Hlavní obsah

Při havárii motorového kluzáku zahynul 79letý pilot

Foto: Jaroslav Gavenda, Seznam Zprávy

K havárií došlo na letišti Hradčany v Ralsku na Českolipsku. Ilustrační fotografie.

Havárie se stala ve čtvrtek ráno. Stroj začal po pádu na zem hořet, 79letý pilot zahynul na místě. Příčina nehody a její okolnosti zatím nejsou známé.

Článek

Při havárii motorového závěsného kluzáku na letišti Hradčany v Ralsku na Českolipsku ve čtvrtek ráno zahynul na místě před příjezdem záchranné služby jeho 79letý pilot.

Stroj začal po pádu na zem hořet a zůstalo z něj jen torzo, uvedla na webu policie regionální mluvčí Ivana Baláková. Hořící závěsný kluzák uhasili hasiči jedním proudem vody.

„Po likvidaci požáru zasahující hasiči provedli zasypání uniklých provozních látek sorbentem a také vytvořili hráz proti rozšíření těchto kapalin do travního porostu. Dále asistovali odborníkům z ÚZPLN při nakládání a úklidu trosek havarovaného stroje,“ uvedla na webu hasičů jejich krajská mluvčí Jaroslava Benešová.

Příčina havárie není zatím známá. „Příčinu a všechny související okolnosti tragické události nyní zjišťujeme a spolupracujeme při tom s inspektory Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod (ÚZPLN),“ uvedla Baláková.

Poryv větru?

„Je těžké spekulovat o tom, co havárií způsobilo, protože je o tom minimum informací, “ uvedl pro Seznam Zprávy letec Jiří Pruša. Osobně se domnívá, že by na vině mohlo být počasí. „Letiště Hradčany znám, kolem něho je les. Když fouká vítr u lesa, může nastat turbulence, kterou letec nemusí čekat,“ řekl.

Domnívá se, že věk letce nesehrál v případě havárie roli. „Každý letec musí mít platný pilotní průkaz a musí projít zdravotní prohlídkou, která je přísná,“ uvedl. Kromě běžného vyšetření jako například odběr krve a moči se na ní klade důraz na vyšetření EKG, zraku s důrazem na periferní vidění a rovnováhu. Pokud pilot zdravotní prohlídkou neprojde, jeho pilotní průkaz v takovém případě neplatí. Ve starším věku podle respondenta probíhá zdravotní prohlídka jednou za dva roky. „Každý pilot má také jednou za rok absolvovat i zimní školení,“ dodal Pruša.

Související témata:

Doporučované