Hlavní obsah

Z účtů stran před eurovolbami už létají statisíce za trička i billboardy

Foto: Michal Sula, Seznam Zprávy

Zahájení kampaně Spolu do eurovoleb.

Na transparentních účtech politických stran a hnutí už začínají létat statisíce a miliony korun oběma směry. Horká kampaň před volbami do Evropského parlamentu začíná.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nejviditelněji ji už od ledna rozjíždělo hnutí STAN, kdy jeho předseda a ministr vnitra Vít Rakušan dělal jakýsi předvoj svým kandidátům s Debatami bez cenzury. Jejich otěže jim v dubnu předal.

Za ostrou kampaní, která v mnohém naštvala nejen opozici, ale i koaliční partnery, stojí slovenský stratég Michal Repa, který je také strůjcem dřívějších kampaní prezidenta Petra Pavla a končící slovenské prezidentky Zuzany Čaputové.

Na transparentním účtu hnutí se už objevila první platba pro jeho společnost Maven Consultancy. V polovině března mu STAN zaplatil 1,04 milionu korun.

Z větších částek, které Starostové v kampani zatím uhradili, je necelého půl milionu za nákup mediálního prostoru společností Beef Brothers, se kterou STAN dlouhodobě spolupracuje, a pak zhruba 640 tisíc za kvantitativní průzkumy k volbám.

Hnutí podle informací od mluvčí Sáry Beránkové počítá s celkovými náklady na kampaň ve výši zhruba 15 milionů korun. Financují si to prozatím z vlastních zdrojů, deseti- až statisícové částky na účet s dary posílají členové hnutí - starostové, krajští zastupitelé či poslanci.

Půl milionu korun poslal brněnský podnikatel v IT a filantrop Václav Muchna, který jemu blízké politické projekty sponzoruje statisícovými částkami pravidelně. V minulosti podpořil třeba kampaň prezidenta Petra Pavla, poslal příspěvek projektu Mikuláše Mináře Lidé PRO a podporoval i Nadaci Via či Rekonstrukci státu.

Za kampaň pro evropské volby mohou politické strany a hnutí utratit maximálně 50 milionů korun.

Spolu za 30 miliónů

Dvakrát tolik, co STAN, by ráda utratila koalice Spolu - až 30 milionů korun. Z jejího účtu zatím odcházejí statisícové částky zejména za focení, nákup reklamního prostoru a podobně. Nejvíc koalice utratila za reklamu na facebooku pro KDU-ČSL, a to 720 tisíc korun. Dalších 300 tisíc jí pak stálo fotografování kandidátů, přes čtvrt milionu utratila za reklamní předměty.

Dary na kampaň dostává trojice stran - ODS, KDU-ČSL a TOP 09 - na své vlastní separátní účty pro dary. Nejvíc zatím přišlo na účet ODS, které se podařilo získat už různé statisícové částky od firem. Půl milionu poslala firma Melvia Trade, čtvrt milionu firma Optimal Solution Agency a půl druhého milionu přišlo na účet od společnosti BPD Partners. Přispívají i kandidáti, čtvrt milionu poslala trojka kandidátky Luděk Niedermayer.

Štědrý sponzor pro Piráty

Zatím „při zdi“ se v darech i výdajích drží Piráti, kteří se pohybují spíše v desetitisícových částkách oběma směry. Zajímavostí ale je třeba platba 46 tisíc korun za mediální konzultace, které strana vyplatila Zuzaně Klusové. Ta je zároveň i kandidátkou na relativně vysoké pozici na kandidátní listině. Kandidáti se v drtivé většině kampaně účastní zdarma, naopak ještě sami na ni přispívají.

Klusová redakci odkázala na pirátskou mluvčí. Podle mluvčí Pirátů Veroniky Šmídové jde v případě kadidátky fakturující straně o dvě odlišné věci. „Zuzana Klusová je kandidátka a v rámci svých možností do kampaně finančně přispěla. Zároveň je dodavatelkou některých služeb pro stranu, které zahrnují i komunikaci ve vztahu k veřejnosti. Je dodavatelkou od září 2023. Loni v srpnu vyhrála veřejné výběrové řízení, na tom se po její kandidatuře nic nezměnilo,“ uvedla Šmídová.

