Článek
Mělo by jít o jakýsi manuál pro mandátový a imunitní výbor, který řeší prohřešky svých kolegů poslanců.
Naposledy dali pokutu již bývalému poslanci Lubomíru Volnému (Volný blok, zvolen za SPD) za jeho už legendární „flákanec“, kdy vyvolal fyzickou potyčku s několika kolegy poslanci. Za řečnickým pultíkem se však v tomto volebním období děje i řada jiných věcí, které na Sněmovnu nevrhají dobré světlo, ale zákonodárný sbor v jejich řešení tápe.
„Jde o doporučení etického chování poslanců, o pracovní podklady pro výbor, aby měl mantinely, ve kterých se zhruba pohybujeme,“ vysvětluje jeden z předkladatelů návrhu, místopředseda mandátového a imunitního výboru Pavel Staněk (ODS). Dodává, že pokud by později byla ambice přetvořit dokument v oficiální kodex poslance, určitě by se nebránil.
Co se týká jím zmíněných mantinelů, jde především o osobní urážky, vulgarity a obecné hrubnutí zákonodárného sboru. Třeba když loni v září předseda opozičního hnutí ANO Andrej Babiš označil ministra pro evropské záležitosti Martina Dvořáka (STAN) za parazita a nulu a doporučil mu, aby „zalezl do díry“.
Na hraně dobrých mravů pak byla i situace z loňského března, kdy při projednávání důchodové reformy odmítl opustit řečniště, v čemž mu pak dopomáhal i shluk opozičních poslanců, kteří ho vyrazili „bránit“, což v tu chvíli znemožňovalo hladký průběh jednání.
Problematické momenty v Poslanecké sněmovně
V tomto volebním období sice imunitní a mandátový výbor nemusel řešit žádnou fyzickou potyčku typu „Volného flákanec“, k vulgárním a nepříjemným situacím však za řečnickým pultíkem dochází vcelku pravidelně. Přečtěte si o nejkřiklavějších případech.
Před mandátovým a imunitním výborem pak o rok dříve skončil předseda opoziční SPD Tomio Okamura, který se při diskuzi ve Sněmovně nevybíravě pustil do předsedkyně dolní komory Markéty Pekarové Adamové (TOP 09), kdy nepřístojně hodnotil její bezdětnost a spekuloval o důvodech, což některé poslankyně tehdy rozlítilo a výboru daly podnět. Okamura však potrestán nebyl.
Dokument ve Sněmovně vzniká ve spolupráci všech politických stran, v pracovní skupině má svého zástupce všech šest seskupení. „Moji podporu v tuto chvíli návrh má. Znění, jak je v tuto chvíli připraveno, je v pořádku, a podíleli se na něm všichni napříč politickým spektrem,“ potvrdila členka výboru, opoziční poslankyně Taťána Malá (ANO).
Dodala však, že k tomu, aby se člověk choval slušně, nepotřebuje žádný zákon. „Jako poslanci bychom měli vědět, jak se k sobě máme chovat. Že je Sněmovna zablokovaná, víme všichni, nějakou úpravu to proto snese,“ dodala.
Seznam Zprávy oslovily i dalšího opozičníka z výboru, poslance SPD Radka Rozvorala, ten však telefon nezvedal.
Inspirace z Islandu
Podle člena výboru a předsedy poslaneckého klubu KDU-ČSL Aleše Dufka by nyní vypracovaný dokument měl být pro poslance spíš jakýmsi zdviženým prstem. „Je to krok správným směrem v tom smyslu, že úroveň politické diskuze je nyní taková hrubá,“ uvedl.
Konkrétní návrh, k jehož projednání se výbor dostane ve středu, Staněk prozatím nechce dát z ruky. „V podstatě jde o to, zakotvit mantinely chování. Je tam hodně prohlášení a proklamací, jak by poslanec měl k mandátu přistupovat, čeho by se neměl dopouštět,“ popsal spoluautor návrhu.
Podle člena výboru Vladimíra Balaše (STAN) půjde mnohdy spíš o jakýsi apel na vhodné a etické chování. On sám se prý snažil do dokumentu zakomponovat prvky, které obsahuje podobný dokument v parlamentu na Islandu.
„Rozšířili jsme to nejenom na chování ve Sněmovně vůči poslancům, ale ten islandský model to rozšiřuje i ve vztahu k návštěvám či zaměstnancům. To si myslím, že je správně. Samozřejmě se to také dotýká chování mimo Sněmovnu,“ popsal Balaš, který je mimo jiné i profesorem mezinárodního práva.
Inspiraci v zahraničí a určitý zahraniční tlak připustil i Staněk, podle nějž se členové výboru inspirovali částečně i v německém Bundestagu nebo u svých kolegů v Portugalsku.
Anketa
„V podstatě jsme reagovali i na různá doporučení mezinárodních organizací, které nám jako České republice trochu vytýkají, že tady nemáme vůbec nic, takže jsme tomu šli naproti,“ dodal Staněk.
Bez odměn za dozorčí rady
Je nutné říct, že nejde o první pokus o to, jak poslaneckou diskuzi zkultivovat a snažit se umírnit slovník některých politiků. Sněmovna obdržela návrh etického kodexu poslance třeba v roce 2013 od tehdejší Rady vlády pro organizaci boje s korupcí. Sněmovna tehdy návrh ani neprojednala.
Návrh tenkrát počítal i se zřízením etické komise.
Součástí návrhu byl i kodex využívání veřejných prostředků, kde se měli poslanci v článku 5 zavazovat k tomu, že veřejné prostředky budou k výkonu mandátu využívat hospodárně a nebudou pobírat odměny za činnost v dozorčích radách či představenstvech. Kodex omezoval také hodnoty darů a požitků, které mohou poslanci ze své funkce využívat.
Návrh počítal také s tím, že se zavážou nezneužívat svého postavení, pravomocí nebo informací získaných při výkonu mandátu.
Přímo chování, které řeší i současné složení Sněmovny, se věnoval odstavec, v němž se zákonodárci měli zavazovat k tomu, že „chování poslanců je založeno na vzájemné úctě a nesmí snižovat důstojnost Poslanecké sněmovny nebo ohrozit řádný chod parlamentní činnosti ani narušovat klidné prostředí v prostorách Poslanecké sněmovny“.