Hlavní obsah

Tvrdá rána pro „prioritní“ dálnici. U Kupky zkrachoval tendr

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Zánovní úsek dálnice D35 z Opatovic do Časů. Byl zprovozněn v roce 2021.

aktualizováno •

Neúspěšný výběr poradce pro další „soukromou dálnici“ se podle šéfa ŘSD Radka Mátla patrně projeví v délce výstavby dálnice D35. Ministr Martin Kupka už oznámil, že bude urychleně vypsán nový tendr, aby ke zpoždění nedošlo.

Článek

Dostavba dálnice D35 mezi Hradcem Králové a Olomoucí, kterou vláda označila za prioritní, je v ohrožení.

Na Ministerstvu dopravy řízeném Martinem Kupkou (ODS) podle informací Seznam Zpráv zkrachoval tendr na poradce pro chystaný projekt PPP. V partnerství veřejného a soukromého sektoru se mají stavět dva dálniční úseky v dálce zhruba 35 kilometrů mezi Opatovcem a Mohelnicí. Celá soutěž na poradce i s přípravou přitom zabrala téměř rok.

Bez poradce, který má s podobnými projekty zkušenosti, nemůže být následně ve „velkém tendru“ vybrán ani soukromý koncesionář, jenž by dálnici postavil a poté provozoval.

O problému už ví šéf Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Radek Mátl. „Ano, mám informace o tom, že žádný poradce nakonec vybrán nebyl,“ uvedl ve středu na dotaz Seznam Zpráv s tím, že to celé bude mít nejspíše dopady na délku samotné stavby.

Po publikaci textu problémy s tendrem přiznal i ministr dopravy Martin Kupka. I to, že bude třeba zahájit zcela nový tendr. „Pracujeme nyní na vypsání nového zadávacího řízení, které vyloučí všechny pochybnosti o nárocích na kvalifikaci uchazečů. Rozběhne se do tří týdnů,“ uvedl šéf resortu pro Seznam Zprávy. Další kroky budou prý urychleny tak, aby nebyl ohrožen termín dostavby v roce 2029.

Zásadní otázkou je, jaký je důvod krachu tendru. Ze zdrojů blízkých vedení resortu prosakují informace o tom, že ministerští úředníci „prošvihli“ mezní termín, do kdy se měl výběr vítěze a podpis kontraktu uskutečnit.

V propozicích k soutěži je totiž výslovně uvedeno, že zadávací lhůta je 120 dnů, přičemž měla vypršet již v polovině srpna (čtyři měsíce od podání nabídek). Marné uplynutí lhůty by mělo zároveň znamenat automatické zrušení soutěže.

Než se ale na toto „opomenutí“ přišlo, řešilo ministerstvo několik posledních týdnů, zda jedno z přihlášených konsorcií, které podalo nejlevnější nabídku, nebude nutné vyloučit.

Ministr Kupka nedodržení termínu 120 dnů nepopírá. „Ministerstvo s ohledem na komplikace při posuzování splnění podmínek účasti dodavatelů v zadávacím řízení a komplikované hodnocení nabídek neodeslalo v průběhu zadávací lhůty oznámení o výběru dodavatele, když ani přes opakované dotazy na jednotlivé účastníky nebyly uspokojivě vyvráceny všechny obavy hodnotící komise ohledně splnění všech podmínek,“ napsal redakci v dodatečné odpovědi Kupka.

Neúspěch soutěže je o to citelnější, jelikož D35 je vedle dostavby velkého pražského okruhu a desetikilometrového úseku dálnice D1 u Přerova jednou ze tří prioritních silničních staveb, jak si ve svém programu vytkla Fialova vláda. Tato autostráda má ve spojení západu a východu republiky odlehčit přetížené D1.

Na celý případ už reagoval stínový ministr dopravy za ANO Martin Kolovratník, který by se chtěl o „průšvihu“ s dálnicí D35 bavit na jednání Sněmovny. Jelikož zatím neuspěl, ministra chce v této věci interpelovat.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic ČR

Fialová políčka v dolní části mapky ukazují, jaký segment D35 má být budován v rámci PPP projektu. Jde o úseky mezi Opatovcem a Mohelnicí.

Generální ředitel ŘSD Radek Mátl připustil, že chybějící poradce je poměrně zásadním problémem, protože nejspíše citelně přibrzdí výběr koncesionáře.

A to vše za situace, kdy nejpozději na konci příštího roku mají mít oba dva dálniční úseky na D35 stavební povolení a vykoupeny budou i všechny potřebné pozemky. Pravděpodobně se nebude moci stavět, ačkoliv technicky by tomu už nic nemělo bránit.

Vlastní stavba měla začít přespříští rok. „Máme ambici zahájit obě stavby ve druhém pololetí roku 2025,“ řekl letos v květnu na semináři ve Sněmovně Martin Janeček, ředitel odboru liniových staveb z Ministerstva dopravy.

Poradce pro D35 za 100 milionů

  • Vítěz zakázky měl resortu dopravy k chystanému PPP projektu poskytnout komplexní právní, finanční, ekonomické a technické poradenství pro následný výběr koncesionáře.
  • Mělo jít o zakázku v celkové hodnotě kolem 100 milionů korun, reálné nabídky byly ale nižší.
  • Tendr byl nastaven tak, že větší váhu v celkovém hodnocení měly odborné zkušenosti s PPP projekty (65 %), menší nabídnutá cena (35 %).
  • Při obdobném projektu na dálnici D4 bylo v roce 2017 za poradce vybráno konsorcium tvořené společnostmi White & Case (právní poradenství), Česká spořitelna (finanční poradce) a Obermeyer Helika (technické poradenství.)
  • White & Case i Česká spořitelna se účastnily i zrušeného tendru, ovšem tentokrát v odlišných konsorciích.
  • Formou PPP se na D35 mají stavět dva úseky úseky: Opatovec - Staré Město (16,6 km) a Staré Město - Mohelnice (18,2 km ).
  • Součástí stavby budou i dva tunely: nejdelší v Česku u Dětřichova (4 km) a tunel Maletín (1,3 km).

Zrušení tendru znamená během krátké doby druhý podobný neúspěch Ministerstva dopravy.

Seznam Zprávy už na začátku roku popsaly případ soutěže na poradce pro dálniční mýtný systém, kdy překvapivě vyhrála nejdražší nabídka. Případ posléze řešil antimonopolní úřad a dokonce i policie, ministerstvo se nakonec rozhodlo zakázku zrušit a mýtnou koncepci řešit vlastními silami.

Oba tendry přitom připravovali stejní úředníci spadající pod vrchní ředitelku Lenku Hamplovou. Ministr Kupka už tehdy mluvil o finančních sankcích, které dopadly na některé jeho podřízené. „Postih byl v řádu desítek tisíc korun,“ uvedl v srpnu Kupka pro Seznam Zprávy.

AKTUALIZACE: Do textu jsme doplnili vyjádření ministra dopravy Martina Kupky i stínového ministra za ANO Martina Kolovratníka.

Doporučované