některé úseky jsou dokonce zcela neprůchozí.

Foto: DPP, SZ

Stanice metra Florenc byla do včerejška uzavřena. Lidé museli používat náhradní dopravu.

Stropní deska se na Florenci začala opravovat už za minulého vedení Prahy, tehdejší náměstek pro dopravu a nynější opoziční zastupitel Adam Scheinherr (Praha sobě) nevidí za únikem vody pochybení lidského faktoru.

Florenc je významná stanice

„Jde o opravdu rozsáhlou rekonstrukci za miliardy korun. S tím nemohl zhotovitel stavby počítat,“ odkazoval na poškozenou vodovodní přípojku Scheinherr.

Únik vody do stanic pražského metra není pro cestující ničím neobvyklým. Potýkají se s tím například stanice Anděl, Náměstí Republiky, Muzeum, Karlovo náměstí či Můstek. V září loňského roku například ve stanici Muzeum pomáhaly zabránit tekoucí vodě i plachty připevněné ke stropu. Množství vody, jaké bylo tento týden vidět na Florenci, ale nemá obdoby. Pochopitelně s výjimkou povodní, kdy bylo zatopeno několik stanic a kilometry tunelů.

Opravy na Florenci

  • Stanice Florenc byla otevřena v roce 1974 pro linku C a v roce 1985 pro linku B. Do roku 1990 nesla název Sokolovská.
  • V březnu 2022 zahájil dopravní podnik ve stanici opravu stropní desky pod křižovatkou ulic Křižíkovy a Ke Štvanici, rekonstrukce si vyžádala a ještě vyžádá opakované víkendové výluky na části linky C.
  • Náklady na rekonstrukci jsou podle dřívějších informací téměř 1,8 miliardy korun a pro podnik ji uskutečňují firmy Metrostav DIZ a Geosan. Práce mají skončit do konce příštího roku.

Z čistě technického pohledu provozu metra nebylo uzavření Florence zas takový problém, protože metro se nemuselo zcela zastavit, ale vlaky touto stanicí projížděly. Praha má navíc v této části města poměrně robustní systém povrchové dopravy, který dokáže zvýšený počet cestujících zvládnout.

Experti se nyní pokusí vysvětlit, proč k takovým průsakům - jako nyní na Florenci -, vůbec může v metru dojít. Každá stanice podzemky má hydroizolační vrstvy a systém odvodnění, které zabraňují průsakům. Podle vedoucího odboru Komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka je nyní část stropu nad vestibulem stanice Florenc C kvůli rekonstrukci odkryta, zároveň se vyměňují staré hydroizolační vrstvy. A když se dělá nový strop, dělá se i nová izolace, jak upozorňuje Šabík.

Když jsou hydroizolační vrstvy plně funkční, voda se do stanice metra může dostat několika způsoby: shora přes vstup z ulice (například přes eskalátory nebo schodiště jako v případě povodní, nebo zevnitř - třeba vinou problémů v kanalizaci. To co se stalo na Florenci je podle Šabíka kombinací havárie vodovodního řadu a rekonstrukce stropu včetně hydroizolačních vrstev, které v danou chvíli stanici v daném místě nechrání.

„Jakmile někde uděláte výkop a uvolníte tlak, samovolně se uvolní spoj a ten může převážit tlak okolí, ze kterého začne tryskat voda. To se stalo nyní na Florenci. My ale nemůžeme rezignovat na rekonstrukce stanic. V případě rekonstrukce stropní desky nad vestibulem stanice Florenc C odkrýváme a měníme i samotný strop. Proto zhotovitel vymyslel a nechal vyrobit speciální stříšku pohybující se po kolejnicích, která stanici chrání před deštěm přesně v místě aktuálně probíhajících prací. Voda tentokrát přišla z neočekávaného směru,“ doplňuje.

Voda na stanici prosakovala na různých místech. Nejsilnější proud byl nad kolejištěm.Video: HSZ Hlavního města Praha, Seznam Zprávy

Doporučované