Hlavní obsah

Turek zvažuje kandidaturu do Sněmovny. Přesvědčuje ho i Klaus

Foto: Michal Turek, Seznam Zprávy

Europoslanec Filip Turek.

Motoristé lákají Filipa Turka do Česka. Europoslanecké křeslo by tak mohl vyměnit za českou parlamentní židli. „Mám fanouškovskou základnu takovou, že na pět procent do Sněmovny to stačí,“ říká v rozhovoru pro Seznam Zprávy.

Článek

/Od naší zvláštní zpravodajky v Bruselu/

S desetiprocentní voličskou podporou v zádech vplul bývalý automobilový závodník Filip Turek v červnu do Evropského parlamentu. Tehdy ještě pod společnou vlajkou Motoristů a Přísahy. Zda se tyto dvě partaje nakonec dohodnou na společné kandidátce do sněmovních voleb, zatím jejich vedení nesdělilo. Jisté nicméně je, že Turka si „berou“ Motoristé. Byť zatím není jejich členem, je nejvýraznější tvář uskupení. Straně by tak mohl zajistit vstup do Parlamentu, případně i do koaliční vlády.

Právě tváře sehrají při podzimním volebním klání v příštím roce hlavní roli. Motoristé sice tvrdí, že mají připravenou plejádu osobností, z rukávu je ale zatím nevysypali. A s Turkem už jednou zabodovali, proto o jeho angažmá v domácí politice velmi stojí. On sám svůj návrat domů nevylučuje, evropské dění prý lépe ovlivní jako případný člen národní vlády.

O své výhře nepochybuje. „Nejdu do prohraných bitev. Pokud bych se rozhodl kandidovat, tak na 99,9 procenta se do Sněmovny dostaneme,“ říká.

Motoristé stojí údajně o to, abyste za ně kandidoval příští rok ve sněmovních volbách. Máte chuť opustit bruselský post europoslance, kde jste teprve pár měsíců a vrátit se do české politiky?

Nemám sen být v české politice nebo v české vládě, nikdy jsem to nezamýšlel, voličům jsem slíbil, že v europarlamentu udělám maximum. Jsem zodpovědný a makám tam na tisíc procent. Jenže také vidím, že bez vlivu v Radě EU se s některými věcmi pohnout nedá. Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová to pojala tak, že čím víc se jí a jejímu táboru nepovedly evropské volby a i z jejího podhledu volby v USA, tak bude víc agresivní. Celkový výběr a chování eurokomisařů je iracionální. Bojím se, že s tím nepůjde pohnout jinak, než že národní vlády začnou vykazovat „neposlušnost“. A to půjde přes Radu, ne přes parlament.

Tedy sám přemýšlím o tom, jestli bych nebyl platnější v české politice. Zatím to zvažuji, nechci to vylučovat.

Cítíte se v Evropském parlamentu málo platný, málo viditelný?

To bych neřekl, myslím si, že tam dělám slušný bugr. Třeba když se ohlédnete za „grilováním“ eurokomisařů, to mě hodně zklamalo. Čekal jsem, že to bude opravdu grilování, že se kandidáti pod palbou otázek zapotí. Jenže ono to bylo spíš takové přátelské povídání s formálními odpověďmi. Každým dnem, co v Evropském parlamentu jsem, tak jsem víc naštvaný na to, jak tam ignorují vůli lidu. S evropskou politikou dnes nesouhlasí masy. I v západní Evropě, vědí, že to je průšvih, ale Komise je zvrácená, odtržená od reality.

Kumulaci funkcí Turek vylučuje

Pokud byste se rozhodl pro návrat do domácí politiky, vzdal byste se křesla v europarlamentu lehce? Přeci jen má řadu výhod.

Určitě bych se ho vzdal. Jsem odpůrce kumulování funkcí. Mám v europarlamentu skvělý tým a kdyby mě někdo zastoupil, tak bych mu tento funkční tým, který přesně ví, jaké mám pozice, rád předal.

Jak moc na vás tedy Motoristé tlačí, abyste se vrátil a kandidoval za ně do českého Parlamentu?

