Článek
Mnoho změn čeká letos české řidiče na dálnicích. Od března se změní ceny elektronických dálničních známek, roční zdraží o osm stovek. Na dálnici D1 začnou platit nové zákazy předjíždění pro kamiony a řidičům se otevřou nové úseky dálnic. Nejvíc jich bude na jihu Čech.
Za rok osm stovek navíc
Řidiči si od března připlatí za roční elektronickou dálniční známku. Oproti současné nabídce ale bude nově možné vůbec poprvé koupit i jednodenní známku.
Roční známka podraží ze současných 1500 korun na 2300. Měsíční známka zlevní o deset korun na 430 a desetidenní o čtyřicet korun na 270 korun. Jednodenní známka pro auta se standardním palivem vyjde na dvě stě korun.
Jaké platí od ledna novinky pro řidiče:
Od ledna je možné pořídit všechny typy dostupných dálničních známek s předstihem 30 dní před zvoleným počátkem platnosti, oproti stávajícím 90 dnům. Stále ještě za původní ceny.
„Tříměsíční odložená platnost dávala smysl především v prvním roce provozu, kdy si novou elektronickou dálniční známku chtěla řada lidí koupit s velkým předstihem. V současné době už funkce není příliš využívána, došlo tedy ke zkrácení na 30 dní,“ vysvětlil Jan Paroubek, ředitel státního podniku Cendis, který systém elektronické dálniční známky provozuje.
Ceny dálničních známek od 1. 3. 2024
Standardní cena | Cena pro vozidla zemní plyn nebo biometan | Cena pro hybridy s emisemi CO2 do 50 g / km | Cena pro elektromobily | |
---|---|---|---|---|
roční | 2 300 Kč | 1 150 Kč | 570 Kč | 0 Kč |
měsíční | 430 Kč | 210 Kč | 100 Kč | 0 Kč |
10denní | 270 Kč | 130 Kč | 60 Kč | 0 Kč |
denní | 200 Kč | 100 Kč | 50 Kč | 0 Kč |
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Cendis upozorňuje, že za jízdu bez dálniční známky na zpoplatněném úseku hrozí pokuta až 5 tisíc na místě a až 20 tisíc ve správním řízení.
Zákaz předjíždění na D1
V roce 2023 přibyly nové úseky na dálnici D1, kde nemohou předjíždět kamiony. Šlo o úseky hlavně na Vysočině. Letos stát plánuje osadit zákazové značky na nejvytíženější české dálnici také mezi Prahou a Vysočinou a rovněž mezi Jihlavou a Velkým Meziříčím.
Podle Ministerstva dopravy bude k umístění značek docházet postupně, v návaznosti na schvalování projektové dokumentace.
Kde platí a začne platit zákaz předjíždění
- V polovině listopadu začal platit zákaz předjíždění kamionů mezi 90. kilometrem Humpolec až 112. kilometrem Jihlava a mezi sjezdem na 146. kilometru Velké Meziříčí-východ a 182. kilometru Kývalka.
- Začátkem letošního roku přijde rozšíření zákazu v úseku 21. kilometr Mirošovice až 90. kilometr Humpolec a 112. kilometr Jihlava až 141. kilometr Velké Meziříčí-západ, s výjimkou stoupacích pruhů, kde bude předjíždění povoleno.
Zdroj: Ministerstvo dopravy
„Klíčové je, že se nám před zimou podařilo osadit značky na nejrizikovější úseky D1. Cílovým stavem na D1 je situace, kdy D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou, kde nejsou stoupací pruhy, bude omezena tímto zákazem. Na druhou stranu tady je zhruba pětina úseku, kde jsou tři pruhy, a zde omezení nebude,“ uvedl pro Seznam Zprávy mluvčí Ministerstva dopravy Filip Medelský.
Podívejte, kde bude platit zákaz předjíždění pro kamiony na D1:
Policisté mohou také od Nového roku přísněji trestat řidiče, kteří zákaz předjíždění ignorují.
„Uložit pokutu na místě v příkazním řízení je možné od začátku ledna. Od Nového roku to umožňuje novela zákona – policisté budou mít možnost řešit tento přestupek na místě a umožní policistovi uložit pokutu v příkazním řízení až 5500 korun a řidič dostane šest trestných bodů,“ vysvětluje Dana Čírtková z Krajského ředitelství policie Kraje Vysočina.
PPP projekty
Asi nejznámějším PPP projektem (Public Private Partnership, spolupráce veřejného a soukromého sektoru, pozn. red.) současnosti je stavba dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem. Jde o stavbu 32 kilometrů dálnice, která začala v roce 2021 a všech pět úseků se staví najednou.
Jak PPP projekt vlastně funguje? Zjednodušeně řečeno - soukromý investor stavbu zaplatí, postaví a následně se o ni dlouhá léta stará. Okamžikem dokončení a zprovoznění dálnice ji stát postupně začne splácet v takzvané platbě za dostupnost. Jde tedy vlastně o stavbu na dluh, který se musí splatit.
Stát plánuje formou PPP stavět i několik dalších dopravních staveb, jde opět o dálnice nebo železnice. Nejasné jsou zatím konkrétní termíny, podle Ministerstva dopravy je příprava každého PPP projektu na několik let.
„V současné době jsou v různých fázích přípravy a posuzování následující možné PPP projekty (viz infografika níže - pozn. red.). Zahájení dalšího projektu nebo projektů lze očekávat,“ uvedl mluvčí resortu dopravy Filip Medelský.
Zvažované PPP projekty
Železnice | ||
---|---|---|
Praha – Letiště Václava Havla (Veleslavín – Letiště) | 18,5 mld. Kč | |
Nemanice – Ševětín | 25 mld. Kč | |
RST Brno – Přerov (modernizace stávající trati) | 84 mld. Kč | |
VRT Moravská brána | 98 mld. Kč | |
VRT Jižní Morava | 27 mld. Kč | |
Dálnice | ||
D35 – úsek Opatovec – Staré Město – Mohelnice | 30 mld. Kč | |
D0 – Severní obchvat Prahy | 50 mld. Kč | |
D3 – středočeské úseky | 49 mld. Kč | |
D55 – dosud nezahájené úseky jižně od Bzence | 16 mld. Kč |
Zdroj: Ministerstvo dopravy
Otevření nových úseků dálnic
Dálniční síť v Česku se rozroste o 118,1 kilometru. Stát v roce 2024 plánuje dokončit celkem 17 jednotlivých dálničních staveb na osmi různých místech.
Největší část v příštím roce přibude na dálnici D4, na níž se její písecká část rozroste o 32 kilometrů. O dalších 28,4 kilometru bude delší také jihočeská část D3, přes 21 kilometrů vznikne na D55 od Babic do Bzence a o téměř 11 kilometrů se rozšíří chomutovská D7.
Otevření nových dálničních úseků v roce 2024
- O celých 32 km se prodlouží písecká dálnice D4 (PPP projekt).
- O dalších 28,4 km bude delší jihočeská dálnice D3.
- O 21,4 km bude delší D55 od Babic až do Bzence.
- O celkem 10,9 km bude delší chomutovská D7.
Zdroj: Ministerstvo dopravy