Hlavní obsah

Úředníci v Senátu cupovali Bartošovu digitalizaci. „Máme fahrplan,“ řekl ministr

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš.

Vicepremiér pro digitalizaci Ivan Bartoš se v Senátu zodpovídal senátorům a úředníkům stavebních úřadů z problémů doprovázejících digitalizaci stavebního řízení. Čelil při tom tvrdé kritice. Nápravu slibuje ještě do konce měsíce.

Článek

Stávku či odchod zvažují úředníci stavebních úřadů kvůli nefunkční digitalizaci stavebního řízení, kterou od července spustilo Ministerstvo pro místní rozvoj. Stěžují si zejména na to, že práce, která jim dříve trvala několik desítek minut, nyní zabere hodiny.

Úředníci se obávají, že nebudou schopni dodržovat stanovené lhůty, což by mohlo vést k žalobám ze strany stavebníků.

Bartoš ve středu dopoledne přišel svoji práci obhajovat do Senátu před členy Výboru pro územní rozvoj, ale také před úředníky několika stavebních úřadů, kteří se politikům přišli svěřit se svými zkušenostmi.

Praktickou ukázku Bartošovi a jeho úředníkům ukázala vedoucí stavebního úřadu v Teplicích Lenka Mirgová. „Je to, jako když si koupíte drahý hrnec, který vám řekne všechno o svých funkcích, ale už vám neřekne, jaký recept do toho máte dát,“ vmetla Bartošovi do očí.

Rovnou mu i předvedla, jakým způsobem úředníci při řízení zakládají záměr. Jak to mají udělat, to ale od ministerstva prý nezjistili. „Tady na to jsem přišla metodou pokus–omyl,“ popisovala ministrovi. Pro práci s portálem si prý tamní úředníci na základě pokusů a omylů založili vlastní manuál.

„Musíme mít otevřených několik oken a mezi nimi překlikávat, protože potřebujeme přepisovat některé informace. Tady to ani nezkopíruji, takže si to musím opsat,“ ukazoval konkrétní práci vedoucí stavebního úřadu v Mariánských Lázních Jan Forejt.

Všechno musíme přepisovat ručně, říkají úředníci

„Nepropisuje se do dalších řízení, všude to musím psát znova a znova,“ ukazovala další kroky Mirgová, zatímco ministr se díval do svých poznámek. Názorně ukázala i to, že program negeneruje pdf a některé dokumenty se úředníkům ukazují v nečitelném formátu.

Mariánskolázeňský úředník Forejt politikům vysvětlil, že 80 procent práce, co dělají, je sepisování výzev k doplnění a dalších. „Původní program přetáhl automaticky veškerá data, tady tento systém to neumí, musíme to přepisovat ručně. Když jsem se dotazoval, kdy bude toto generování dokumentů, bylo mi řečeno, že pravděpodobně začátkem příštího roku,“ podotkl.

Ministerstvu Mirgová vyčetla i fakt, že úředníci museli s programem učit pracovat i dotčené orgány, což mělo být rovněž prací ministerstva. „Ony podle příručky nevědí, co mají dělat. Vy jste dotčené orgány začali řešit až v polovině července, do té doby tam nebyly,“ dodala směrem k Bartošovi, zatímco pokračovala v praktické ukázce dalších problémů stavebního řízení.

Bartoš slibuje nápravu do konce srpna

Bartoš po vyslechnutí konkrétních ukázek řekl, že se nebude vyjadřovat k jednotlivým věcem. „Máme nějaký fahrplan do konce srpna. Všechny systémy mají rozvojovou řadu s výhledem na září a další měsíce. Ale pracujeme na ergonomii systému, kde budeme řešit funkčnost,“ řekl úředníkům a dodal, že dnes nebo zítra vyjde detailní manuál ke kolaudacím. „Ten jste ale měli mít už před spuštěním, ne?“ dotazoval se ho senátor Pavel Fischer.

Další senátor, Jan Sobotka (STAN), který je zároveň starostou Vrchlabí, Bartošovi popsal problémy jeho úředníků zavalených žádostmi a dodal, že vážně zvažují, že na podzim stavební úřad zavřou. „Ministerstvo nevygeneruje zaměstnance stavebních úřadů,“ uvedl ministr.

Bartoš zároveň přiznal, že ministerstvo podcenilo možnost škálovat odpovědi na infolince, kam se jim ze stavebních úřadů scházely často velmi konkrétní dotazy.

Ivan Bartoš kvůli zpackané digitalizaci čelí výzvám k rezignaci ze strany opozice. Pokud by se nepodařilo stavební řízení dát do konce prázdnin do perfektního stavu, mohly by podobné výzvy zaznít už i od koaličních partnerů.

Jak se úředníci perou s novým stavebním řízením?

Pomalé, složité, nepřehledné. Tak hodnotí nové digitalizované stavební řízení úředníci stavebních úřadů, se kterými Seznam Zprávy hovořily. Jejich zkušenosti si přečtěte v reportáži Jana Nováka.

„Pokud systém nebude na konci srpna fungovat tak, jak má, předpokládám, že z toho vyvodí osobní odpovědnost,“ řekl na začátku srpna na televizi Prima předseda poslaneckého klubu TOP 09 Jan Jakob.

Když se Seznam Zprávy na konci července dotazovaly dalších koaličních partnerů, většina se shodla na tom, že ministrovi dají do září „hájení“.

„Migrace systémů se vždycky rodila s porodními bolestmi, a to za každého ministra. Září podle mě rozhodne,“ řekla poslankyně a dlouholetá starostka Mladých Buků Lucie Potůčková z hnutí STAN.

Bartoš teprve nyní tvoří manuál

Vicepremiér pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš (Piráti) přiznal potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení. Nejzávažnější nedostatky Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) opravuje co nejrychleji, uvedl. Nový jednotný online systém pro stavební úřady byl spuštěn 1. července, ale MMR podle Bartoše nyní –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ tedy už více než tři týdny od startu systému –⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠ připravuje detailní manuály pro úředníky. Zlepšení a nové funkce systému jsou „v plánu na později“, uvedl ministr.

„Potíže s přechodem do nového režimu stavebního řízení jednoznačně jsou, nikdo to nepopírá,“ sdělil ministr. Žádný podnět, kritika nebo žádost podle něj nezapadnou. „Jen různých organizací samospráv se v systému musí správně nastavit na 1400,“ napsal Bartoš. Původně ministerstvo po informacích od radnic o potížích s novým systémem tvrdilo, že je způsobuje hlavně to, že úředníci zadávají špatně své zařazení do přihlašovacích údajů.

Doporučované