Článek
Fotografie či videa Aleny Schillerové na sociálních sítích měly vysokou sledovanost a díky tomu pomáhaly Ministerstvu financí vysvětlit běžným lidem na internetu složité finanční otázky. V rozhovoru pro Seznam Zprávy to dnes řekla exministryně financí.
Při vyplácení odměn profesionálnímu fotografovi a kameramanovi prý rozlišovali, zda výstupy slouží Ministerstvu financí, nebo osobní prezentaci Schillerové. „Měla jsem na profilu i lifestylovější fotky, nebo fotky v rámci výjezdů z kampaně. To samozřejmě platilo hnutí ANO. Nejdřív to fakturovali ad hoc a celý rok 2021 měli dohodnutou určitou paušální částku, kterou fakturovali každý měsíc až do voleb. Samozřejmě jsem si od počátku uvědomila, že jsou tam věci, které nesouvisí s agendou, a proto jsme je fakturovali zvlášť,“ uvedla šéfka poslaneckého klubu ANO.
Dodala, že oba referenti tiskového odboru nepracovali jen pro ni, ale pro celý resort. „Snažili jsme se srozumitelnou moderní formou takto prezentovat. Dostávali jsme tisíce dotazů. Buď jsme mohli úřednicky odpovídat, anebo jsem natočila video, kde jsem to vysvětlila. Příspěvky měly obrovskou sledovanost. Třeba vánoční video k dluhopisům zvedlo obrovským způsobem jejich prodej,“ hájí se bývalá vicepremiérka.
Podle pátečního zjištění Seznam Zpráv brali dva pracovníci tiskového odboru ministerstva okolo 75 tisíc měsíčně. Plat prý odpovídal tabulkám. „Když to rozpočítáte, byla to částka asi 400 korun na hodinu. Sežeňte si kameramana za takové peníze,“ reagovala Schillerová. Kolik peněz navíc dvěma referentům tiskového odboru platilo hnutí ANO, nespecifikovala.
Dostávali jsme tisíce dotazů. Buď jsme mohli úřednicky odpovídat, anebo jsem natočila video, kde jsem to vysvětlila.
Zároveň odmítla, že by jí tito zaměstnanci profily na sociálních sítích spravovali. „Když se podíváte na mé účty, samozřejmě je většina příspěvků pracovního rázu. Nikdo z nich nespravoval můj instagram, můj facebook. Byl to tým tiskového odboru, kde se vytvářely tiskové zprávy, odpovídalo se na dotazy. Řešili jsme složité agendy a dělali jsme i tuto doprovodnou činnost. Zjistili jsme, že když výstup doprovodíme tímto mediálním obsahem, tak má mnohem větší sledovanost a lidi se víc zajímali,“ vysvětlila.
Schillerová má na instagramu přes 20 tisíc sledujících, na twitteru a facebooku přes 47 tisíc sledujících. Nyní je využívá pro další politickou práci. O tom, že by oddělila účty ministryně a profily pro vlastní prezentaci, prý neuvažovala. „Budete to dublovat? Měla jsem sledované jen účty jako veřejně známá osobnost. Měla jsem lidem dělat zmatek v hlavě? Ale abychom rozptýlili případné pochybnosti, fakturovali pracovníci část peněz hnutí ANO,“ dodala politička.
Další okolnosti už řešit nechce. „Na tiskovém odboru pracovalo dvanáct lidí a většina tam zůstala, což potvrdil i nový ministr Zbyněk Stanjura,“ řekla.
Co vadí kritikům
„Přeplácet dva fotografy pro svoji osobní propagaci je arogantní výsměch daňovým poplatníkům.“ – Miroslav Kalousek (TOP 09)
„Takto zneužívat veřejné prostředky je naprosto nepřijatelné.“ – Helena Langšádlová (TOP 09)
„Taková částka z veřejných peněz mi nepřijde adekvátní, řečeno slušně.“ – Petr Gazdík (STAN)
Dva dotyční zaměstnanci už ale na ministerstvu skončili. Profesionální fotograf David Šedivý, který dělal snímky Aleny Schillerové zejména na instagram, vydržel na ministerstvu necelý rok – nastoupil v lednu 2021.
Kameramana Jakuba Konečného, jenž měl na starosti hlavně videa na facebook, si přivedla Schillerová o tři měsíce dříve – v září 2020. Na ministerstvu pracovní poměr ukončili loni v listopadu, dva dny potom, co se stal Petr Fiala premiérem. „Byla to jen jejich vůle, že tam nechtěli pracovat dál,“ sdělila Schillerová.