Nezastírám, že na mě tlačí. Dokonce tlačí i prezident Václav Klaus, který mi říká, že se to v Česku beze mě nezmění. Když to slyším od něj, tak mi to samozřejmě lichotí, zároveň je to obrovská zodpovědnost. Před evropskými volbami se proti mně vedla ostrá kampaň a vím, že když budu kandidovat, bude to ještě tvrdší. Ale mám čisté svědomí, tak se toho nebojím. V momentě, kdy nic nenajdou, začnou vymýšlet šílenosti, jenže lidé nejsou hloupí, nakonec jim stejně neuvěří. A to paradoxně pomáhá, což jsme ostatně viděli i u Donalda Trumpa v USA.

Nedávné volební průzkumy ukazují, že Motoristé nemají vstup do Sněmovny vůbec jistý. Některé průzkumy jsou sice optimističtější, jiné velké šance nedávají. Velký důraz tak nyní bude na to, jaké kandidátky strany do klání postaví. Mají Motoristé dostatek zvučných jmen?

Slýchám, že Motoristé nemají lidi, což ale úplně nepotvrdím. S Petrem Macinkou, šéfem strany, na tom pracujeme. Mým zájmem vždy bylo, aby byli Motoristé silní, abych se nemusel vracet. Vymysleli jsme úžasné osobnosti, ale zatím je nemůžeme prozradit. Sedmého prosince máme velký kongres a tam budeme představovat členskou základnu a snad i část osobností. Bude to úplně běžná, velká politická strana.

Vy ale nejste jejím členem.

Nejsem, jsem spíš jejich tváří. Byl jsem nominován Motoristy i Přísahou.

Do jaké míry nyní probíhají námluvy Motoristů s Přísahou? Uvažuje se o tom, že by šli Motoristé do voleb samostatně?

Na námluvy je podle mě brzy. Můj názor je, že námluvy se dělají, když každý ukáže svoji plnou sílu. A Motoristé ještě nepředstavili členskou základnu a osobnosti. Proto není čas na to, aby vyjednávali podmínky třeba právě s Přísahou, která má svoji stranickou strukturu už několik let funkční, zavedenější, kdežto Motoristé se teprve teď budují. Pracujeme na tom.

Snažíme se, aby to nebylo pouze tak, jako to bylo při evropských volbách, tedy postavené hodně na mně. Motoristé budou mít osobnosti i stranickou strukturu. Detaily ale řeší předseda Macinka.

Na rovinu nicméně říkám, že mám fanouškovskou základnu takovou, že na pět procent do Parlamentu to stačí. Ale samozřejmě volby mají jiný princip, je tam čtrnáct kandidátek. Pokud bych se rozhodl kandidovat, tak na 99,9 procenta se do Sněmovny dostaneme. Pokud bych nekandidoval, tak také věřím, že se to také podaří.

Motoristé sami nebo v koalici?

Bez Přísahy?

Ano, mluvím teď o tom bez Přísahy. S Přísahou jednání ještě neproběhla. Pokud bych kandidoval, tak jedině za Motoristy. Samozřejmě jiných nabídek mám dost, ale Petr Macinka je jako můj politický bratr. Ideologicky si rozumíme. Je to takový ODS revival, oba jsme věrní prezidentovi Klausovi, takto to máme postavené a přes to nejede vlak.

Na budování strany spolupracujeme. Líbilo by se mi, kdyby byla tak silná, abych nebyl potřeba, abych mohl zůstat v Bruselu. Ale je prostě pravda, že v prvním období budou zapotřebí opravdu silná jména, aby se strana v českém prostředí etablovala.

Foto: Renata Matějková, Seznam Zprávy

Robert Šlachta (Přísaha), Petr Macinka (Motoristé) a Filip Turek oslavují výsledky eurovoleb.

Ve veřejném prostoru se mluví i o možné předvolební koalici Motoristů s ANO, byť Petr Macinka tuto variantu vyloučil. „Pokud to někdo vyjednává, tak já to nejsem. A nikdo jiný než předseda by vyjednávat nemohl, takže je to opravdu čistá spekulace,“ řekl. Jak to vnímáte?

