Článek
Lídr hnutí ANO Andrej Babiš o své prezidentské kandidatuře dlouho mlžil. Když ale minulou neděli vystoupil a řekl, že o post hlavy státu usilovat bude, protrhla se hráz a do veřejného prostoru se vyvalila pečlivě nachystaná Babišova kampaň.
Hned v pondělí expremiér vytasil plakáty s prezidentskými fotkami i slogany. Do prezidentského měl už ve středu „převlečený“ i svůj obytný vůz, s nímž rovnou vyrazil na již rozplánované turné. Nechybí ani nadupaná videa pro sociální sítě ze zákulisí kampaně.
Podtrženo, sečteno: jde minimálně o týdny práce marketingových profesionálů a expertů na strategickou komunikaci, která běžela za clonou Babišova taktického napínání a vypouštění zaručených informací, že na prezidenta bude za ANO kandidovat třeba exministr obrany Martin Stropnický.
Babišův politický marketing i taktické schopnosti nepochybně budí respekt. Od začátku své politické kariéry se lídr ANO spoléhá spíš na špičkové experty v oblasti politické taktiky než na politické ideologie. Jejich služby ale nejsou zadarmo.
Babiš jako jednu ze svých klíčových předností prezentuje fakt, že nebude závislý na sponzorských penězích – kampaň zaplatí ANO, jehož start sám Babiš financoval, je tak trochu jeho „firmou“. I přes tuto jednoznačnou výhodu oproti ostatním kandidátům, kteří musejí shánět peníze, kde se dá, ale jeho kampaň postrádá jasné hrany transparentnosti.
Jak vypadal Babišův první den v Ústeckém kraji:
Před svým životním zápasem o Pražský hrad Babiš zamlžil svůj marketingový tým. Honoráře těchto expertů přitom tvoří podstatnou část výdajů prezidentské kampaně, která má finanční limit, do kterého se musí vejít i miliardář Babiš. Finanční stropy v kampaních se v Česku zavedly právě v souvislosti se vstupem Babiše do politiky.
Varování z BIS
Babišovi marketingoví experti se v posledních měsících začali z expremiérovy blízkosti doslova ztrácet. Alespoň podle údajů z transparentních volebních účtů. Ty jsou pro veřejnost jedinou možností, jak sledovat, kteří lidé se pohybují v útrobách kampaní a jaké vazby během kampaně tvoří – ať už jako sponzoři, nebo naopak příjemci peněz z kampaně.
Podle údajů z transparentních volebních účtů ANO Babiš od roku 2021 přišel o dva klíčové strůjce svého politického úspěchu – Čechoameričana Alexandra Brauna, který v USA působí ve špičkové agentuře poskytující služby v oblasti politické komunikace a strategie SKDK, a Petra Topinku, který před svým angažmá v ANO například vedl prestižní reklamní agenturu Mark BBDO.
Ve zkratce: Topinka coby reklamní kreativec má být tvůrcem hesla „Ano, bude líp“ a Braun díky své znalosti amerických volebních kampaní a práci s průzkumy veřejného mínění vytvářel strategii, která Babiše v roce 2013 vynesla takřka z nuly do vládních pozic.
Více o financování volebních kampaní
Andrej Babiš bude muset některé své aktivity v předchozích měsících započítat do čtyřicetimilionového limitu kampaně pro první kolo.
Braunovy zkušenosti by se teď Babišovi mohly hodit dvojnásob – díky angažmá v SKDK byl u vítězné kampaně amerického prezidenta Joea Bidena.
Oba muži byli na veřejných účtech ANO zastoupení prostřednictvím svých firem, Braun s Amita Consulting se sídlem v USA a Topinka s Calmia Planet. Ani jedna z těchto firem na volebním účtu k volbám do obecních zastupitelstev či Senátu v roce 2022 nefiguruje.
Letos v lednu odešel z hnutí také další Babišův „píárista“, Marek Hanč. Deník N v létě napsal, že BIS Babiše v době, kdy byl premiér, varovala, že Hanč „donáší“ proruskému poradci prezidenta Miloše Zemana Martinu Nejedlému.
