Článek
Zpráva o tom, že ostravský primátor Jan Dohnal dostal z veřejných peněz služební vůz Audi A8 Long za tři miliony se zabudovanou ledničkou na šampaňské, vzbudila pozdvižení.
Dohnal navíc doslova argumentuje takto: „Ostrava není bezpochyby jediným městem, které stejným typem auta disponuje.“ Seznam Zprávy se proto zeptaly primátorů velkých měst a nikde tak drahý vůz neparkuje. Primátoři si zpravidla vystačí s auty za milion.
Seznam Zprávy oslovily několik dalších měst, aby zjistily, jak jsou na tom tamní primátoři a primátorky se služebnímu vozy. Z šesti oslovených – Praha, Brno, Olomouc, Pardubice, Plzeň a Liberec – ale takový vůz nemá nikdo. Většinově disponují vozy Škoda Superb.
Zásadní je navíc cenový rozdíl. Zatímco ostravský magistrát za služební vůz vyplatil tři miliony, cena služebních aut primátorů (a jedné primátorky) oslovených měst se pohybuje zhruba kolem milionu korun.
Jak jsou na tom primátoři se služebními auty?
Primátor | Město | Typ vozu | Cena v Kč |
---|---|---|---|
Jan Dohnal | Ostrava | Audi A8 Long | 3 miliony |
Bohuslav Svoboda | Praha | Škoda Superb | 1,1 milionů |
Škoda Superb Plug-in hybrid | 1,2 milionů | ||
Markéta Vaňková | Brno | Škoda Enyaq | 1,4 milionů |
Roman Zarcycký | Plzeň | Škoda Superb | 1,1 milion |
Miroslav Žbánek | Olomouc | Škoda Superb | 1,2 milionů |
Jan Nadrchal | Pardubice | Škoda Superb | 17 tisíc/měsíc (leasing) |
Jaroslav Zámečník | Liberec | Škoda Superb | 820 tisíc |
Pozn.: Ceny jsou zaokrouhlené. U aut Škoda Superb se jedná o jiné typy, proto se ceny liší
Zdroj: Magistráty oslovených měst
Nejdražší vůz, dokonce elektoromobil, v hodnotě zhruba 1,5 milionu korun používá primátorka města Brna Markéta Vaňková (stejně jako Dohnal z ODS). K nákupu dvakrát dražšího vozu pro jejího stranického kolegu Dohnala se vyjádřit nechtěla. „K dalšímu dotazu se paní primátorka vyjadřovat nebude,“ reagoval pro Seznam Zprávy mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
Reakcí na kritizovaný nákup se nechtěl zabývat ani další Dohnalův partajní kolega, pražský primátor Bohuslav Svoboda. Podle mluvčího magistrátu Víta Hofmana má ovšem služební auta dvě. „Kancelář pana primátora využívá kvůli v podstatě nepřetržitému provozu dva řidiče a dva vozy. Oba řidiči jsou zaměstnanci úřadu, nicméně nejezdí pouze pro pana primátora, ale vozí vše, co je potřeba v kanceláři a pro její chod,“ odpověděl Seznam Zprávám.
Hodnotit nákup vozu příliš nechtěl ani olomoucký primátor Miroslav Žbánek (ANO). Připustil ale, že nákup takto drahého vozu může být lehce problematický. „Z pohledu politické prozíravosti nákup tak drahého zahraničního vozu nebyl nejlepší nápad,“ sdělil.
Koupi vozidla blíže nehodnotil ani plzeňský primátor Roman Zarcycký (ANO). Svůj vůz značky Škoda Superb s cenou zhruba 1,1 milionu si chválí. „Stávající vůz, který využívám pro výkon své funkce, je zcela dostačující,“ uvedl primátor.
Příklad marnotratnosti, míní Macura
Jak informoval server Novinky.cz, dusno kvůli koupi auta bylo na prosincovém ostravském zastupitelstvu. Do potyčky se dostalo vedení města s opozicí, podle které ostravská vláda neumí šetřit.
Hlasitým kritikem nákupu je třeba Tomáš Macura, ostravský zastupitel, bývalý člen hnutí ANO, který rovněž úřad primátora města do roku 2023 zastával. „Pominu-li skutečnost, že primátor ani ostravský magistrát, podobné luxusní auto vůbec nepotřebují, tak jeho nákup speciálně v době, kdy se městu meziročně snižují příjmy v důsledku konsolidačního balíčku, a je nuceno krátit investice, granty i příspěvky svým organizacím, je pak vyloženě nestoudný,“ napsal Seznam Zprávám s tím, že on ve funkci používal Škodu Superb L&K.
„Vedení města ostatní nabádá k úsporám, samo však je příkladem marnotratnosti,“ dodal.
Na kritiku reagoval sám primátor Dohnal pouze na sociální síti X. „Žádné drahé auto jsem si sám pro sebe nekoupil! Zmíněné vozidlo Audi A8 Long bylo pořízeno MĚSTEM pro plnění úkolů svěřených samosprávě,“ brání se v příspěvku, ve kterém mimo jiné poukázal na to, že on sám je „vášnivý cyklista“ a po centru se pohybuje nejraději na sdíleném kole nebo pěšky.
Vyslovil se i k chladničce na šampaňské. „Jak je to se zmiňovanou ledničkou? Tato ‚zvláštní výbava‘ je obvyklou součástí tohoto typu vozů a neliší se v zásadě od výbavy předchozích vozidel zn. Audi, které byly městem v předchozích letech využívány i předchozím vedením města, včetně primátorů,“ tvrdí.
Což je v přímém rozporu s tvrzením jeho předchůdce Macury, který opakuje, že jezdil superbem.
Seznam Zprávy oslovily s žádostí o podrobnější stanovisko ostravský magistrát. Zatím bez odpovědi.