Peníze Pirátská strana získává zejména ze státních příspěvků a pak také formou drobnějších finančních darů od mnoha členů a příznivců, kteří posílají stovky až tisíce korun. Mezi nimi se vymyká skoro půlmilionová částka (447 tisíc korun), kterou Pirátům poslal Jiří Hlavenka, brněnský miliardář a investor. V Jihomoravském kraji je za Piráty radním. V prezidentských volbách finančně přispěl třeba Danuši Nerudové.

Hnutí ANO se pustilo do reklamy

Opoziční hnutí ANO zatím zaplatilo přes milion korun reklamní společnosti AD Studio z Teplic, dohromady asi tři čtvrtě milionu pak zatím uhradilo dvěma firmám za reklamní plochy a půl milionu korun za fotografické práce.

Statisíce korun už platí i za reklamní předměty. Jejich volební kampaň by se pravděpodobně měla nést zejména v barvách červené a modré. Svědčí o tom zakázka na výrobu triček. Hnutí zaplatilo 374 tisíc za červená a 374 tisíc za modrá. „Kampaň odstartujeme 1. května,“ napsal Seznam Zprávám bez dalších podrobností mluvčí hnutí Martin Vodička.

Hnutí ANO má na svém transparentním účtu řadu příspěvků ve výši jednotek až desítek tisíc korun od svých členů z regionů. Vyšší částky kolem 70 tisíc korun pak posílají poslanci. Peníze od firem na darovací účet hnutí ANO nechodí. Už tradičně na něj pak přicházejí haléřové částky, jejichž „dárci“ transparentní účty hnutí využívají k posílání hanlivých vzkazů jeho předsedovi Andreji Babišovi.

Hnutí ANO má také největší státní příspěvky za volby a mandáty. Jen za rok 2023 inkasovalo podle webu Ministerstva financí 127 milionů korun.

Plakáty na každém rohu

Celé Česko už začínají zaplňovat plakáty s tvářemi osob, které by v následujících pěti letech mohly usednout v lavicích Evropského parlamentu.

Do billboardové kampaně se na výpadovkách měst už naplno opřelo třeba hnutí SPD, jehož předseda na řidiče u silnic mnohdy shlíží i v doprovodu svých spřátelených evropských politiků Marine Le Penové nebo Mattea Salviniho.

Hnutí už podle transparentního účtu zaplatilo za pronájem ploch přes 1,8 milionu korun. „Velká vlna vylepování, kdy budeme opravdu po celé republice, nás ještě čeká,“ řekl Seznam Zprávám předseda opozičního hnutí Tomio Okamura.

Hnutí si zaplatilo i 30 tisíc korun za banner na webu Svobodného rádia, které před volbami do Poslanecké sněmovny šířilo hoaxy o jiných politických stranách. Seznam Zprávy o tom psaly zde.

Z příspěvků na účtu pro SPD však nejvíce svítí půl milionu od Josefa Matějky. Bývalého člena hnutí ANO a ústeckého podnikatele, který chvíli v kraji dokonce vedl buňku hnutí ANO. SPD poslal vysokou částku už před třemi lety, kdy je podpořil 800 tisíci korunami. Jeho společnost CS-Beton podle dřívějších informací Deníku N už v minulosti pronajala SPD i kamion SPĎák, se kterým objížděli Česko před sněmovními volbami v roce 2021.

Ve velkém se brzy do plakátování pustí zřejmě i komunistická koalice Stačilo!, z jejíhož transparentního účtu na platby za billboardy odešlo už bezmála šest milionů korun. Krom toho komunisté platí statisícové částky u vydavatele dřívějších komunistických Haló novin, firmy Futura. Zaplatili si i reklamu ve vlacích a třeba za 23 tisíc korun nechali natisknout omalovánky.

Dvěma sty tisíci na kampaň přispěla její lídryně Kateřina Konečná. Jinak příspěvky v nízkých desítkách tisíc korun posílají okresní a krajské výbory strany.

Svobodným, kteří by rádi zopakovali někdejší úspěch jednoho europoslaneckého křesla z roku 2014, poslal 700 tisíc korun jejich kandidát a někdejší neúspěšný prezidentský kandidát, podnikatel Karel Diviš. Ten si sám ve velkém sponzoroval i loňskou prezidentskou kampaň.

Tři čtvrtě milionu jim dohromady poslali i Marek Španěl a Slavomír Pavlíček, kteří vlastní herní vývojářskou společnost Bohemia Interactive. Oba se loni umístili v žebříčku 100 nejbohatších Čechů časopisu Forbes, na 28., potažmo 44. místě.

Doporučované