Seznam Zprávy oslovily premiéra Andreje Babiše, jeho pravou ruku, bývalou šéfku Úřadu vlády Tünde Barthovou i mluvčího Vladimíra Vořechovského. Na dotazy ohledně marketingového týmu – kdo jej pro prezidentskou volbu tvoří, jak je nyní nastavená spolupráce s Braunem či Topinkou – nikdo z oslovených neodpověděl.
Kdo je tedy autorem prezidentské kampaně, kterou Babiš v posledních dnech prezentuje, není jasné. Expremiér – na rozdíl od ostatních prezidentských kandidátů – zatím nemá transparentní účet. Založit si jej musí do 8. listopadu. Vejít se bude muset do limitu 40 milionů korun na první kolo volby hlavy státu a bude na něm muset vyúčtovat i část komunální a senátní kampaně, protože se časově překrývá s vyhlášenou prezidentskou volbou.
Miliony pro partnerku
Podle Marka Chromého z protikorupční organizace Transparency International, která dlouhodobě monitoruje průhlednost českých volebních kampaní, je Babišův marketing specifický tím, že měl dlouhodobě stabilní marketingový tým. „Měl tak prostor pracovat se značkou politického hnutí lépe, než tomu bývá u konkurenčních politických stran a hnutí, které svůj tým obměňují téměř na každé volby,“ řekl Chromý Seznam Zprávám.
Ohlédnutí za senátními volbami
Existuje řada příčin, proč ve „finální bitvě o Senát“ selhala Andreji Babišovi dosud tak úspěšná marketingová mašinerie.
Transparency International monitoruje i rozbíhající se prezidentskou volbu, své analýzy zveřejní ještě před tím, než se Češi vydají k volebním urnám – 5. ledna 2023.
„Je pravda, že v poslední době pravděpodobně došlo k obměně složení jejich týmu (marketingového týmu pracujícího pro ANO a Andreje Babiše – pozn. red.), což ale nevíme s jistotou, protože hnutí se ke složení svého marketingového týmu dlouhodobě příliš nevyjadřuje,“ uvedl také Chromý.
Babišovo marketingové zázemí je ale v tuto chvíli mírně řečeno rozmlžené. Na účtu za komunální volby sice nefiguruje Topinkova Calmia Planet, ale zhruba devatenáct milionů korun poslalo hnutí ANO společnosti Production Team, a to za rozmanité úkony – od výsostně strategických až po ty nejpraktičtější: poradenství, grafiku či trička pro kampaň.
Společnost Production Team má sídlo na stejné adrese jako Topinkova Calmia Planet i jako firma The Future Bakery, kterou má Topinka s Braunem. Jednatelkou Production Team je Alena Pelcová, která je Topinkovou životní partnerkou. V obchodním rejstříku uvádí shodnou adresu.
„Personální propojení bývalé a současné marketingové agentury může být na jednu stranu jen náhodou či kontinuitou v marketingovém přístupu ke značce hnutí ANO, díky jejich nekomunikaci se ale nedá vyhnout podezření, že se jedná o pokračující spolupráci pana Topinky bez zapojení jeho agentury. To je něco, co by hnutí mělo osvětlit,“ hodnotí situaci Chromý z Transparency International.
Ohýbání kampaní
České volební kampaně byly donedávna bez finančních limitů, stropy začaly platit až ve volbách v roce 2017. Neoficiální inspirací této zákonné úpravy bylo právě politické angažmá Babiše s jeho takřka neomezenými finančními možnostmi ve volebních kampaních.
Podle protikorupčního experta z Transparency International je součástí volební historie ANO snaha hledat „hluchá místa“ v pravidlech volebních kampaní, která může ANO využít například k obcházení limitu.
„Dle našich monitoringů předvolebních kampaní v rámci projektu transparentnivolby.cz, které realizujeme od roku 2012, lze říci, že hnutí ANO vždy splnilo minimální zákonné požadavky pro vedení předvolební kampaně tak, aby nebylo právně napadnutelné pro případné porušení zákona. Zároveň v kampaních nacházelo nějaké slabé místo systému, které se dalo právě v předvolebních kampaních využít a které jejich vedení ohýbalo,“ popisuje Chromý.
Má jít podle něj například o zneužívání funkcí a pravomocí veřejných činitelů během posledních sněmovních voleb v roce 2021 nebo zneužívaní vlastnictví medií předsedou ANO Andrejem Babišem.