Článek
Pirátům začaly po neúspěchu v krajských volbách a odchodu z vlády padat preference. Někteří voliči už si vybrali nového favorita, většina ale momentálně zvažuje, že raději nepůjde k volbám.
Ostatní strany si proto chtějí na „volné“ hlasy sáhnout. A to včetně opozičního ANO. Sází především na témata pro mladé, připomínají ale i výsostně pirátskou agendu, jako je legalizace konopí, boj s korupcí nebo kryptoměny.
Rok do voleb
Speciální projekt Seznam Zpráv, v němž podrobně sledujeme dění v politice před sněmovními volbami v říjnu 2025. Pohled do marketingu a strategií jednotlivých stran. Sledování zástupců konkrétních voličských skupin. Aktivita dezinformací v kampani. Vzestup nových stran. Rozhovory, reportáže, průzkumy veřejného mínění a podcasty.
Podle posledního průzkumu agentury Kantar ztratili Piráti od června dva procentní body a v říjnu by se jen těsně dostali do Sněmovny. Nejvíc lidí odešlo mezi nevoliče a k Starostům a nezávislým. Na menší podíl si ale podle průzkumníků sáhlo také hnutí ANO.
Piráti byli podle sociologa Pavla Ranochy z Kantaru dlouho jedničkou u mladších voličů do 30 let, v posledních letech u nich ale ztráceli. „Velmi tam zabralo právě ANO a nachytalo voliče s nižším vzděláním,“ říká Ranocha s tím, že tento trend může pokračovat.
Právě na mladé voliče, mezi nimiž je stále řada těch pirátských, si v hnutí ANO brousí zuby. Nepůjde sice o závratná čísla – logickou první volbou jsou pro tyto voliče spíše ostatní vládní strany – Babišovo hnutí chce ale posbírat maximum.
Jak Piráti ztrácejí hlasy
Postupný úpadek pirátských preferencí potvrzuje řada výzkumů. Ve volebním modelu agentury Median měli Piráti ještě v červnu přes 10 procent, v říjnu již jen 6,5 %. Dva procentní body strana ztratila jen mezi zářím a říjnem.
„Co se týče těch průzkumů, jsem trochu při zemi. Ale budeme se hodně snažit zaujmout mladé voliče – jak formou, tak tématy,“ popisuje první místopředseda hnutí ANO Karel Havlíček. A slibuje také, že ve vedení kandidátek tentokrát budou mladší inspirativní osobnosti.
Babišovo hnutí se hodlá zaměřit také na vzdělanější mladé lidi. Havlíček chce například zaujmout vysokoškoláky ze Středočeského kraje slevami na dojíždění do školy nebo řešením cen studentského bydlení.
Poslanec Patrik Nacher (ANO) zase připomíná, že se v minulost podílel na prosazování některých ryze pirátských témat. „Šlo například o dekriminalizaci konopí pro léčebné účely nebo férovější podmínky pro kryptoměny,“ říká.
Podle sociologa Martina Buchtíka z agentury STEM může ANO bodovat v někdejším pirátském teritoriu – u prvovoličů. „U klasických voličů vidím ten překryv malý. Ale ti nejmladší voliči, kteří se chystají poprvé volit, jsou nejvíc neukotvení,“ uvedl Buchtík.
Body pro STAN
Zatím si nejvíc z koláče po Pirátech ukusují Starostové. „Piráti byli poslední dobou spojitá nádoba se STAN, kde přebíhaly ty hlasy tam a zpět. Tak jak teď ztráceli Piráti, tak zrcadlově STAN získávalo a díky tomu je dnes na svých 11 %,“ uvedl Ranocha z Kantaru.
Strany propojuje řada podobných témat, ne náhodou spolu v minulých sněmovních volbách kandidovaly v koalici. Teď ale mohou mít vlažnější voliči tendenci opustit upadající stranu, která se potácí kolem hranice ke vstupu do Sněmovny, a vsadit na silnějšího partnera.
„Piráti jsou skvělá strana do opozice. Ale jejich voliči chtějí vidět výsledky. A jsou zklamaní. Chtěli digitalizaci a zůstali u e-občanky,“ myslí si poslanec Petr Gazdík (STAN). Právě zklamání z průběhu digitalizace a také z chování Pirátů po odchodu z vlády, je podle Kantaru nejčastějším důvodem, proč voliči od Pirátů odcházejí.
Speciální kampaň pro pirátské odpadlíky sice ve STAN nechystají, možnosti, jak je oslovit, ale mají. Zatímco předseda hnutí Vít Rakušan se soustředí na tradiční voliče a objíždí venkov, mladá poslankyně Barbora Urbanová pořádá online debaty s mladými voliči.
„Nevznikalo to se záměrem přetáhnout Pirátům voliče, ale nějakou zklamanou skupinu to zaujmout může. Ukazujeme, že to, co hledali u Pirátů – otevřenost – najdou i u nás,“ říká poslankyně.
Pozadu nechce zůstat ani TOP 09, která je sice součástí konzervativního SPOLU, ale zároveň je v rámci trojkoalice nejvíc atraktivní pro mladší a liberálnější voliče.
„Myslím, že jsou témata, která sdílíme spíš s liberálnějšími stranami než s ODS nebo KDU-ČSL. Situaci kolem Pirátů vnímáme jako příležitost, byli bychom hloupí, kdyby ne,“ uvedla místopředsedkyně TOP 09 Martina Ochodnická.
Piráti do středu
O znejistělé voliče ovšem chtějí zabojovat i sami Piráti. Nově zvolený šéf strany Zdeněk Hřib chce partaj reformovat, dělat viditelnější kampaně a více zdůrazňovat ekonomická témata, která voliče trápí. Stranu chce posunout více do středu.
„Piráti ukázali, že chtějí jít cestou jasného středu. Otevřeme se našim voličům a dáme jim jasně najevo, že za nimi stojíme. Budeme pracovat na tom, aby nepropadly hlasy liberálních voličů,“ uvedl Hřib po zvolení.