Nechci mluvit za oba předsedy, je to jejich věc. Měl jsem ale oběd s Andrejem Babišem, kde jsme diskutovali řadu témat. Předvolební koalice prostě vůbec nedává smysl, protože jsme ideologicky jinde. Ani k tomu není žádný důvod. Jsme tak věrni pravicovým myšlenkám, že pokud budeme kandidovat, tak pravděpodobně samostatně s něčí podporou. Pokud by to bylo například s podporou Přísahy, za mě by to takto bylo skvělé. Jsme opravdu pravičáci, Přísaha je středová a ANO je catch-all-party.

Pokud bychom tedy dělali nějaké koalice, tak určitě až po volbách. Našim cílem je změnit směr doprava, prosazovat jako ODS revival euroskeptické myšlenky. Nejsme ale pro Czechxit, jsme pro racionální evropskou politiku, ve které se musíme bránit na národní úrovni. Do toho pak půjdu s kýmkoli, kdo na to bude mít sílu.

I třeba s ODS?

Bohužel vím, že ODS dávno není ODS. Navždy bude Spolu. Odtržena od reality.

ANO by vám pasovalo víc?

Budu se bavit s kýmkoli, kdo bude směřovat k pravicovému programu, což je z dnešních stran ANO Andreje Babiše. Každopádně znovu opakuji, záleží hlavně na předsedovi Macinkovi, na tom, jak se strana postaví a na tom, jestli vůbec budu kandidovat.

Foto: Michal Šula, Seznam Zprávy

Filip Turek, Boris Šťastný (Motoristé) a Patrik Nacher (ANO).

Kromě toho, že jste tváří Motoristů, jak říkáte, jaká odborná témata byste ve straně zaštítil?

Jsem celkově člověk hodně přes průmysl, určitě i přes Evropu a přes legislativu. Ale u Motoristů jsem něco jako takový čestný člen.

„Jsem povahově víc sólový hráč“

Neplánujete k nim tedy vstoupit, když už tak jste se stranou úzce propojen? Či co vám brání stát se členem?

Nejsem úplně typický stranický člověk. Za můj život mě už tolik politických stran lanařilo, abych se stal jejich členem, vždy jsem to ale odmítl. Motoristy mám opravdu velmi rád, ale jedu hodně svoji linii. A to jsem schopen jet v jejich jménu. Když se ale zapíšu do nějaké strany, tak nechci zodpovídat za všechno, co ten či onen člen strany kde řekne. Jsem extrémní perfekcionista, málokdy se stoprocentně shodnu. Jsem povahově víc sólový hráč. Nicméně do budoucna nic nevylučuji, jen teď o tom nepřemýšlím. Jestli má ale nějaká strana moji absolutní podporu, tak jsou to Motoristé.

Uvedl jste, že máte tolik fanoušků, že na pět procent do Parlamentu to stačí. Kdo jsou vaši voliči? Na koho tolik sázíte?

Sázím na všechny skupiny, průřez je velký. Je to zajímavé, ale mám poměrně dost mladých voličů, poměrně dost žen. Samozřejmě je mi předhazováno, že mě volí nevzdělaní lidé, pouze důchodci. Není to vůbec pravda.

O mladší generaci bude příští rok bojovat hodně stran. Čím ji chcete oslovovat?

Mladší generace začíná poukazovat na to, že jí vadí nepřirozenost, kterou předvádí ostatní bojovníci za mladou generaci. Opravdu platí to, co se nyní i projevilo u Donalda Trumpa: ženy a mladší lidé jsou mnohem senzitivnější a mnohem rychleji vnímají, když jim někdo cpe zhoubnou ideologii. Mají větší pud sebezáchovy, pud postarat se o svoji rodinu, o svoji budoucnost a podobně. Nenechají si lehce vtlouct bláznivou ideologii. V momentě, kdy vám někdo začne počítat, kolik je pohlaví a že je problém, že je málo nebinárních osob ve firmách a že jsou strašně uzurpovaní translidé a LGBT komunity, tak zatáhnou za brzdu. Prostě jsou víc přemýšlivější. Když to slyší, tak hned řeknou, že je to blábol.

Doporučované