Článek
Ředitelství silnic a dálnic řeší následky zdánlivě obyčejné dopravní nehody, která se stala nedlouho po otevření nového úseku dálnice D35. Otázku, zda uhradit, či neuhradit škodu majiteli vozu, který se srazil s divokým prasetem, řeší i proto, že nově otevřené dálnici chybělo ochranné oplocení.
Nehoda se stala v neděli 2. ledna po půl osmé večer, v katastru obce Rokytno, kde se se zvěří střetla Škoda Octavie jedoucí po dálnici směrem na Prahu.
„Bachyně se šesti selaty vběhla z pravého příkopu z bezprostřední blízkosti do jízdní dráhy vozidlu a střetu již šestadvacetiletý řidič nedokázal zabránit. Řidič i jeho spolujezdec byli odvezeni do nemocnice k ošetření, naštěstí neutrpěli žádné vážné zranění,“ uvedla k případu ve své svodce pardubická policie s tím, že způsobená škoda se po střetu pohybuje okolo čtvrt milionu korun.
Případ však nabral na vážnosti, když se ukázalo, že nehoda se stala na dvanáctikilometrovém úseku Opatovice nad Labem-Časy, který byl dva týdny předtím předán do předčasného užívání, aniž by byl oplocen.
Šlo o jednu z posledních dopravních staveb, kterou těsně před svým prosincovým koncem uvedla do provozu vláda Andreje Babiše. Premiér byl na stříhání pásky osobně přítomen.
A právě na vládu, ale i na vedení ŘSD se snesla kritika, že upřednostnila PR prezentaci před bezpečností řidičů. Navíc nešlo o jedinou srážku se zvěří v tomto úseku, byť tato měla nejvážnější následky.
Ředitelství silnic a dálnic teď podle informací Seznam Zpráv řeší, zda majitele havarovaného vozu, kterým je kondiční trenér Marek Pavelka, odškodní, nebo ne. Majitel totiž uhrazení vzniklé škody od státu požaduje.
„I když tam není úplně jasný viník, jelikož zvěř nikomu nepatří a není to první ani poslední případ, je potřeba, aby se tyto situace už neopakovaly a ŘSD zodpovídalo za bezpečnost na silnicích a dálnicích,“ vysvětlil Pavelka na dotaz redakce svoji motivaci.
Doteď cítí, že měli s přítelkyní velkou dávku štěstí, když srážku přečkali bez větší zdravotní úhony. Ale říká, že psychické následky si ponesou ještě dlouho.
Nic jsme neporušili, ale…
Generální ředitel ŘSD Radek Mátl má kauzu od tohoto týdne na stole, ale zatím neví, zda poškozenému řidiči odškodnění zaplatí.
„Naši právníci to prověřují, zda neexistuje nějaká cesta, jak škodu z našeho pojištění uhradit. Ale mohl by to být obrovský precedens pro další podobné případy,“ všímá si možných důsledků Mátl.
„Je to v zásadě nějaká standardní srážka s něčím, co se na té komunikaci objeví, nebyl to problém ve sjízdnosti komunikace, jako je třeba výtluk, když si někdo zlomí kolo,“ popisuje ředitel případ.
Ale také dodává, že hodná zřetele je i skutečnost, že jde o úplně nový úsek dálnice.
Radek Mátl říká, že s poškozeným majitelem soucítí, na druhé straně si je ale jistý, že ŘSD nijak nepochybilo. „To, že tam nebylo oplocení, není žádná závada, to nemáme nikde nakázáno - ani v předpisech, ani v normách, že by měla být dálnice či silnice I. třídy oplocena,“ reaguje ředitel.
Oplocení se podle šéfa silničářů stává standardem teprve u všech nových dálnic, u těch starých se postupně dodělává. A týká se to i nejvytíženější D1, kde je plot až po modernizaci. V tuto chvíli je prý oploceno asi 60 procent ze všech dálničních úseků v Česku.
ŘSD zároveň odmítá, že by pod tlakem loučící se Babišovy vlády otevření dálnice zbytečně uspíšilo. Argumentuje mimo jiné tím, že termín zprovoznění byl dlouho dopředu znám a uvedení dálnice do předčasného užívání je podle něj zcela běžný postup. Silničáři uvádějí, že se vždy snaží zprovoznění nových komunikací maximálně uspíšit, s tím, že práce kolem dálnice, které nezasahují do provozu, včetně oplocování, probíhají vesměs až dodatečně.
A to je podle generálního ředitele Mátla i případ nového úseku na D35, kde se plot teď už staví, přičemž silničáři dočasně spoléhali „jen“ na pachové a světelné ohradníky.
„Ale ani ten nejpevnější plot vám nikdy nezaručí, že jej rozzuřená bachyně nepřekoná. Tam, co se to stalo, je vysoký násep, tam by bachyni se selaty nikdo nečekal,“ soudí Radek Mátl.
Poslanec zasahuje
Do celého případu se vložil i pardubický poslanec a nyní nově i stínový ministr dopravy za hnutí ANO Martin Kolovratník. Jak na dotaz Seznam Zpráv potvrdil, s poškozeným řidičem Markem Pavelkou se v minulých dnech osobně potkal. I on je sice přesvědčen, že ŘSD z hlediska zákona nijak nepochybilo a předčasné užívání dálnic vidí stále jako správné řešení, přesto si myslí, že by státní silničáři měli hledat cestu, jak poškozenému majiteli vyjít vstříc.
„Já je teď žádám, aby se s panem majitelem snažili nějak individuálně vyrovnat. Ano, mohli by to řešit striktně úřednicky, že nic neporušili, a měli by pravdu, ale myslím, že by se k tomu měli postavit čelem a tu věc pomoci vyřešit. Ostatně mají i nějaké pojištění, které by se na tyto situace mohlo vztahovat,“ dodal poslanec Kolovratník.
Byl to přitom právě on, kdo se před vánočními svátky pustil na facebooku do lidoveckého poslance Davida Šimka, který ještě před otevřením zmíněné dálnice kritizoval, že stavba má řadu nedodělků, včetně chybějícího oplocení proti vniknutí zvěře.
Mnoho povyku pro nic, tohle se kolegům moc nepovedlo 👎 Minulý týden bylo zprávou číslo jedna zprovoznění dálničního...
Posted by Martin Kolovratník on Wednesday, December 22, 2021
„Je třeba to hnát na sílu za každou cenu?“ položil dva dny před otevřením na sociální síti řečnickou otázku Šimek, který úsek navštívil i s dalšími tehdy ještě opozičními poslanci. A Kolovratník mu o několik dnů později odpověděl v komentáři, který nadepsal výmluvně „Mnoho povyku pro nic“.
„V den zprovoznění byla všechna svodidla na svých místech, komunikace byla čistá a připravená na první řidiče. A že chybí oplocení proti zvěři a bagry jsou stále v terénu? Není to nic neobvyklého. Dálnice je v klíčových parametrech dokončena a není zde tak žádný důvod, proč by již nemohla sloužit řidičům,“ uvedl 22. prosince Kolovratník ve svém komentáři.
K inkriminované srážce s bachyní a šesti selaty, jejíž důsledky se teď poslanec snaží řešit, došlo nedlouho poté.